Pavel Foltán: Jak Macek trefil Macka aneb Mackův auto-vlastenec

21.01.2022 13:12 | Komentář

Ve své čtvrteční glose na Parlamentních listech glosátor Macek zaglosoval toto - cit.: "Volkswagen a Toyota investují do aut na baterky dohromady 170 miliard dolarů. Tolik zpráva. A nyní záludná otázka: investovali by tu ohromnou sumu i tehdy, kdyby nepočítali se státními dotacemi na elektroauta, tedy následným nedobrovolným vytáhnutím těch peněz z kapes daňových poplatníků?"

Pavel Foltán: Jak Macek trefil Macka aneb Mackův auto-vlastenec
Foto: archiv
Popisek: Pavel Foltán

I při vědomí a respektu toho, že ne všichni glosátoři jsou vše-odborníci na všechno je nutno konstatovat několik známých faktů a skutečností - tak například: V tuzemácku stát už od počátku (a je tomu už drahně let, kdy tady Toyota začala prodávat první hybridní auto) neposkytuje zákazníkům a provozovatelům žádnou úlevu, např. cenovou, nebo daňovou, ani jinou. (Což by ex-politik tehdejší vládní ODS a opět i nynější vládní ODS pravděpodobně už z té letité politické zkušenosti mohl a měl vědět - čili předpokládejme, že to ví.) Čili ta japonská Toyota (už dávno před tím VW a celou tou další dnešní plejádou těch dalších značek) šla do toho průzkumu trhu nejen v těch hybridech zcela za vlastní peníze a v ČR to de facto dotovala za ten stát a dělá to dodnes. Tenhle stát se totiž v ničem pozitivně nezměnil.

Mackově glose v tom punktu jakoby ušla i známá skutečnost, že tou žábou na prameni je Prusela s tou její restriktivní a šikanózní politikou proti spalovací klasice v motorizaci aut - čili je to právě Prusela, kdo dává zumbefél zničující limity na dovoz klasických aut do jí poddaných kolonií v EU a kdo dává priglpatentní pokuty právě za ty dovozy právě těch normálních aut v počtech nad ony šikanózní limity EU. Proto většina světových dovozců (takže i Japonců) buď EU radši už vyškrtla ze sféry zájmů svých dovozů, (jako např. značka Nissan, zčásti teď už i Subaru, aj.), anebo hledá kompromisní cesty, jako např. právě ta Mackem v té jeho glose šmahem "osočená" Toyota.

Jak zřejmě glosátor Macek ví, tak hentá oná Prusela ty svoje limity nastavila tak nějak podobně, jako ty tzv. "emisní povolenky" - no a taxe s tím taky tak podobně kšeftuje. A tak se to taky tak nějak podobně zkouší obcházet. Vtipnější vyhrává. Takže např. pár těch vtipnějších automobilek - včetně zn. Toyota - se vyhýbá těm pokutám za dovoz klasických aut s klasickým spalovacím motorem tím, že splní ty extrémní limity EU a doveze na trh v EU (čili včetně ČR a okolí) povinně navelené počty hybridních aut a elektro-aut. A pak sem (tedy i do ČR pochopitelně) tedy může dovézt právě i ta auta, co tady normální lidi chtějí - tedy normální auta se spalovacím motorem. A taky pár bonbónků pro fajnšmekry a nadšence, jako je třeba loni velmi úspěšná Toyota Yaris GR (za půl roku se jí v ČR prodalo několik set kusů, ačkoli cena základní verze byla přes milion Kč) a letos k nám Toyota doveze špičkovou inovaci předchozího hitu GT 86 - čili skvěle inovovaný sporťák GR 86 - asi poslední normální sporťák pro normální lidi, co se v EU a hlavně v ČR dostane na trh. A pak už definitivně – commedia finita.

V tom směru dokonce i prestižní značka Subaru vzdala dovoz dvojčete Toyoty GR 86 v dříve úspěšné vlastní verzi Subaru BRZ a zkusí ušetřit si ty "emisní povolenky" na eventuální dovoz ikony značky Subaru, a to super modelu Impreza ve třídě STI, což je absolutní špica i v motor sportu. Ale kdo ví, jestli to ta Prusela nakonec přeci jenom nepřekazí. (A jen tak mimochodem – už asi 2 roky značka Subaru si docela úspěšně a duchaplně poradila s tím omezováním ze strany Prusely – a to jakoby sui genesis hybridem Impreza e-boxer.)

A pro glosátory Mackova přístupu ještě jedna faktická poznámka – kdo se v tom aspoň trochu vyzná, tak ten ví, že budoucnost nepatří elektromobilům, ale vodíkovým motorům (např. ve spojení vodík a elektromotor - jako kdysi např. u lokomotiv se osvědčil tzv. diesel - elektrický pohon - např. mašiny s přezdívkou Bardotka, anebo Brejlovec - to by i glosátor Macek snad ještě mohl pamatovat - pokud ví, o čem je řeč). No a právě ta značka Toyota sem do ČR letos přiveze první osobní auto na vodíkový pohon, co se tady bude prodávat normálním smrtelníkům. Takže zase je tady ta Toyota v něčem první. A o parník před ostatními, včetně toho VW a dalších. No a zase to bude bez podpory tohoto státu. A to je téma nejenom na glosu.

A ještě jedna malá česká nenápadná otázečka (nejen pro ty glosátory) – kterýpak je to asi tak tady ten „grosse konzern“, co tady v ČR ovládá už skoro 30 let tu výrobu osobních aut, i automobilový trh (a všechno, co s ním souvisí, včetně infrastruktury). Toyota to asi nebude, že ne, pane Macku?

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Kokain, tráva nebo špiritus?

15:49 Jiří Paroubek: Kokain, tráva nebo špiritus?

To už nedávají ani ti největší a nejzaslepenější podporovatelé vlády z řad komentátorů a expertů. Ne…