Rostoucí mzdy a nízká nezaměstnanost podporující pozitivní očekávání nakupujících boří zábrany utrácet. Spotřeba domácností tak může v letošním roce podporovat ekonomický růst a kompenzovat negativní dopad evropského zpomalení.
Jako už tradičně největší nárůst zaznamenaly internetové obchody, kterým se tržby tentokrát zvýšily o 22,1 %. Je vidět, že trend přesunu nakupování od kamenných obchodů směrem k e-shopům zdaleka nekončí a vzhledem k rozšiřujícímu se spektru nabídky má před sebou velmi dobrou perspektivu. Zvlášť pokud bude virtuální nabídka expandovat do segmentů, jako jsou potraviny, hobby zboží a motorismus.
Z pohledu toho, co lidé nakupují, se opět těšilo zvýšenému zájmu zboží pro volný čas, oblečení a elektronika. Vlastně ani to není překvapením v době rostoucí kupní síly obyvatel a přitom jen velmi malých obav z budoucnosti.
Na dnešních výsledcích je rovněž zajímavý vývoj cen v obchodech, které se v průměru zvýšily meziročně jen o 0,8 %. Je tedy evidentní, že ani navzdory silné poptávce se obchody neuchýlily k plošnému zdražování a že konkurenční boj – mj. mezi kamennými a virtuálními obchody – funguje i nadále jako spolehlivá překážka zdražování.
Silný růst maloobchodních tržeb můžeme díky pozitivnímu vývoji na trhu práce očekávat i v dalších měsících, navíc bez výraznějších inflačních tlaků. Ty se totiž realizují především v oblasti bydlení a některých služeb reagujících na růst mzdových nákladů.
Jen pro úplnost tržby maloobchodu včetně motoristického segmentu se v březnu zvýšily jen o 2,7 %. Na vině je nepřekvapivě nižší poptávka po osobních automobilech, která byla patrná i v dubnu. V tomto směru asi obrat k lepšímu v brzké době rozhodně očekávat nemůžeme.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV