Celozávodní dovolené v automobilkách snížily vývoz osobních automobilů meziročně o třicet procent, což v korunovém vyjádření znamená, že se vyvezly automobily v hodnotě meziročně nižší o více než 21 mld. korun. Současně s nižším vývozem přišel na řadu i slabší dovoz, který se používá pro výrobu v průmyslu, a tak i importy do ČR výrazně propadly. Navíc stránku dovozu stále ovlivňují i levnější suroviny, které snižují hodnotu dovozů a v konečném důsledku tak šetří peníze firem i českých domácností.
Předpokládáme, že se situace i v zahraničním obchodě v dalších měsících rychle vrátí do dřívějších kolejí. Zvlášť když poptávka po nových autech je na tuzemském a zejména pak na evropském trhu velmi slušná, a už v podstatě v EU atakuje maxima dosažená v roce 2008. K obnovení růstu exportu podle našeho názoru došlo už v srpnu, kdy výrazně v plusu skončil i celý zahraniční obchod.
I nadále předpokládáme, že přebytek obchodu za celý rok vzroste z loňských 140 mld. korun na necelých 200 mld. Samozřejmě s růstem domácí spotřeby je třeba počítat i s tlakem na dovoz spotřebního zboží, nicméně ten by neměl výsledky zahraničního obchodu nijak výrazněji válcovat. Zvláště, když export se po letní přestávce nejspíše opět rozjede. Hlavně s podzimními novinkami tuzemských automobilek.
Petr Dufek
finanční analytik
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV