Nikoho už nepřekvapí, že ze současné nákupní „horečky“ těží především internetové obchody, kterým se tentokrát meziroční tržby zvýšily skoro o čtvrtinu. Je to stále nejrychleji rostoucí část maloobchodu, která za posledních šest let už vzrostla o více než 150 % a získává tak stále větší podíl na trhu. Internetové obchody si tak dobývají svoji pozici na trhu mnohem rychleji než v západní Evropě.
A za co vlastně lidé utráceli v říjnu více? Větší pozornost tentokrát směřovala k oblečení a obuvi a podobně jako v předchozích měsících k výrobkům pro volný čas. Nakonec to je kategorie, které věnují spotřebitelé pozornost v době, kdy se jejich životní úroveň viditelně zlepšuje. A nelze si nevšimnout, že v tomto případě i vyšší zájem kupujících vede i ke zvyšování cen tohoto zboží. Z dalšího zboží, za které jsme utráceli více, to byly pohonné hmoty, elektronika a potraviny.
Nejnovější čísla z maloobchodu jasně potvrzují, že spotřeba zůstává dominantní silou na straně poptávky i v posledním čtvrtletí letošního roku. Nahrazuje tak v letošním roce investice zažívající dočasný útlum. Vyšší zájem nakupovat rovněž začíná vytvářet obchodníkům příležitosti pro zvyšování cen, na které tolik čeká centrální banka. Ostatně v listopadových číslech inflace, které se dozvíme už v pátek, bychom se měli dočkat skoku inflace nad jedno procento. A to rozhodně ne posledního.
Od posledních dvou měsíců roku se dá očekávat pokračování trendu rostoucích spotřebitelských nákupů. I když dynamika tržeb obchodníků nebude až tak vysoká jako loni, kdy se nákupy v maloobchodě zvýšily o více než 8 %, z pohledu prodaného objemu zboží půjde o naprosto rekordní hodnotu.
Autor je finanční analytik.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV