Tamara Kováčová: Stát zaplatil dva a půl miliónu korun za učebnice, které nejsou veřejně dostupné

11.05.2017 18:36 | Zprávy

Evropské dotace jsou velkou příležitostí, jak zlepšit vzdělávací oblast. Například z operačního programu Vzdělávání a konkurenceschopnost se v programovém období 2007–2013 rozdělilo mezi příjemci přes padesát miliard korun. I přesto, že dotace jdou z peněz daňových poplatníků, nemají z nich užitek všichni, ale jen konkrétní příjemci. Ti nejsou nuceni nijak své výstupy zveřejňovat a sdílení výstupů závisí jen na jejich dobré vůli.

Tamara Kováčová: Stát zaplatil dva a půl miliónu korun za učebnice, které nejsou veřejně dostupné
Foto: Hans Štembera
Popisek: Studenti, ilustrační foto

Pro mnohé podnikatele může být nízká jazyková vybavenost absolventů a pracovníků překážkou k rozvoji firmy a často i ekonomickému růstu země. Stát proto v minulosti podpořil mnoho aktivit, které mají tyto nedostatky odstranit. “Bohužel nastavení rozdělení evropských dotací umožnilo, že někteří příjemci využili přijetí dotací k vytvoření komerčního produktu, kterých je již na trhu několik. Jen s tím rozdílem, že někteří podnikatelé museli do vývoje investovat pouze vlastní prostředky a někteří byli zvýhodněni prostředky daňových poplatníků,” vysvětluje Tamara Kováčová z EDUin, kde řídí projekt Otevřené vzdělávání.

Ukázkovým příkladem, kdy místo vzdělávání stát zafinancoval pouze komerční aktivity, je projekt Angličtina a němčina pro strojaře firmy Open Agency, která inkasovala od daňových poplatníků 2 458 071 Kč. Podle Kováčové by měly být tyto učebnice zdarma dostupné pracovníkům, studentům i firmám, které by mohly učebnice aktualizovat podle novinek ve strojírenské oblasti. Toto je ale jen jeden příklad z mnoha.

Mnoho vzdělávacích výstupů je nedostupných, dokonce i těch, které zveřejněny být mají. “Pokud stát přispěje na tvorbu vzdělávacích materiálů, měly by být jednoduše dohledatelné a na dva kliky dostupné. Oslovili jsme několik příjemců a získání podkladů trvalo vždy minimálně dva týdny. Dokonce byla často nutná registrace, která musela být schválena,” upřesňuje Tamara Kováčová. Příkladem je např. projekt Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách, kdy příjemce CCA Group získal 11 192 387 Kč.

Vše, co je podpořeno z veřejných prostředků, by mělo být veřejnosti i firmám dostupné. Jednoduše vyhledatelné a bez registrací, vyplňování formulářů, telefonování či rozesílání emailů. Bohužel tomu tak vždy není a ukazuje se, že i přestože je vzdělávací oblast hluboce podfinancována, nevyužíváme jako společnost veřejné prostředky vynaložené na zlepšení tohoto stavuPříležitost napravit tuto situaci však můžeme v obdobném stávajícím Operačním programu Výzkum, vývoj a vzdělávání pro roky 2014–2020, ” uzavírá Tamara Kováčová z EDUin.

Přehled všech projektů a výstupu z operačního programu OPVK najdete zde.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Michal Zuna byl položen dotaz

Jaká je podle vás pravděpodobnost, že na nás Rusko zaútočí?

Tvrdíte, že je třeba si ho držet co nejdál od těla, to nerozporuji, na druhou stranu, myslíte, že má Ukrajina šanci ho vojensky porazit i se vší pomocí od jiných států, včetně nás? Protože zatím to tak nevypadá a je mi tak Ukrajiny i líto. Myslím, že vyhasí strašně moc životů a ,,zbytečně", že tato ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vladimír Ustyanovič: Intelektuál, ale debil

8:33 Vladimír Ustyanovič: Intelektuál, ale debil

Tento název pro určitou skupinu vědců, politiků včetně akademiků použil Nassim Nicholas Taleb ve své…