Od školního roku 2021/2022 povinné maturitě z matematiky neuniknou nejen gymnazisté a studenti lyceí, ale také studenti většiny odborných škol. Z matematiky nebudou muset maturovat pouze studenti na uměleckých, zdravotnických a sociálních oborech středních škol.
Tato změna souvisí podle ministryně Valachové se změnami ve financování regionálního školství. Od roku 2018 nebudou dostávat peníze na každého žáka, ale podle jiného systému, a tento nový systém by měl podle ministryně Valachové umožnit dělit při matematice třídu na skupiny, což podle Valachové povede k lepší výuce matematiky.
Dělení žáků na cokoli kdekoli však k žádné lepší výuce automaticky nevede. Dělení na skupiny vede automaticky jen k tomu, že se mezi žáky tvoří větší a větší rozdíly, a to v tomto případě i v rámci třídy.
V prosinci loňského roku byly zveřejněny výsledky mezinárodního šetření PISA 2015. Toto šetření se zaměřuje na měření výsledků v oblasti vzdělávání žáků zemí OECD, ale k projektu jsou kromě všech zemí OECD zapojeny i další státy a ekonomické celky. Toto šetření se zaměřuje na zjišťování úrovně čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti u 15letých žáků.
Pokud se zaměříme na oblast matematické gramotnosti, výsledky šetření ukazují, že úroveň českých žáků v této oblasti od posledního měření v roce 2012 klesla, a s výjimkou právě roku 2012 klesá úroveň matematické gramotnosti u českých žáků už od roku 2003, kdy se měření začalo provádět.
Úroveň matematické gramotnosti se ve srovnání s žáky z dalších zemí účastnících se projektu nachází v pásmu slabšího průměru. Na špičce jsou v matematické gramotnosti žáci ze Singapuru, Hongkongu a dalších vybraných oblastí Číny, Japonska, Korey, Švýcarska či Estonska.
Povinná maturita z matematiky zde například v roce 2003 nebyla, a schopnosti českých žáků přitom v matematické gramotnosti patřily ke špičce: problém tedy není v tom, že žáci by snad již v patnácti letech nebo ještě dříve věděli, že v budoucnu nechtějí maturovat z matematiky, a tak se prostě nesnaží a nedělají nic. Kdyby to tak bylo, tak čeští žáci excelují třeba ve čtenářské gramotnosti, protože maturita z českého jazyka povinná je. Ale oni neexcelují a i v této oblasti patří pouze do průměru, kam se během let sesunuli z nadprůměru.
Zhoršující se výsledky českých žáků skutečně nejsou dány tím, z čeho se maturuje nebo nematuruje, ale spíše způsobem výuky jak na základních, tak na středních školách, a samozřejmě i tím, jaké síto nastaví střední školy pro výběr svých budoucích žáků…
Průzkum PISA mimo jiné jasně ukazuje, že lepších výsledků dosahují žáci v zemích, kde je vyšší míra inkluze a nižší exkluze. Místo prosazování povinné maturity z matematiky, která má zázračně zdvihnout úroveň znalostí a schopností žáků v matematice, by se ministryně školství měla soustředit na to, aby ve školách vytvořila co možná nejlepší podmínky pro inkluzi žáků a aby byly na základních školách vytvořeny takové podmínky, které rodiče nebudou nutit k tomu, aby své děti dávali co nejdříve na gymnázia nebo jazykově či přírodovědně zaměřené základní školy.
Průzkum PISA také jasně ukázal, že žáci mají lepší výsledky v těch zemích, kde jde do školství a učitelům výrazně více peněz než jinde. Ministryně Valachová by se tedy měla soustředit na to, aby práce učitele přestala být hodnocena jako „poslání“ – tj. něco, co by měl člověk vykonávat nejlépe téměř zadarmo, ale aby učitelé byli hodnoceni tak, aby mezi nimi vznikala nějaká konkurence a aby tento obor nestudovali a nevykonávali z velké části ti, kteří se na jinou vysokou školu nedostali a práci, kde je větší konkurence uchazečů, nezískali. Nulová konkurence mezi učiteli ve spojení s naprosto nulovou finanční motivací učitelů samozřejmě nevytváří zrovna prostředí, které by učitele stimulovalo k nějakým velkým výkonům, že…
A v neposlední řadě by se ministryně Valachová měla soustředit na vzdělávání učitelů. Těžko budou učitelé u žáků rozvíjet matematickou čtenářskou či přírodovědnou gramotnost, když těmito gramotnostmi sami nevládnou (ač by třeba byli výbornými počtáři) a tak dále a tak dále.
Zavedení povinné maturity z matematiky pro gymnázia, lycea i většinu typů odborných škol jen jaksi zakrývá dlouhodobou neschopnost ministerstva školství působit na školství takovým způsobem, aby byl zastaven propad úrovně českých žáků. A protože je jen zakrýváním problému nic jiného, než krátké odvedení pozornosti od hlavních problémů českého školství, také nepřinese a vůbec nic nevyřeší.
Obtížnost maturit z matematiky bude v tomto prostředí nakonec po nátlaku odborných škol, které budou mít u maturity z matematiky řady neúspěšných žáků, bude tak nízko, že budou degradovat maturitu jako celek. Zavedení povinných maturit z matematiky by mělo smysl až tehdy, když úroveň českých žáků v matematice poroste, nikoli, když klesá. Jenže v době, kdy by ta úroveň rostla, zde nebudou žádné tlaky na to zamaskovat, že je nízká, klesá a my nevíme, co s tím…
Vyšlo na Vasevec.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV