Novela nepřináší žádné zásadní změny, přesto stojí za pozornost. Ukazuje trend vývoje v koncepci zadávání veřejných zakázek, který podle mého názoru nejde správným směrem. Dovolím si odcitovat důležité změny a okomentovat je.
Hlavní změny
Návrh vrací limity pro uplatnění zadávání dle zákona veřejných zakázek zpět z objemu 1 milionu zpět na 3 miliony Kč za stavební práce. Zdůvodnění: „Zvýšení administrativní zátěže a finančních nákladů jak na straně zadavatelů, tak na straně dodavatelů. Dále by tím byl zpomalen investiční proces v oblasti stavebnictví, neboť délka řízení před uzavřením smlouvy by byla nepřiměřeně prodloužena a tím pravděpodobně také negativně ovlivněn trh se stavebními zakázkami obecně.“ (str. 1). Komentář: S touto konkrétní změnou by bylo možné souhlasit, pokud by nebyla doprovázena dalšími body, viz dále.
Posune se termín pro zveřejnění textové dokumentace k zadávacímu řízení. Textová část dokumentace k zadávacímu řízení nebude zveřejňována ke dni zahájení zadávacího řízení, ale až po odeslání výzvy. Zdůvodnění: „Předkládaný návrh mění text některých ustanovení tak, aby jejich výklad a aplikace nečinily v praxi problémy. Jedná se především o úpravu povinnosti uveřejnit textovou část zadávací dokumentace u řízení, v nichž podání nabídek předchází podání žádosti o účast a posuzování kvalifikace – užší řízení a jednací řízení s uveřejněním – již v okamžiku zahájení zadávacího řízení. Uveřejnění zadávací dokumentace již v okamžiku zahájení předmětných zadávacích řízení není nutné a postačí, bude-li uveřejněna až po odeslání výzvy, neboť až od tohoto okamžiku budou dodavatelé reálně vypracovávat nabídku na veřejnou zakázku.“ (str. 4). Komentář: Toto zdůvodnění rozhodně nepovažuji za dostatečné.
Textová část dokumentace k zadávacímu řízení musí vzniknout v každém případě, není tedy žádný důvod pro to tento dokument zveřejnit později. Vyloženě šokující je však podle mého názoru věta: „Jelikož veřejné zakázky zadávané mimo režim ZVZ nejsou zadavateli uveřejňovány, lze jejich počet pouze odhadovat, viz následující tabulka. Ve své podstatě neexistuje zdroj dat, ze kterého by bylo možné požadované údaje čerpat.“ (str. 4). Komentář: Pokud vláda připravila novelu zákona, proč do něj nezakomponovala povinnost zveřejňovat zakázky? K nezveřejnění neexistují finanční důvody. Zveřejnit zakázku na internetu prostřednictvím některého z mnoha zakázkových systémů není nic obtížného a nákladného. Nechci v článku dělat reklamu na některý ze serverů, ale schválně si zkuste zadat do vyhledávače: „Zadat zdarma novou poptávku.“ Přece jen jeden zásadní server doporučím: http://www.vsechnyzakazky.cz/
Povinné zveřejňování všech zakázek a poptávek, by mělo být nejen proto, aby se snížilo riziko korupce a aby dodavatelé nebyli diskriminováni v přístupu k nabídkám, ale především proto, aby celý proces byl pod veřejnou kontrolou. Mnohé zakázky jsou totiž nejen „cinknuté“, předražené, mnohé jsou především naprosto zbytečné.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Vítězslav Praks - profil