Mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a zhotovitelem stavby začala tahanice o to, kdo zaplatí nutné opravy nedávno dokončeného úseku dálnice, jehož povrch se zvlnil. Nejde přitom o žádnou maličkost. Náklady budou zřejmě stamilionové! Možná i o řád větší.
O této dálnici se kdysi hodně mluvilo. Nejen v médiích, ale i ve Sněmovně. Pak nastalo ticho. Ale „šidlo v pytli neutajíš"! Co se vlastně dělo? Vláda Miloše Zemana se rozhodla, že připojí Ostravu co nejrychleji k dálniční síti. Proto se dohodla s konsorciem firem vedeným izraelskou firmou Housing & Construction, že osmdesát kilometrů dálnice vybuduje formou PPP projektu. Stavba mezi Lipníkem nad Bečvou a polskou hranicí měla být dokončena v roce 2009 a pak dvacet pět let investorem provozována a udržována. Stát by po tu dobu investorovi jeho investici splácel formou zvanou „šedé mýto".
Jenže skutečnost je úplně jiná. Proti již podepsané smlouvě se zvedla vlna pomluv a dezinformací. Psalo se, že stavební náklady mají být padesát (ve smlouvě uvedený předpoklad byl třicet) nebo dokonce dvěstě miliard korun. Přitom celý projekt - tedy stavba, provozování a údržba po dobu pětadvaceti let - měl stát maximálně sto patnáct miliard korun. Poslanec Martin Říman jí dokonce označil za „tunel století". Vláda Vladimíra Špidly pak smlouvu zrušila a zaplatila investorovi tučné odstupné. Ministr dopravy Milan Šimonovský slíbil, že dálnice bude dokončena o rok dříve, tedy do konce roku 2008 a bude lacinější.
Následující dění se již netěšilo takovému zájmu médií. Nikomu nevadilo, že vláda si na financování stavby nechala schválit ve Sněmovně dluhopisový program ve výši pětapadesát miliard korun, třebaže soukromý investor chtěl totéž postavit přibližně za třicet miliard korun. Média si znovu dálnice všimla na konci roku 2008. Stavba hotová nebyla a Milan Šimonovský plnil svůj závazek a projde pěšky oněch osmdesát kilometrů od Lipníka na polskou hranici. To ještě tvrdil, že jím slíbený termín sice dodržen nebyl, ale že se zrušením smlouvy aspoň ušetří.
Jaká je dnešní situace? Co se termínů týká, stavba oněch osmdesáti kilometrů ještě stále není dokončena. A dlouho nebude, protože polská strana, sledující pozorně dění na české straně, s prodloužením jejich dálniční sítě k hranicím také nechvátala. A jak je to s cenou? Podle smlouvy měly stavební náklady činit přibližně třicet miliard korun. Po jejím zrušení si vláda nechala ve Sněmovně schválit dluhopisový program na financování téhož ve výši padesát pět miliard korun. A tento rámec bude zřejmě bezezbytku vyčerpán. Stejný nárůst nákladů se dá očekávat i při provozování a údržbě, což měl dvacet pět let dělat soukromý investor. A co kvalita díla? Právě zmíněná televizní reportáž ukazuje, jak může být PPP projekt užitečný. Kdyby se taková věc stala soukromému investorovi, nebyla by žádná přetahovaná o to, kolik kdo za opravy zaplatí. Byla by to jen a jen jeho starost a ještě by byl státem penalizován!
Závěrem lze především konstatovat, že je Ostrava konečně k dálniční síti připojena. Pozdě, draze, nekvalitně, ale přece! A spojení s Polskem také bude. Proč k takovému stavu došlo? O tom lze jen spekulovat. Možná proto, že soukromý investor by nepotřeboval žádné ministerské komise, které vybírají zhotovitele jednotlivých úseků stavby. Vybral by si sám, možná lépe, možná hůř, ale určitě bez toho, že by někomu něco platil. Je dobře, že se dálnice zase objevuje v médiích!
Za připomenutí, z pohledu SPOZ, je také důležité připomenout zajímavou peripetii z průběhu sjednávání smlouvy s Housing & Construction v letech 2001-2002. Tehdy investor přišel s návrhem, že stavbu zlevní (pro sebe i pro stát) použitím materiálu z hald, které leží v blízkosti trasy dálnice. Na souhlas státu s tímto řešením naléhal dost důrazně. Vyjednávání o různých variantách této záležitosti trvalo snad dva týdny. Výsledek jednání, odmítnutí návrhů, svědčí o tom, s jakou odpovědností vláda Miloše Zemana k projektu přistupovala. Tehdejší vláda jednala vždy v zájmu občanů tohoto státu! A podařilo se jí nastartovat hospodářský rozvoj, který vydržel až do roku 2009. Není náhodou, že řada ministrů té vlády byla, spolu s Milošem Zemanem, i u vzniku SPOZ.
Ing. Jaromír Schling, člen odborného týmu SPOZ pro oblast dopravy
Více:
Mynář (SPOZ): ČSSD je synonymem pro populismus
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Spoz.cz