„Dnešní situace může české letectví jen posílit. Silní zůstanou a budou růst,“ říká expert

29.03.2023 16:00 | Rozhovor

„Český letecký průmysl je na tom dobře, máme zavedené firmy, které vyrábějí špičkové výrobky ve všech částech dodavatelského řetězce a jsou propojeny napříč světem s různými partnery.“ Právě těmito slovy hodnotí současnou kondici českého leteckého průmyslu doc. Jakub Kraus, vedoucí ústavu letecké dopravy na ČVUT v Praze, který v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz nahlíží nejen pod pokličku slavné letecké historie, ale také do výzev, které letectví čeká v brzké budoucnosti.

„Dnešní situace může české letectví jen posílit. Silní zůstanou a budou růst,“ říká expert
Foto: Archív Jakuba Krause
Popisek: Vedoucí ústavu letecké dopravy na ČVUT v Praze Jakub Kraus

Letectví má v České republice velkou tradici. Komu a čemu za to vděčíme?  
 
Letecká tradice v České republice je dána hlavně počátky, kdy se na začátku dvacátého století začali objevovat průkopníci letectví právě i na českém území. Toto dále přetrvávalo a vyspělost meziválečného Československa tomu hodně pomáhala. A nakonec i po druhé světové válce jsme měli velký benefit z rozvinutého průmyslu, kdy na našem území výroba letadel zůstávala, a je tomu tak i dodnes.
 
Pokud byste měl z této bohaté historie poukázat na největší milníky, které se zásadním způsobem podepsaly na rozvoji leteckého průmyslu u nás, které by to byly?
 
Milníky jsou zmíněny v předchozí odpovědi. Měli jsme to štěstí, že jsme měli skvělou geografickou polohu, a hlavně se zde vždy našlo dosti lidí, kteří byli houževnatí a když si vzali do hlavy, že budou konstruovat letadla a vyrábět je, tak se to velkému množství povedlo. I toto lze však připisovat rozvinutému hospodářství v minulých dobách, kde pro letecký průmysl bylo zázemí.
 
Traduje se, že Česká republika je jednou z mála zemí na světě, která umí vyrobit letadla od A až do Z. Je tomu skutečně tak i v dnešní době?
 
Ano, stále jsme v tomto dobří a umíme to. Typicky každého napadnou velké firmy Aero Vodochody Aerospace nebo na Aircraft Industries, ale skoro až světová významnost je spíše v malých letadlech. Máme výrobce ultralightů, kteří jsou velmi úspěšní, stejně tak jako balónů. Globalizace samozřejmě nepomáhá možnosti vyrábět opravdu velká dopravní letadla v každém druhém státě, ale na naši velikost máme stále hodně co nabízet.
 
Letecký průmysl není jen o vlastní výrobě letadel, ale je na něj navázáno množství dalších technologických odvětví. Je možné konstatovat, že třeba právě letecký průmysl byl a možná i dodnes je motorem technologického pokroku?
 
Letecký průmysl vždy byl tím, kdo určuje směr. Současná letadla jsou stále komplexnější stroje a přeci jen ten základní problém, že když se něco stane, tak nelze zastavit, je z pohledu techniky a její spolehlivosti dosti zásadní. Aktuálně by se k letectví dal přidat i vesmírný průmysl, který klade na výzkum a vývoj další specifické požadavky. Zároveň stále více ve všech oblastech lidské činnosti figuruje digitalizace a automatizace.
 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Mgr. Róbert Šlachta byl položen dotaz

Vize

Dobrý den, zajímalo by mě, zda má vaše strana nějaké konkrétní návrhy třeba důchodové reformy nebo ekonomickou vizi, jak zlepšit naši životní úroveň? Zatím mi to přijde tak, že spíš jen kritizujete, ale s něčím vlastním nepřicházíte. Sice nemáte ve sněmovně zastoupení, ale pokud ho chcete mít, nemys...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vyoral k Fialově projevu: Projevuje se to. Už ho to lhaní dohání

19:26 Vyoral k Fialově projevu: Projevuje se to. Už ho to lhaní dohání

PÁTEČNÍ ZÚČTOVÁNÍ TOMÁŠE VYORALA - „Někteří jsou schopni po orwellovsku nejen lhát, ale principem do…