„Dnešní situace může české letectví jen posílit. Silní zůstanou a budou růst,“ říká expert

29.03.2023 16:00 | Rozhovor

„Český letecký průmysl je na tom dobře, máme zavedené firmy, které vyrábějí špičkové výrobky ve všech částech dodavatelského řetězce a jsou propojeny napříč světem s různými partnery.“ Právě těmito slovy hodnotí současnou kondici českého leteckého průmyslu doc. Jakub Kraus, vedoucí ústavu letecké dopravy na ČVUT v Praze, který v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz nahlíží nejen pod pokličku slavné letecké historie, ale také do výzev, které letectví čeká v brzké budoucnosti.

„Dnešní situace může české letectví jen posílit. Silní zůstanou a budou růst,“ říká expert
Foto: Archív Jakuba Krause
Popisek: Vedoucí ústavu letecké dopravy na ČVUT v Praze Jakub Kraus

Letectví má v České republice velkou tradici. Komu a čemu za to vděčíme?  
 
Letecká tradice v České republice je dána hlavně počátky, kdy se na začátku dvacátého století začali objevovat průkopníci letectví právě i na českém území. Toto dále přetrvávalo a vyspělost meziválečného Československa tomu hodně pomáhala. A nakonec i po druhé světové válce jsme měli velký benefit z rozvinutého průmyslu, kdy na našem území výroba letadel zůstávala, a je tomu tak i dodnes.
 
Pokud byste měl z této bohaté historie poukázat na největší milníky, které se zásadním způsobem podepsaly na rozvoji leteckého průmyslu u nás, které by to byly?
 
Milníky jsou zmíněny v předchozí odpovědi. Měli jsme to štěstí, že jsme měli skvělou geografickou polohu, a hlavně se zde vždy našlo dosti lidí, kteří byli houževnatí a když si vzali do hlavy, že budou konstruovat letadla a vyrábět je, tak se to velkému množství povedlo. I toto lze však připisovat rozvinutému hospodářství v minulých dobách, kde pro letecký průmysl bylo zázemí.
 
Traduje se, že Česká republika je jednou z mála zemí na světě, která umí vyrobit letadla od A až do Z. Je tomu skutečně tak i v dnešní době?
 
Ano, stále jsme v tomto dobří a umíme to. Typicky každého napadnou velké firmy Aero Vodochody Aerospace nebo na Aircraft Industries, ale skoro až světová významnost je spíše v malých letadlech. Máme výrobce ultralightů, kteří jsou velmi úspěšní, stejně tak jako balónů. Globalizace samozřejmě nepomáhá možnosti vyrábět opravdu velká dopravní letadla v každém druhém státě, ale na naši velikost máme stále hodně co nabízet.
 
Letecký průmysl není jen o vlastní výrobě letadel, ale je na něj navázáno množství dalších technologických odvětví. Je možné konstatovat, že třeba právě letecký průmysl byl a možná i dodnes je motorem technologického pokroku?
 
Letecký průmysl vždy byl tím, kdo určuje směr. Současná letadla jsou stále komplexnější stroje a přeci jen ten základní problém, že když se něco stane, tak nelze zastavit, je z pohledu techniky a její spolehlivosti dosti zásadní. Aktuálně by se k letectví dal přidat i vesmírný průmysl, který klade na výzkum a vývoj další specifické požadavky. Zároveň stále více ve všech oblastech lidské činnosti figuruje digitalizace a automatizace.
 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný



Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zeman: Fiala připomíná Hitlera v bunkru. BIS se chystá zatýkat

16:05 Zeman: Fiala připomíná Hitlera v bunkru. BIS se chystá zatýkat

Premiér Fiala svými výroky připomíná poslední dny Adolfa Hitlera v bunkru v době, kdy se k Berlínu b…