Svou knihu Soumrak bílého muže už ani sám nenabízíte k prodeji. Znamená to, že je vyprodaná a nechystáte dotisk?
Je vyprodaná a nakladatelství Eminent dotisk chystá letos na podzim.
Velmi rozporujete myšlenku vzniku dvoustátí Izrael–Palestina. Podle vás by tím Izrael ztratil na Blízkém východě půdu pod nohama. Nesouhlasíte s tím, že by šlo o vstřícné gesto vůči islámskému světu? Ostatně kniha – ač velmi dobrá – působí podporou judaismu až nevyváženě. Je tento tvrdý postoj zapříčiněn tím, že jste konvertita k judaismu anebo čím?
Nejsem si vědom, že bych někde – a vůbec už ne v této knize – myšlenku dvoustátí „rozporoval“, tím méně „velmi“, ani že bych mudroval o nějaké „ztrátě půdy pod nohama“, ani že bych komentoval nějaké „vstřícné gesto“ vůči islámskému světu. Ani nevím, čemu říkáte „tvrdý postoj“ a „nevyváženou podporu judaismu“. Jestli tam něco takového nacházíte, je to asi jen tím, že Izrael vnímám jako demokratický stát západního typu se západní kulturou, vědou, technologií a politickým uspořádáním, čili součást západní civilizace, čili „košili bližší než kabát“, zatímco palestinská území vidím ovládaná teroristickými organizacemi, které by vytvořily teroristický stát, kdyby jim byl dnes darován. Ostatně stát jim byl nabízen již několikrát a pokaždé se ho zřekly. Nezřekly se však závazku Izrael zničit. S mou konverzí k judaismu to nemá nic společného. Vnímal bych to stejně, kdybych konvertoval na křesťanství, buddhismus, hinduismus, sikhismus, šintoismus nebo zůstal ateistou. Možná bych to vnímal jinak, kdybych konvertoval na islám, ale to si dovedu těžko představit.
Máte nějakou vlastní hranici novináře či publicisty mezi územím kritického hlasu a územím rasismu, antijudaismu, antiislamismu?
Ta hranice je jasná a jednoduchá. Na jedné straně fakta, na druhé výmysly, myšlenky zplozené přáním, a růžové brýle.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský