Jak vidíte kroky Bavorska a Saska, které se nás už téměř štítí...
Neštítí se, jsou to jen nezbytná opatření k zachování lidských životů vlastních obyvatel, byť ona opatření německé hospodářství značně poškozují. Bezprostředním důvodem k jejich zavedení je britská mutace koronaviru značně rozšířená v ČR – podle německých veřejnoprávních médií je v Česku již asi jedna třetina případů covidu-19 vyvolána britskou variantou, či britská a jihoafrická v rakouské spolkové zemi Tyrolsko. Obě mají být mnohem nakažlivější než současný SARS-CoV-2.
Jako další důvod k německým hraničním opatřením lze uvést veskrze chaotické jednání českého státu v boji s epidemií. A to hned od počátku epidemie na jaře 2020. Letošní opakovaná neschopnost českého státu omezit šíření covidu-19 přestala Němce kvůli rozsahu epidemie v ČR bavit. Incidence dosáhla koncem minulého týdne v porovnání s Německem následujících hodnot – incidencí se rozumí počet nově nemocných danou nakažlivou chorobou za posledních sedm dní na 100 tisíc obyvatel: Německo v průměru 57,4 nově nakaženého za posledních týden na 100 tisíc obyvatel, ČR 499! V úterý 16. 2. stoupla v Německu na průměrnou hodnotu 59. Lokálně, to jest v jednotlivých okresech a zemích, jsou i vyšší incidence – v Bavorsku 58, v Sasku 68, nejvyšší incidenci má ze spolkových zemí Durynsko se 101. V Česku jsou i okresy s incidencí nad 1 000! Německým cílem je pokud možno si nenechat obě agresivní virové mutace zatáhnout do země a před uvolňováním současných omezení srazit onu incidenci v celé federaci – Bundu – pod 50 – nyní se začíná hovořit o sražení i pod 35, aby se mohlo uvolňovat s větší jistotou, že se nic neblahého nestane ani vlivem vyšší agresivity britské a jihoafrické varianty viru. Proto také ona zostřená hraniční opatření na česko-německých a tyrolsko-německých hranicích.
Německé firmy už vyjadřují nespokojenost s neudržitelnou situací na hranicích, kdy se k nim pozdě dostávají výrobky a polotovary z českých montoven a od českých výrobců...
Výrobci aut i jiní výrobci složitých produktů odstranili z důvodu cenových nákladů sklady v areálu továren. Světovým rekordmanem mezi automobilkami je zřejmě i dnes Toyota, která již před asi 15 lety zavedla systém přesných dodávek rovnou k výrobním pásům, takže při výpadku jedné součástky nebo dílu má tovární zásobu jen na necelé tři minuty, než pás, a tudíž celá výroba se pro včas nedodaný díl zastaví. Evropské automobilky tehdy měly zásoby tak na cca 15–20 minut výroby, dnes mají zásoby jistě menší.
Německá opatření na hranici vyžadují i větší pružnost ze strany špeditérů. Italští dopravci přes víkend, předvídající, co asi na tyrolsko-německých hranicích v pondělí nastane, pružně přesměrovali veškerou nákladní silniční dopravu z Itálie do Německa, případně dále do Evropy přes Salzburg, aby nákladní vozy nemusely do Německa dálnicí přes Tyrolsko. Tedy Brenner–Innsbruck–Kufstein, a čekat ve frontách, jako se stojí na dálničních přechodech z ČR do Německa. České a jiné přepravce obdobné přesměrování vozů do Německa přes Linec a Pasov, nebo přes Hrádek nad Nisou, Sienawku a Zgorzelec ani nenapadlo. Tyrolané nyní určitě proklínají Němce, protože časově nejkratší spojení pro osobní auta s východem Rakouska, se Salcburkem a Vídní, vede 100 km po německých dálnicích. Nyní budou muset najíždět o 50 kilometrů více po obyčejných silnicích a strávit jízdou o hodinu a čtvrt déle.
Česká vláda bude muset řešit problém zpožďování výrobních dílů pro německé továrny formou zajištění včasného testování všech řidičů české dálkové nákladní dopravy na covid-19. I když takových řidičů relativně není mnoho, musí se jim zajistit přednostní testování poblíž míst jejich bydliště, sídla zaměstnavatele či výrobny dílů, což je prakticky po celé ČR. A to není pro chaotické české vládní počínání zcela lehká věc. Bude se muset ihned vyřešit, zda to budou hradit zdravotní pojišťovny, nebo ne, a během maximálně tří čtyř dnů získat jmenovité seznamy všech takových řidičů po celé zemi. Pak to, že řidiči budou mít před příjezdem na hranici vyplněný digitální formulář s datem vstupu do Německa, bude už maličkost. Navíc bude muset český stát učinit něco s řidiči cizích nákladních vozů, kteří přes ČR jen projíždějí, aby jejich vozy na česko-německých hranicích nevytvářely kolony na několik hodin čekání. To bude o poznání tvrdší oříšek. Vypadá to, že policejní papaláši zahřívající pohodlná křesla se budou muset zdvihnout a začít kontrolovat zahraniční řidiče nákladních vozů přímo na silnicích v dostatečné vzdálenosti před německými hranicemi, zda s sebou mají dostatečně čerstvý negativní test na covid-19 a zda jsou již přihlášeni v německé databázi, že vjíždějí do Německa. Ty, kteří nebudou mít tyto věci v pořádku, nepustí dále, aby u hranic nevznikaly fronty. Podle mne ani to český stát nezvládne.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
COVID
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: Václav Fiala