Chcete být aktivní, pane prezidente? Máte možnost. Napravte ústavu. Pro lid

13.03.2023 17:55 | Rozhovor

Petr Pavel je čerstvě zvolen. A prohlašuje, že hodlá být aktivním prezidentem. Odborník na problematiku Práva lidských práv JUDr. PhDr. Jaroslav Kuba, CSc., který přednáší Ústavní právo a státovědu (kterého PL oslovily), pro něj tedy má jeden úkol, do kterého by se mohl pustit. Totiž napravení Ústavy ČR, která je podle něho už od začátku nedostatečná, nedotažená a neobsahuje věci, které jsou v jiných ústavách standardem. Pokud by prezident takové změny inicioval, mohl by tím pomoci těm, kdo protestují proti současné vládě na Václavském náměstí v Praze.

Chcete být aktivní, pane prezidente? Máte možnost. Napravte ústavu. Pro lid
Foto: Hana Brožková
Popisek: Inaugurovaný prezident ČR Petr Pavel

Co je obecně na Ústavě ČR závadného?

Ona je špatně sestavená už koncepčně. Její koncepce postrádá provázání se základními lidskými právy, zejména s tím, co z nich vyplývá jako povinnosti pro ústavodárce – důsledná dělba moci.

V letech 2009 až 2013 jste byl jedním ze dvou právních poradců prezidenta republiky. Ve čtvrtek proběhla inaugurace již čtvrtého prezidenta ČR. Připomenu starou otázku – má hlava státu potenciál ke změně poměrů, nebo je pouhým „kladečem věnců“? A pokud má potenciál, může iniciovat změny Ústavy?

Moje agenda spočívala v doporučeních prezidentovi, zda má zákony podepsat, anebo je vrátit. Snad ve třetině případů jsem navrhoval suspenzivní veto. S tím se ztotožnil sotva v pětině případů, ve stejné záležitosti mu zároveň „radili“ magistr práv, ekonomové, novináři. Což se nakonec projevilo chybou v „Klausově amnestii“, o jejíž existenci jsem se dozvěděl až po jejím vyhlášení… Za pět let prezident uspěl s vetem v méně než deseti případech. To je druhá část odpovědi na otázku reálné „moci“ prezidenta. První tkví v tom, zda  prezident využije právo dle čl. 64, odst. 2 Ústavy, účastnit se jednání vlády, třeba aby podala  návrh na změnu zákona. Když mu vláda vyhoví, může v Parlamentu podporovat jeho přijetí. Bude-li vytrvalý, může úspěšně iniciovat i změny v Ústavě.  

Aby tím třeba rozšířil svoje pravomoci, když už je volen přímo?

Když o tom s pomocí svých právníků přesvědčí ústavodárce… Jiný případ nastane, když se ujme prosazování změn Ústavy, které v ní odstraní, namátkou – nedotažení dělby moci, či sladění s Listinou. Novelizacemi Ústavy do poloviny 1992 bylo dosaženo kvalitnější reglementace, než jakou nabízí Ústava ČR. Přijatá narychlo, a nemůžu se zbavit podezření, že i se záměrnými nedostatky.

Můžete naznačené nedostatky Ústavy konkretizovat? 

„Listopad“ byl prosazován přísliby úplného zavedení lidských práv. Od „Deklarace“ z roku 1789, díla třetího prezidenta USA Jeffersona a generála La Fayetta, lze v jejich „katalozích“ sledovat dvě linie. Jednak „individuální práva“, a jednak nároky na ústavodárce. Aby v ústavách mocenské orgány důsledně „zachovávaly tato nezadatelná práva“. Viz čl. čl. II. „Deklarace“, která v čl. XVI. zdůrazňuje, že „Společnost…ve které rozdělení moci není zavedeno, nemůže tvrdit, že má ústavu“.

Zatímco „individuální práva“ byla zavedena, a z nich promptně právo každého vlastnit majetek. Tím se v rámci „deetatizace a privatizace“ umožňovalo zámožným cizincům skoupit i naše „rodinné stříbro“. Avšak druhá linie materie lidských práv, zavazující ústavodárce, aby ústavní orgány dokonale sloužily suverenitě „českého lidu“ (pojem je analogií „německého lidu“ v Grundgesetz), není do ústavního práva doposud uspokojivě promítnuta.

Proto v čl. 22 Ústavy ČR nezakázali spojení funkcí poslance a člena vlády. Což je v rozporu s principem právního státu, s dělbou moci. Navzdory již devátému volebnímu období Sněmovny! Takže jedenáct poslanců, a součást stoosmičlenné „sněmovní“ většiny, je zároveň členy šestnáctičlenné vlády. Která je dle čl. 68, odst. 1 Ústavy poslanci průběžně de facto kontrolována. Zjistí-li, že jedná nekompetentně, je nečinná, rozchází se s Ústavou, apod., může jí Sněmovna dle čl. 72, odst. 1 Ústavy vyslovit nedůvěru. Ve stenozáznamech z takových schůzí je zaznamenáno, že 11 poslanců v dvojroli 11 ministrů jim, čili sobě, vyslovilo důvěru. Nezakotvením dělby mezi mocí zákonodárnou a výkonnou Ústava znemožňuje účinné využití ústavní kontroly.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Šebesta

Ing. Josef Bernard byl položen dotaz

Vaše ,,pomoc" živnostníkům

Jak nám má pomoci odložení plateb na pojištění, když zálohy stejně tak či tak budu muset uhradit? Paradoxně když se mi nebude v podnikání dařit, tak kde pak vzít peníze na zaplacení záloh, které jste dost zvýšili? Nemyslíte, že by bylo prospěšnější, kdybyste je nezvyšovali? Tvrdíte, že je to kvůli d...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Bohužel, pan Kuba má s nedemokratickými prvky Ústavy naprostou pravdu, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseKunamila , 13.03.2023 19:37:54

|  8 |  0

Další články z rubriky

Pavel vyprávěl na škole o USA. Markétě Šichtařové se nezamlouvá, že se studenti neozvali

18:30 Pavel vyprávěl na škole o USA. Markétě Šichtařové se nezamlouvá, že se studenti neozvali

INVENTURA MARKÉTY ŠICHTAŘOVÉ Na debatě se studenty prohlásil prezident Petr Pavel v souvislosti s ne…