Proč vznikl Institut nové Hedvábné stezky a jaký je jeho cíl?
Inciativa Číny na vytváření nových Hedvábných stezek pro XXI. století, známá také pod názvem Pás a stezka, má za cíl zlepšit propojení Evropy a Asie jako předpokladu dalšího ekonomického růstu těchto kontinentů. Institut byl založen na podporu tohoto dlouhodobého strategického projektu. Cílem NSRIP je zvyšovat povědomí o iniciativě samé a zároveň pomáhat formulovat a prosazovat doporučení pro praktické, konkrétní zapojení České republiky. Roli institutu jako think-tanku vidím ve spolupráci s vládním, podnikatelským i akademickým sektorem při formulaci těchto doporučení či projektů a jejich trpělivé prosazování a při hledání vhodných partnerů především v Číně, ale i ostatních zemích Asie.
Institut je neziskovou organizací, kdo ho financuje?
New Silk Road Institute Prague je zatím velmi malou strukturou, neziskovou a nevládní organizací, která své aktivity financuje z darů především svých členů. Věřím, že aktivity a produkty práce institutu budou zajímavé i pro další případné sponzory a podporovatele.
Prvního veřejného představení institutu se dnes účastní také předseda české vlády Bohuslav Sobotka. Znamená to, že stát projekt i institut podporuje?
Předseda vlády pan Bohuslav Sobotka během své nedávné oficiální návštěvy Číny podepsal dokument, který připojuje Českou republiku k iniciativě Pás a stezka a formuluje i určité oblasti spolupráce, na něž bychom se měli jako země zaměřit. Já kroky vlády v tomto směru velice vítám a podporuji a jsem velice rád, že pan předseda vlády jako člověk nejpovolanější na semináři vystoupí. Směrování vlády a cíle institutu jsou v souladu a já se těším na naši další spolupráci.
Čína zažívá zlaté ekonomické období a stává se největší ekonomikou světa. A bájnou Hedvábnou stezku, která spojovala Čínu s Evropou, dnes oživuje, aby si tuto pozici světového lídra udržela i v budoucnu. Nepovažujete za určité nebezpečí posílení politické pozice tohoto státu, kde vládnou komunisté?
Obavy žádné nemám. Inciativa Pás a stezka má za cíl především skrze lepší konektivitu, budování infrastruktury, vytvořit předpoklady pro příchod nových investic, jednoduše pomoci nastartovat ekonomický rozvoj zúčastněných zemí. Projekt je založen na otevřenosti, inkluzi a rozhodování jednotlivých zemí na základě win-win principu. V současné době vyjádřilo svoji připravenost se aktivně účastnit zhruba šedesát zemí světa, především z Evropy i Asie. Čína je bezesporu motorem tohoto procesu, který může vést k vytváření nových jader či zón globálního ekonomického růstu. Logicky to povede k jejímu dalšímu vnitřnímu rozvoji i posílení její regionální i globální role. Důležité je, že ne na úkor ostatních, ale ve spolupráci s nimi. Namístě je pragmatický, praktický přístup, nikoli ideologický.
Bude nová hedvábná stezka přínosem pro Čínu nebo i pro další státy, kterými bude procházet? Přispěje to k rozvoji vzájemného obchodu, či jen k větší invazi čínské ekonomiky do Evropy?
Čína je druhou největší ekonomikou světa a její růst v dnešní době zajišťuje třetinu globálního růstu. Je zřejmé, že bude ve světě více přítomna, a na tom není nic špatného, ale naopak. Účastnické státy vidí v iniciativě cestu, jak posílit a urychlit svůj vlastní rozvoj v souladu se svými představami s využitím prostředků a kapacit, které Čína nabízí. Evropa se dosud nevzpamatovala z nedávné finanční a hospodářské krize a není schopna v tuto chvíli zajistit další příležitosti růstu. Koncept nové Hedvábné stezky takovou příležitost nabízí. Nejen pro Čínu, ale i ostatní.
Kolik bude podle odhadů uskutečnění tohoto projektu stát a kudy má nová hedvábná stezka vést? Kolik zemí se bude na výstavbě infrastruktury související s Hedvábnou stezkou podílet a jak budou moci ovlivnit čínské představy a plány o ní?
V tuto chvíli se k inciativě hlásí přibližně šedesát zemí. Asijská infrastrukturní investiční banka, která před několika dny zahájila svoji činnost, má 57 zakládajících členů. Jsem přesvědčen, že to číslo poroste. Pás a stezka je iniciativa na mnoho let, možná desetiletí. V současné chvíli jsou dvě základní instituce pro financování projektu, Silk Road Fund a AIIB, s kapitálem dohromady přibližně 160 miliard dolarů. Konkrétní, do detailu pevně propracované obrysy inciativy Pás a stezka zatím nejsou. To považuji za výhodu, že iniciativa je otevřená a každá země může přispět podle svých schopností a agendu definovat i podle svých potřeb.
Budou se na výstavbě ať už v České republice, nebo i v jiných zemích podílet české firmy?
K tomu, jaké projekty v rámci Hedvábné stezky by se měly uskutečnit v Česku, je třeba nejdříve vědět více o iniciativě samotné, více pochopit, jaké představuje možnosti. Já osobně vidím příležitosti v energetice, logistice a moderních technologiích. Byl bych rád, kdyby pozemní a námořní nové Hedvábné stezky byly doplněny novou leteckou Hedvábnou stezkou. Dovedu si představit Českou republiku jako uzel pro osobní i nákladní leteckou přepravu. Věřím, že diskuse jak na vládní, tak i podnikatelské úrovni povede k formulaci dalších konkrétních projektů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Libuše Frantová