Jaký je podle vás v současnosti největší problém na trhu ojetin v České republice?
Po několika letech se k nám opět začaly ve větší míře vozit přestárlé dovozové ojetiny, které začínají obracet pozitivní trend „čištění trhu“ od těch nejméně kvalitních ojetin. Namísto toho, aby se trh konečně pročistil, opět se stáváme vrakovištěm Evropy, jako po vstupu do EU, kdy Česká republika musela zrušit omezení osmi let stáří pro dovoz. Bohužel: Dokud se k nám bude vozit šrot, trh ojetin bude kontroverzní, a to mě vůbec netěší. Jsme business jako každý jiný. Jen pro zajímavost: trh ojetých vozů v České republice je zhruba 650 000 vozů ročně. To je třikrát více, než kolik se prodá aut nových.
Jaké jsou největší problémy zmíněných „dovozovek“? Obecně se mezi lidmi spíše převládá názor, že jsou to kvalitnější vozy, než jaké běžně jezdí u nás.
To je právě omyl. Vzhledem k tomu, že ceny tuzemských ojetin jsou dlouhodobě velmi nízké a navíc ceny importů vzrostly před třemi roky s devalvací koruny vůči euru, může se import vyplatit jen při uplatnění různých kriminálních metod. Mezi ně patří zejména stáčení tachometrů, falšování roku výroby, pokoutní opravy po vážných haváriích, pojišťovací podvody, podvody s DPH a řada dalších triků. Vedou samozřejmě manipulace s tachometry, odhadujeme, že se to týká až 90 % dovozů.
V Německu je přitom stáčení tachometrů trestné. Proč je tedy mezi importy z Německa tolik „stočenek“?
Podle našich zkušeností se vozy skutečně v Německu nestáčejí, ale k manipulaci tachometru dochází až před první návštěvou STK v České republice. Následně na STK zaznamenají již stočený stav, který se nadále „tváří“ jako správný.Pomohlo by, pokud by STK zkoumaly předchozí historii nájezdu kilometrů, například z prodejní dokumentace v zemi prodeje, jejíž předložení by podle nás mělo být podmínkou při absolvování první evidenční kontroly po dovozu.
Jak hodnotíte změny, které přinesla do obchodu s ojetinami novela zákona 56/2001, platná od loňského roku?
Určitě je pozitivní, že byly zrušeny takzvané polopřevody a registr se vyčistil od zaniklých nebo dávno vyvezených aut. Bohužel byly nově nastaveny některé mechanismy, které převody zkomplikovaly. Například je velmi krátká lhůta na zápis nového vlastníka do registru ve lhůtě deseti dnů, zvláště, když je ho potřeba učinit v místě sídla nebo bydliště původního vlastníka. My máme po celé republice 21 autocenter. Asi si dokážete představit, jaká je to pro nás komplikace, když vůz vykoupíme v Plzni, prodáme v Ostravě a doklady mezitím cestují poštou tam a zpět. Naštěstí se v právě projednávané novele tohoto zákona uvažuje o umožnění převodu vozu na kterémkoliv pracovišti registru po celé republice. To jistě usnadní život všem prodejcům, ale i řadových občanům, kteří nebudou kvůli koupi vozu ze vzdálenější lokality muset cestovat na druhý konec republiky.
Toto však není jediná věc, která v zákoně prodejcům komplikuje běžnou činnost…
Ano, ještě je problematické ustanovení o objektivní odpovědnosti. Pokud dáme zákazníkovi po prodeji plnou moc, aby na sebe vůz převedl, nemáme účinný nástroj, jak ho k návštěvě registru přimět. Pokud se rozhodne nechat vůz přihlášený na naší společnost, pak nám jako vlastníkovi uvedenému v registru mohou roky chodit nejrůznější pokuty za přestupky, které s vozidlem bude páchat. Sice jsme schopni na základě kupní smlouvy schopni dokázat, že jsme v době spáchání přestupku nebo dokonce trestného činu již majiteli vozidla nebyli, ale ne každý úřad toto vysvětlení akceptuje. Bylo by proto dobré v zákoně mechanismus přihlašování vozu upravit tak, aby nový majitel nemohl tuto svojí povinnost obejít.
Teď ještě z trochu jiné oblasti: Nedávno jste v s?outěži Manažer roku získala ocenění „Mladý manažerský talent roku 2015“. Pravidelně se umisťujete v žebříčku Top 25 žen českého businessu, Top 10 Žien slovenského biznisu. Co pro vás taková ocenění znamenají?
Když jsem ve svých jednadvaceti letech dostala příležitost založit v AAA AUTO call-centrum, rozhodně mě nenapadlo, kam až moje úsilí povede. Jsem ráda, že jsem i přes své nevelké zkušenosti dostala od tehdejšího majitele důvěru a dokázala, že se ve mně nemýlil. O to víc si cením svého dosud největšího úspěchu, kterým byl v roce 2014 prodej společnosti AAA AUTO fondu soukromého kapitálu Abris Capital Partners za 220 milionů eur. Ocenění v soutěži Manager roku i v dalších soutěžích a žebříčcích, jako je třeba Top 50 nejvlivnějších žen v ČR časopisu Forbes, beru jako významnou motivaci pro svou další práci a samozřejmě také jako ocenění pro společnost, kterou vedu. Je to pro mě signál, že se celková image AAA AUTO za dobu mého působení v nejvyšší manažerské funkci oproti předchozí době významně zlepšila.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: red