Vaší straně se někdy v kuloárech přezdívá „strana jednoho muže“, tedy Andreje Babiše. Vstupujete do politiky také proto, abyste tento trend změnil? A co říkáte na skutečnost, že v Moravskoslezském kraji se hnutí ANO zatím moc nevede. V krajském zastupitelstvu je v opozici, v Opavě se místní hnutí po vnitřních rozporech rozpadlo, ve Frýdku-Místku se mu také nepodařilo obsadit klíčové posty. Jak tento stav hodnotíte?
Andrej Babiš je skutečně nejvýraznějším a nejviditelnějším členem hnutí ANO. Ale že by to byla strana jednoho muže? S tím nesouhlasím a je to tak trochu mediální nálepka. Pokud si čtenář zkusí vybavit pětici jmen jiných stran, hnutí, nezávislých, vždycky bude mít problém vyjmenovat tři. A o čem jiném svědčí to, že to není strana jednoho muže, než druhá část vaší otázky. Ano, Opava a Frýdek-Místek nefungovaly – máme tam v tuto chvíli nové lidi a fungujeme. V každé straně i organizaci jsou lidé, kteří to myslí jinak než vy. Potom je důležité to rychle vyřešit. Víte, my jsme včera při setkání s občany v Havířově tam měli pána, který byl členem ČSSD a přišel s relevantním problémem za hnutím ANO, že ho v ČSSD nechtějí poslouchat, a že jde tedy za námi a doufá, že ho nevyloučí. Bylo to až legrační. U hnutí ANO mám pocit, že vždycky skončí ten, který se snaží něco krýt, u zavedených stran končí lidé, kteří se snaží něco rozkrýt. Mimochodem, v Ostravě máme úspěšného primátora Tomáše Macuru. Tam v opozici nejsme.
„Oligarchové si budou muset vybrat. Buď členství ve vládě, nebo dotace, veřejné zakázky a vlastnictví médií,“ uvedl předseda vlády Sobotka ke schválenému zákonu o střetu zájmů, kdy ministři nebudou moci vlastnit média a dostávat dotace ani veřejné zakázky. Andrej Babiš potom označil politiky, kteří tento zákon prosadili, za zoufalce. Co si vy sám myslíte o této nové legislativní normě, když se nyní sám ucházíte o post ve vyšší politické garnituře?
Je jasné, že to je děláno na míru jednomu člověku, takzvaný lex Babiš. To mi vadí – že je to nedemokratická honba na demokraticky zvolený subjekt ve jménu demokracie. Zákon je zpracován na jednoho nepohodlného člověka. Pan premiér by si měl ve slovníku najít, co znamená slovo oligarcha. Je to zdvižený prst všem úspěšným podnikatelům. Dejte si pozor vy úspěšní, pokud chcete jít do politiky, poněvadž my, kteří tam sedíme 20 let, vám ukážeme, jak funguje Parlament.
Váš stranický šéf Andrej Babiš se dokonce soudí s nynějším moravskoslezským hejtmanem Novákem za dost kritická slova ohledně karvinské zóny Nad Barborou. Komu byste dal v této kauze za pravdu? Byl její prodej v tehdejší době Zdeňku Bakalovi skutečně velkou chybou a dalo se mu předejít?
Tento spor je nyní v rukách soudu a nechci se k němu vyjadřovat, poněvadž to je v osobní rovině Novák versus Babiš. Nicméně hejtman Novák vystupuje u soudu poměrně často. Tu v kauze Dědic, tu v kauze Lukeš, nyní chce peníze a omluvu v kauze Babiš.
Člen představenstva Hospodářské komory ČR Pavel Bartoš na jedné z veřejných konferencí prohlásil, že čeští technici pomalu ztrácejí schopnost vyvíjet nové výrobky a inovace, o čemž svědčí i nynější problémy strojírenského gigantu Vítkovice, který není schopen uvést do chodu jednu z elektráren, na kterou vyhrál soutěž. Dal byste mu za pravdu? A pokud ano, co se dá s tím dělat?
Tak dalece nevidím, abych si mohl dovolit hodnotit techniky společnosti Vítkovice. Nicméně pravdou je, že technické vzdělávání provázel útlum, poněvadž jednoduše každý ze studentů chtěl být právník nebo manažer. Pomalu se to ale začíná obracet a studenti chápou, že technické vzdělání je do budoucna jistější. Velké selhání ale vidím v technickém učňovském školství, kdy některé zoufalé podniky, které nemohou sehnat kvalifikované pracovníky, zakládají své vlastní střední odborné školy. Jako technik jsem například vděčný, že v Ostravě mohlo vzniknout centrum inovací a taky projekt vědeckotechnického parku, který je se superpočítačem příslibem budoucnosti pro tento region, jenž má základ v technických oborech.
Velkým problémem Moravskoslezského kraje je také úbytek obyvatelstva a čistota ovzduší, i když ta se v posledních letech přece jen zlepšila. Která řešení byste navrhoval v tomto případě?
Moravskoslezský kraj ušel v oblasti životního prostředí kus cesty. Ovzduší se lepší díky mohutným investicím do ekologičtějších provozů velkých podniků a taky díky Ministerstvu životního prostředí, které zavedlo a realizovalo kotlíkové dotace. Co se nám ale nedaří, je jednání s polskou stranou, odkud k nám vane velká část znečištění, a také dobudování dopravní infrastruktury. Tady je velký deficit v politice krajského úřadu. Chybějí nám obchvaty velkých měst, která jsou zamořena několikanásobně zvýšenou kamionovou dopravou, nedostatečná jsou napojení na dálniční síť. A s tím také souvisí odliv mladých lidí. Pokud k tomu přidám nezaměstnanost a mediální obraz, který je horší než skutečnost, nedivím se, že mladí jdou za zkušenostmi jinam. Rádi bychom to změnili a dali moravskoslezskému regionu naději, protože i přes to všechno se tu žije moc dobře.
Navážu na vaši odpověď. Vždyť Ministerstvo dopravy „vašeho člověka“ Dana Ťoka odmítlo zařadit dostavbu prodloužené Rudné (hlavní dopravní obchvat Ostravy ve směru od Olomouce), která je i dálničním přivaděčem, mezi prioritní projekty v nejbližších letech, na což celý kraj včetně běžných obyvatel zřejmě doplatí. Není to náhodou „revanš“ za nynější řevnivost mezi ČSSD a hnutím ANO před krajskými a senátními volbami? Anebo se jedná jen o preferování jiných, důležitějších projektů? Co vy na to?
Je to jednoduché. Ministerstvo nic takového neudělalo, je to pořád v rámci prioritních staveb ministerstva, jen to vypadlo na základě legislativy Evropské unie. Prodloužená Rudná totiž na základě kritérií Evropské komise není součástí Transevropské dopravní sítě (TEN-T). Očima Evropské komise je to „pouhý“ dálniční přivaděč, který není její součástí. Nařízení vlády (ANO 2011, ČSSD, KDU-ČSL), které vybrané stavby vyjmenovává, musí jednoznačně splňovat toto kritérium, aby byl postup v souladu se zákonem. Myslím, že nikdo z vlády nechce zákony porušovat. Věřím, že Rudná bude dokončena včas a podle plánu.
S jakými základními cíli jdete vlastně do krajských voleb? Situace na Ostravsku není a v budoucnosti ani nebude zrovna růžová. Začne se intenzívně řešit útlum hornictví – OKD, kdy kraji hrozí sociální krize kvůli vysoké nezaměstnanosti. Nyní se dostala do úpadku i významná firma Vítkovice Power Engineering a.s. s více než tisícovkou zaměstnanců a s vazbami na celou gigantickou společnost Vítkovice. Jakým způsobem si chcete poradit s tímto negativním vývojem?
Naše předvolební heslo je, že chceme dát tomuto regionu novou energii, nový impuls, který podle nás měl z hejtmanství přijít už dávno. Musíme se ale podívat na jednotlivé věci odděleně. OKD je symbolem nezodpovědnosti politiků. Představitelé ČSSD, kteří jsou podepsáni pod privatizací OKD, respektive bytů RPG, figurují na začátku tohoto příběhu. Nezodpovědnost majitelů společnosti, kdy z účtů odčerpali na 130 miliard korun, tento příběh doufejme uzavírá a snad bude lépe. V tuto chvíli se jedná o pomoci se státem, která je nastavena na 700 milionů korun. V důsledku celá tato akce může přijít až na závratných 10 miliard korun z kapes daňových poplatníků.
Je už známý v rámci reorganizace celý plán útlumu těžby, kdy doufám přežijí produktivní části karvinského revíru, poněvadž na koksovatelném nebo energetickém uhlí jsou v regionu závislí například Arcelor Mittal, Veolia nebo ČEZ. To by mohla být dobrá zpráva. U zaměstnanců je potřeba nastartovat systém rekvalifikací a vytvořit pro pracovníky OKD sociální polštář a nové pracovní příležitosti. Vítkovice Power Engineering se nacházejí v úpadku a uvidíme na konci listopadu, kdy je schůze věřitelů, zdali se přikloní k reorganizaci manažerské, věřitelské nebo ke konkurzu. Doufám, že se vše v lepší obrátí nejen z pohledu Vítkovic, ale vlastně i celého regionu.
Moravskoslezský kraj není jen Ostravsko, ale také regiony s největší nezaměstnaností v republice, jako jsou Karvinsko a Bruntálsko. Pamatoval byste i na tyto chudší regiony? Co by jim mohlo pomoci k větší prosperitě, podle vašeho názoru?
Na tyto regiony v našem programu nezapomínáme. Podle mého názoru jim pomůže lepší dostupnost. Dobudovat dopravní infrastrukturu. Potom do těchto krajů můžeme dostat nové investory jak v oblastech služeb, například rozpohybovat turistický ruch na Jesenicku, Bruntálsku, Krnovsku, tak v oblastech lehkého průmyslu do průmyslových zón na Karvinsku. Důležité je také zvýšit povědomí o těchto lokalitách. Vše je součástí našeho programu a na kandidátce máme z této oblasti skvělé lidi, kteří již teď fungují v komunální politice a vědí, co tento region potřebuje. Například místostarostu Krnova Jana Krkošku nebo starostku Vrbna pod Pradědem paní Květu Kubíčkovou.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Štěpán