Když jste nastupoval do funkce náměstka na Ministerstvu financí, řekl jste, že nechcete být maskotem nebo užitečným idiotem Andreje Babiše, že chcete něco prospěšného prosadit. Jak se vám vaše plány daří?
Co se týče hazardu, zákon je napsaný, připraveny jsou i dva doprovodné zákony, takže to považuji v současné době za rekordní legislativní lhůty. Zatím se podařilo odvrátit hrozbu řízení pro případné porušení evropského práva, které je vedeno proti České republice v souvislosti s domnělým nebo skutečným porušením evropského práva v oblasti internetového sázení. Podle jedné ze základních zásad evropského práva existuje volný pohyb služeb v evropském prostoru, jedna z předchozích novel loterijního zákona však připustila podnikání v určitém segmentu jen pro společnosti se sídlem na území České republiky. Řízení nepokročilo do žádné další fáze, a to je zásadní zpráva. Zkrátili jsme na zlomek dobu správního odnímání povolení na hrací automaty na základě vydávání obecně závazných vyhlášek. A co je podle mého názoru nejdůležitější, že je poměrně zřetelně vidět, že se zvýšila vymahatelnost práva v oblasti hazardu, což je věc, která nebyla v minulosti vůbec ideální. Myslím, že pokrok je zřejmý, teď jde o to, aby se legislativní změny zrealizovaly, abychom během dvou let mohli pokročit v absorbování šedé ekonomiky do legální zóny a abychom černou ekonomiku zcela potlačili tak, aby se sociální dopady, které hazard způsobuje, výrazně snížily.
Věříte, že všechny vaše návrhy ohledně hazardu projdou Parlamentem?
Lobbistické tlaky jsou samozřejmě extrémní, na druhou stranu, kdybych měl pocit, že to nemůže projít, ani bych to nedělal. Uvidíme, jestli se spíš neobjeví nějaké deformace systémů, jak jsme je chtěli nastavit. Ale myslím, že když ne, tak tyto zákony projdou.
Ale živnostníci, především hospodští, kteří do hracích automatů investovali, kritizují, že stát uzavírá smlouvy s různými státy o ochraně investic, ale jejich investici, kterou do hracích zařízení vložili, nikdo nechrání. Co byste jim na jejich obavy řekl?
To je jeden z největších bludů, který se v souvislosti s tímto zákonem šíří. My nikomu jeho podnikání nerušíme. Jedna z věcí, kterou zákon přináší, jsou přechodná ustanovení, která jasně deklarují, že již vydaná povolení k provozování se tímto zákonem rušit nebudou.
Takže nový zákon se bude týkat jen podnikatelů, kteří budou o licenci žádat až po jeho přijetí?
Ano. Ale budou velmi dobře vědět, na jakou dobu o licenci žádají, takže nemohou být překvapeni, jestliže se v budoucnu licence prodlužovat nebude. A ty stávající licence, které byly vydány za určité míry právní jistoty, tento zákon rušit nebude.
Už v době, kdy jste nastupoval do úřadu, jste říkal, že vidíte věci, které by se daly dělat jednodušeji, rychleji a hlavně levněji. O jaké věci šlo a daří se vám je tedy dělat podle vašich představ?
Když zůstaneme na půdě hazardu, rychleji se daly řešit věci v souvislosti s odnímáním povolení. Když obec vydá vyhlášku, že nechce na svém území hazard, snažíme se na to reagovat nepoměrně pružněji. Co se týče ostatních věcí, naše sekce výrazně zeštíhlila, pokud jde o počet pracovníků, zkrátily se lhůty při vydávání doložek při převodech státního majetku, kdy Ministerstvo financí v minulosti dalo tuto doložku až po roce, po dvou, v současné době doložka při jakémkoli převodu se odehrává v řádu dvou až tří týdnů. Myslím, že prakticky na každém kroku je vidět pokrok. A jde o praktické věci. Jestliže chtělo Ministerstvo životního prostředí prodat svoji budovu a leželo to na Ministerstvu financí rok, všichni, včetně kupujícího, žili v právní nejistotě. Domnívám se, že teď, když se taková věc řeší v řádu patnácti dnů, jde o standardní evropské lhůty. A zároveň jsme rádi, že tady kontrolní gesce Ministerstva financí existuje.
Do vaší kompetence spadají také ekologické sanace. Daří se rychleji napravovat ekologické škody, které vznikly před rokem 1989, než dřív?
Co se týče ekologických sanací, začali jsme podstatně levněji a pružněji zadávat nové tendry na likvidaci starých ekologických zátěží. Všechno prostě běží výrazně rychleji.
Odstraňování ekologických škod bylo v minulosti také velmi třaskavé téma, protože státní zakázka na sanaci starých ekologických zátěží měla být největší veřejnou zakázkou v historii České republiky. Její celková výše mohla být přes sto miliard korun a měl ji získat jediný dodavatel. Připravovalo ji Ministerstvo financí pod vedením Miroslava Kalouska už v roce 2008, ale premiér Petr Nečas tento projekt ukončil. Takže vy takový supertendr vyhlašovat nebudete?
Já, pokud tady budu, žádný supertendr organizovat nebudu. My jsme se rozhodli zadávat zakázky podle jednotlivých areálů, podle jednotlivých míst, která jsou zatížena starou ekologickou zátěží. V minulém roce jsem se snažil s touto problematikou obeznámit a řešili jsme některé věci z minulosti. V tomto roce chceme naopak co nejvíc veřejných zakázek, na které budeme mít peníze ze zvláštního fondu privatizace, zadat, abychom i skrz tyto zakázky byli schopni poskytnout relevantní prostředky do ekonomiky. A musím říci, že proti předpokládaným cenám ve zmiňovaném supertendru jsme se posunuli o mnoho desítek procent dolů, někde soutěžíme za šedesát procent, ale někde také za osmnáct procent předpokládané hodnoty. Navíc supertendru by se mohly účastnit jen mamutí společnosti, které by stejně dále pověřovaly výkonem konkrétních sanačních činností specializované firmy, a těch by musely být desítky. A obrovský zisk by z toho měla mamutí společnost, která by likvidaci škod zastřešovala. My chceme místo toho soutěžit podle konkrétních lokalit, podle konkrétní specializace s konkrétními požadavky na odbornou znalost konkrétní kontaminace, a tím můžeme toho obrovského zastřešovatele vyřadit a vynechat z toho mnoho miliard zisku.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Libuše Frantová