Jakým způsobem je zajištěn systém nakládání s komunálními odpady v hl. m. Praze v současné době?
V současné době má město na zajištění systému nakládání s komunálním odpadem, tj. zejména svozu a dalšího nakládání se směsným komunálním odpadem a využitelnými složkami, uzavřenou smlouvu se 2 společnostmi. Jedná se o společnost Pražské služby, a.s., která sváží asi 2/3 území města, a se společností AVE CZ, odpadové hospodářství, s.r.o., která zajišťuje 1/3 území. Obě smlouvy jsou uzavřeny do 31. 7. 2016. Vzhledem k tomu, že obě smlouvy jsou výsledkem několikátého po sobě jdoucího jednacího řízení bez uveřejnění, vypsalo město letos v lednu otevřené zadávací řízení na zajištění svozu odpadu pro období příštích 10 let. Do konce platnosti uvedených smluv bychom tedy mohli znát nového dodavatele služeb souvisejících se svozem komunálního odpadu v Praze.
Pokud jde o spol. Pražské služby, a.s. jedná se o městskou společnost, ve které město vlastní cca 77 % akcií. Můžeme se zeptat, jak vypadá situace se záměrem města získat minoritní podíl ve spol. Pražské služby, a.s.?
Ano, město se netajilo a netají snahou získat minoritní podíl akcií. Ruku v ruce s přípravou podmínek zadávací dokumentace a zadávacího řízení probíhala jednání s minoritním akcionářem. Tato jednání se bohužel nepovedlo z pohledu města dotáhnout k úspěšnému konci, nicméně stále se nevzdáváme možnosti a vize, že se celá věc podaří a město bude disponovat společností se 100% majetkovým podílem.
Můžete blíže popsat co by to v praxi pro město znamenalo?
Především výrazné zjednodušení administrace veřejných zakázek souvisejících s nakládáním s odpady a to z důvodu, že by město, jako zadavatel těchto zakázek, mohlo využívat výjimky podle § 18 odst. 1 písm. e) zákona o veřejných zakázkách tzv. způsobem „in house“ bez výběrového řízení. Město by se tak vyhnulo rizikům spojených s administrací výběrových řízení. V případě, že by se podařilo získat minoritní podíl akcií ve spol. Pražské služby, a.s., získalo by město moderní společnost disponující velice kvalitním zázemím s technikou k tomu, aby mohla své služby poskytovat ve vysokém standardu a úrovni. Nezanedbatelné je rovněž to, že tato společnost provozuje jedno z pouhých tří zařízení na energetické využívání odpadu v republice. Jde o ZEVO v Praze – Malešicích, což je, nejen z pohledu nastavené zákonné hierarchie nakládání s odpady, jednoznačně výhoda.
Praha v lednu 2015 schválila zadávací dokumentaci na zajištění systému nakládání s odpady. Vyhlásila již Praha soutěž?
Ano, ihned po schválení zadávací dokumentace bylo bezodkladně zahájeno otevřené zadávací řízení v této věci. V případě bezproblémového průběhu zadávacího řízení Praha očekává, že nabídky potenciálních uchazečů otevřeme v dubnu 2016.
Na co v tuto chvíli v rámci rozšiřování systému a přeneseně poskytování služeb občanů zaměřujete svoji pozornost?
Řešení problematiky odpadového hospodářství musí být v každém kraji nebo obci ohraničeno nejen danou zákonnou legislativou, ale následně i koncepčními dokumenty, které určují cíle a směřování odpadového hospodářství. V tomto ohledu mohu zmínit, že se podařilo vyhotovit nový krajský plán odpadového hospodářství pro období příštích deseti let, tj. na období 2016 – 2025, jehož závazná část by měla být schválena obecně závaznou vyhláškou, která by měla vejít v platnost pravděpodobně také v dubnu 2016. Vnímáme rezervy v oblasti zajištění sběru kovů a bioodpadu, což souvisí s relativně novými povinnostmi obcí. Věřím, že obyvatelům Prahy budou tyto dvě relativně nové komodity odpadového hospodářství a hlavně jejich účtování jasné, a tím se zkvalitní systém nakládání s komunálním odpadem v Praze.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: red