V pojišťovnictví máte již značné zkušenosti. Jak dlouho se v oboru pohybujete? A jak jste se k tomuto odvětví vlastně dostala?
V pojišťovnictví se pohybuji už přes 25 let a moje začátky u České pojišťovny byly vlastně náhoda. Nelíbilo se mi v mých 18 letech na vysokoškolských technických studiích a hledala jsem změnu. Protože jsem z malého městečka a gymnázium jsem studovala na Mělníku, vedly moje kroky nejprve na Mělnické náměstí, kde jsem zacílila na školský úřad v domnění, že bych mohla třeba učit… Co čert nechtěl, bylo úterý a neměli úřední den… No a hned vedle školského úřadu tehdy stála Česká pojišťovna, kde, jak jsem zjistila, hledali „šikovné lidi, jako jsem byla já“.
Můžete říci, co vás právě na této sféře zaujalo nebo proč jste si řekla „ano, v tomhle chci pracovat“?
Na začátku mě upřímně zaujalo to, že jsem Českou pojišťovnu zajímala i jako student bez praxe. Po pár školeních jsem pochopila, jak velký závazek je pracovat v pojišťovnictví. Možná to bude znít nadneseně, ale já to tak už 25 let vnímám – naše práce je posláním. Pokud svoji práci děláme dobře a vyslechneme klienta, jeho přání, jeho sny, představy o jeho budoucnosti, ale také obavy a to, co si nese na svých bedrech, můžeme mu v kritických okamžicích jeho života skutečně pomoci. Tím, že mu poskládáme řešení na míru, přesně tak, a ne jinak. Postupem času mě moc bavilo z pozice pojišťovacího poradce postoupit i na posty další, kde jsem již řídila menší či větší týmy a předávala svoje načerpané zkušenosti. Lidi vždy více baví, když je vede člověk, který si jejich pozicí prošel.
Běžní lidé mají mnohdy o pojišťovnách a pojišťovnictví zkreslené představy ve smyslu, že je to nudná záležitost, úředničina. Tento názor, předpokládám, nesdílíte. Jak byste svůj obor přiblížila širší veřejnosti?
Jestli to něco není, tak to určitě není nudná práce. Ani jeden ze svých v pojišťovnictví prožitých dní jsem nezažila stereotyp. Pokud pojišťovací poradce dělá svou práci dobře, od rána do večera se nezastaví. Měřítkem jeho úspěchu je spokojený klient, kde nároky klientů na pojišťovací služby naštěstí rostou. Ano, vidím váš údiv, ale opravdu naštěstí. Vnímám konkurenci jako velmi potřebnou právě proto, abychom se navzájem zlepšovali a klientovi nabízeli to nejlepší. U nás teď například startovala jarní kampaň České pojišťovny, která promuje nové dětské životní pojištění. Apeluje především na zodpovědný přístup rodičů, kteří chtějí pro své děti to nejlepší.
Hlavní sdělení kampaně zní: „Buďte zodpovědný rodič, zůstaňte se svým dítětem, když vás potřebuje nejvíce.“ S tím může rodičům pomoci právě dětské životní pojištění České pojišťovny, které kryje například výpadek příjmu rodičů v případě, že dlouhodobě pečují o nemocného potomka. Jsem máma malého dítěte, tak vím, jak je důležité s ním být, když mu není dobře. Od března nabízíme také unikátní připojištění registračních značek na přání. Pojistná částka je nastavena na deset tisíc korun, aby v případě ztráty pokryla celý obnos, který řidič do značek investoval. Pojištění kryje riziko ztráty, zničení a odcizení jedné nebo obou registračních značek.
Zdokonalili jsme i novou variantu povinného ručení Comfort. Ta klientům nabízí celou řadu výhod, jako jsou vysoké limity plnění, a to 150 mil. Kč, nadstandardní asistence, garance ceny na tři roky atd. Prostě konkurence a naše snaha být vždy na špici je tím správným motorem.
Když je řeč o pojišťovnictví jako takovém, jak složité je v této sféře růst nahoru a pracovat na sobě? Jde kupříkladu z hlediska legislativy a nejrůznějších norem o stabilní obor, anebo je běžnou součástí vašeho profesního života neustálé vzdělávání?
Bez vzdělávání a zdokonalování se nebudete patřit k úspěšným v žádném oboru. Vnímám pojišťovnictví jako velmi stabilní obor, který nezaznamenal propad ani v době recese. Naopak, klient začal vnímat více možná životní rizika – co já vlastně udělám, když přijdu o práci, o bydlení, o auta, v tom nejhorším scénáři o své blízké. Pracuji v oboru, kde musíme, a je to nezbytné, probrat s našimi klienty hodně důležitých otázek kolem bytí i nebytí. Kvůli krizi, kterou prošla i Česká republika, si lidé tato rizika začali více uvědomovat a nyní máme mnohem odpovědnější klienty.
Legislativně je samozřejmě pojišťovnictví zakotveno v zákonech a normách, máme povinnosti mít ve svých řadách pouze certifikované odborníky, na což dohlíží ČNB, a to mi přijde naprosto v pořádku.
Přijde-li řeč na pojišťovny, většině lidí pravděpodobně jako první naskočí Česká pojišťovna. Pochopitelně jste za dobu své kariéry působila ve více pojišťovnách, nicméně proč jste si pro pokračování své profesní dráhy vybrala právě tuto zmíněnou Českou pojišťovnu?
Česká pojišťovna mě na mém začátku strašně moc věcí naučila. Ukázala mi můj směr. To, že nastala před lety situace, kdy jsem neměla možnost dalšího růstu, mě zavedlo i do dvou jiných pojišťoven na trhu a přijde mi to naprosto v pořádku. Je třeba vidět a vědět, kdo a co všechno formuje trh a jak se věci dají dělat jinak. Všude, kde jsem byla, jsem byla ráda. A i když jsem měla ve svém životě možnost volit, zda pojišťovnictví nebo něco jiného – tedy v době po mateřské dovolené – zase jsem velmi ráda naskočila do „pojišťováckého vlaku“.
Možná bychom se mohli zastavit u České pojišťovny jako společnosti. Už její název napovídá, že má určitou tradici. Pohovoříte o tom podrobněji?
Tradice České pojišťovny se odvíjí od roku 1827. Řekla bych, že touto téměř stodevadesátiletou historií a předním postavením na pojistném trhu, které si držíme i v dnešním vysoce konkurenčním prostředí, jsme jedineční. Věřím, že tradice určitě tvoří základ věrnosti pojišťovně. Pokud je rodina včetně dětí pojištěna u České pojišťovny, tak se na nás děti v dospělosti samy obracejí. Při jejich rozhodování o pojištění hraje určující roli spokojenost s produkty, jednáním pojišťovny, které představuje správce pojistných smluv (rodinný pojišťovák), a právě tradice.
Dostali jsme se ke společnosti, v níž působíte. Napadá vás něco, v čem se Česká pojišťovna odlišuje? V čem jsou její produkty výjimečné?
Český pojišťovací trh je velmi vyspělý a reaguje na moderní trendy. Velcí hráči se snaží oslovit klienty především vysokou kvalitou poskytovaných služeb, profesionalitou, individuálním přístupem a něčím navíc.
Česká pojišťovna jde blíž ke svým klientům i prostřednictvím nových technologií a aplikací.
Naše aplikace „Pojišťovna“ umožňuje rychlý a snadný přístup ke službám a produktům, kdekoliv a kdykoliv budete potřebovat. Mezi další užitečné mobilní aplikace, které pomáhají zachraňovat lidské životy a na jejichž vývoji se Česká pojišťovna podílela, patří třeba „Horská služba“ a mnou úplně favorizovaná „Záchranka“. Každý, kdo si tyhle „appky“ stáhne do svých chytrých telefonů, už vždy bude vědět, co má dělat ve stavu životní nouze, jak poskytnout první pomoc, kam má zavolat, a díky jeho GPS ví sanitka přesně, kam má přijet, i kdyby byl klient na silnici v horoucích peklech.
Klientům jsme také usnadnili přístup k důležitým informacím o pojistných smlouvách, kvůli kterým není nutné pokaždé chodit nebo volat do pojišťovny. Stačí se přihlásit do Klientské zóny, díky níž můžete mít aktuální přehled o svých smlouvách 24 hodin denně, kdy se vám to hodí, a odkudkoliv. S klienty komunikujeme i prostřednictvím SMS. Pokud se například nepřipíše platba pojistného v obvyklém termínu, klienti si cení, že je na to upozorníme.
Změnili jsme i formát telefonního čísla naší klientské linky. Přecházíme z tzv. barevné linky 841 114 114 na národní číslo 241 114 114. Vycházíme tak vstříc přání klientů, kteří nyní mohou při komunikaci s naší pojišťovnou využívat své neomezené tarify či volné minuty, a ušetřit tak náklady na volání.
Paletu produktů máme širokou, pokusím se být stručná. Například podnikatelům můžeme nabídnout pojištění motorových vozidel, tedy povinné ručení a havarijní pojištění. Pro naše věrné klienty, kteří u nás již jsou pojištěni, samozřejmě s věrnostním bonusem a službami. Pro podnikatele je vhodná i celá řada dalších typů pojistné ochrany od pojištění budov, majetku firmy přes celá města a obce, odpovědnost apod., až po pojištění zemědělských plodin, hospodářských zvířat, lesů atd. Záleží na rozsahu podnikání a rizikách konkrétního podnikatele. Za zmínku určitě stojí i životní pojištění včetně pojištění dětí, penzijní připojištění a různé benefity pro zaměstnance. V rámci pojištění finančních rizik nabízíme také smluvní záruky určené především stavebním firmám a advokátním kancelářím. Jde například o pojištění záruky za akontaci, záruky za řádné provedení díla, záruka na zádržné, pojištění kancelářských a výrobních prostor.
Málokdo si uvědomuje, jak velké škody může způsobit například tím, že zaviní dopravní nehodu při jízdě na kole. I tohle umíme pojistit díky pojištění odpovědnosti.
A obecně vzato, do jaké míry musí pojišťovny reagovat na neustálý vývoj všech oblastí života? Doba jde ve všem dopředu, je náročné tomu přizpůsobit například právě zmiňované produkty, které nabízíte?
A to je právě moc dobře, že jde všechno dopředu. Je to cesta vzájemného zdokonalování, zejména pak v oblasti asistenčního pojištění, které dnes není už „povinnou výbavou“ jen k pojištění auta, ale patří také například do pojištění domácnosti. Věděl jste třeba, že když si zabouchnete klíče nebo se vám rozbije pračka, umíme v České pojišťovně z asistenčního pojištění k domácnosti zavolat zámečníka nebo instalatéra?
Jste na manažerském postu, což jistě obnáší i zvládat personální politiku, skládat týmy atd. Podle jakých klíčů se v tomto segmentu své práce řídíte? Jak rozsáhlý tým lidí máte pod sebou?
V České pojišťovně jsem zodpovědná za tým celkem 400 lidí. Z velké části jsou to kolegové, kteří mají na starosti obchod a z toho 20 pozic je manažerských a ředitelských. Když jsem kdysi dávno zběhla z těch technických studií, při práci v pojišťovnictví jsem považovala za nezbytnost dovzdělat se v oblasti andragogiky se zaměřením na vzdělávání dospělých. Obě své diplomky jsem pak psala o stavění týmů. Takže i kdybych chtěla být sebestručnější, na pár řádek se mi to nevejde. Ale přece jen snad – při práci s lidmi vycházím z jejich potenciálu, jejich lidského rozměru, toho, jak se navzájem k sobě chovají, jakým stylem komunikují s vnitřním i vnějším zákazníkem. Skládám si skládačku, do které samozřejmě zapadají i čísla a výsledky. Dávám i na intuici a zkušenosti. Lidé potřebují vést, ale také potřebují mít dostatek volnosti. Moje úžasná máma vždycky říkala – důvěřuj, ale prověřuj.
Je na českém pracovním trhu dostatek odborníků, které potřebujete? Přece jen jde o specifický obor, kdy vaši podřízení musejí například umět dobře odhadnout klienta.
Kdo se dobře ptá, ten se nejvíce dozví. Kdo se klienta nezeptá na jeho potřeby, může být klidně promovaná vědma s křišťálovou koulí, ale nebude umět dobře poskládat řešení, které je pro každého jednoho klienta individuální a navíc se mění v čase. Teď mám malé dítě, takže při svém pojištění hledím hlavně na jeho zabezpečení, kdyby se se mnou něco stalo, a také na to, když zůstanu dlouhodobě doma a vypadnou mi nezbytné příjmy. Až bude syn větší, budu v pojištění více řešit sebe a partnera. Pojištění v České pojišťovně je flexibilní a umí reagovat i na změny v průběhu pojištění. A zda je dostatek odborníků? Víte, když hledáte jaderného fyzika, tak přesně víte, co by měl mít v životopise a kde ho hledat. Když hledáte šikovného obchodníka, může to být kdokoliv. Dnešní legislativa to podmiňuje jen maturitním vzděláním a samozřejmě čistým rejstříkem trestů. Pokud tyto řádky čte někdo, koho nebaví jeho současná práce, štve ho šéf, který ho nenechá růst, nebo mu prostě nestačí jeho příjem, naše webovky jsou www.ceskapojistovna.cz, A kdo chce více adresně, moje šikovná asistentka má e-mail zuzana.bartu@ceskapojistovna.cz a s každým, kdo chce udělat zásadní životní krok a pošle sem svoje CV, se určitě potkáme a zjistíme, zda jsme si navzájem souzeni.
Čas od času se i v médiích objevuje, že na našem pracovním trhu to mají stále ženy složitější než muži. Měla jste s tímto během své kariéry problémy? Případně máte nějaké vzory mezi českými nebo zahraničními podnikatelkami?
Já osobně jsem se ve své kariéře setkala jen zřídka s muži, kteří by zastávali názor, že žena patří k plotně. Jasně že patří k dětem, k partnerovi, zajišťuje teplo rodinného krbu, ale my ženy za svůj život vždy stíháme několik věcí najednou. Teď vás možná překvapím, umějí to velmi dobře i muži. Jsme každý z jiného těsta, každý fungujeme jinak – my ženy jdeme více do té empatie, vztahů a chlapi zase umějí lépe zapojit tu levou hemisféru na logiku a čísla. Ideální je od každého kousek. Ale že by mi někdy to, že jsem žena, zabránilo dosáhnout věcí, které jsem si v práci vytyčila, tak to nikdy. Za svou praxi v pojišťovnictví jsem měla za své šéfy a šéfky vždy lidi, kteří mi měli co dát a posouvali mě vpřed. A ono je to i o nás. Jestli máme tu pokoru, že každá i nepříjemná situace (a ta právě kolikrát i nejvíc) nás má co naučit.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rp