Představení hry Vaše násilí a naše násilí v divadle v Brně vyvolalo mezi lidmi obrovskou diskuzi. Stejně tak jsou vyhrocené a velmi rozdílné názory na to, že začátek představení narušilo hnutí Slušní lidé. Co si o tom všem myslíte?
Tu hru jsem neviděl. Možná by mne i zajímalo vidět alespoň nějakou část, aby si člověk mohl udělat asi ucelenější názor. Mně na tom vadí to, že se v médiích zase objeví nějakých dvacet sekund, nebo možná půl minuty určitého šotu a teď to mají všichni odsuzovat.
Ohledně jednání toho hnutí Slušní lidé si myslím, že není dobré, aby kdokoli narušoval cokoli, co je legální. Protizákonné to představení asi nebylo, diváci si navíc koupili vstupenku zcela svobodně. Kdybych něco takového zažil jako producent jakéhokoliv představení, tak bych to bral tak, že je to vůči těm ostatním, kteří si vstupenku koupili, nefér. Nesouhlas a odpor se dá jistě vyjádřit i jiným způsobem. V každém případě dle mého názoru musí být svoboda slova zachována. Nechci, aby se vrátilo to, co tady bylo před rokem 1989, ta doba zákazů. A navíc část představení nazývat i pornografií je trochu stupidní, že? Možná asi řada lidí vůbec nechápe správný význam tohoto slova. Lidská nahota sama o sobě pornografií určitě není. Primární otázka, jež se však vynořila díky této „problémové“ hře, je asi ta, kde je ta hranice vkusu či nevkusu a co je a co není ještě umění? Je pravda, že jsme země, která, když to vezmu opravdu hodně dozadu, stojí na určitých křesťansko – židovských principech. I když teď jsme poměrně dost ateističtí. Musí se asi počítat i s tím, že takovouto hru všichni nebudou opěvovat. Já si sám kladu otázky, jestli je možné stanovit nějakou hranici, nebo ne? Například scéna s tou vlajkou by už možná mohla být trochu na hraně. Jinak ale vzato, umění vždycky čas od času provokovalo, jakákoli nová myšlenka, nový směr… takže, kdo to posoudí? Vzpomeňme si, jaké pozdvižení mezi lidmi, zvláště křesťany, vyvolal před časem film Poslední pokušení Ježíše Krista. Ale pokud člověk pochopil záměr a kontext, tak možná potom kde kdo svůj počáteční nesouhlas třeba přehodnotil. Určitě nebylo cílem režiséra nějak znevěrohodnit Ježíše Krista. Zatím si neumím odpovědět na to, jestli při této divadelní hře bych mohl obvinit toho režiséra, že měl za cíl hanobit symboly křesťanství, čili Ježíše Krista. Byl bych asi více zdrženlivý s nějakým radikálním postojem.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: David Hora