Devětačtyřicet mrtvých a desítky zraněných přineslo nedělní noční řádění devětadvacetiletého Američana, syna afghánských rodičů, v orlandském gayklubu. Útočník v minulosti slíbil věrnost hnutí Islámský stát. Je tenhle masakr pro vás, jako odborníka na náboženské zdroje násilí, činem islámského radikála, nebo připouštíte, že to mohl být čin nevyrovnaného homosexuála, jak se už také začíná v médiích pozvolna objevovat?
Útočník byl nepochybně motivován ideologií Islámského státu. Jinou otázkou je, jakým způsobem s touto teroristickou organizací aktivně spolupracoval. Veškeré jiné interpretace, včetně té, kterou představil prezident Obama, že za všechno může „internet“, jsou jen odváděním pozornosti. Internet je komunikační a informační prostředek, nikoli původce. A podle výroku útočníkova otce, který prohlásil, že gaye přece potrestá bůh, si zřejmě vrah předsudky vůči této komunitě přinesl částečně i z domova. Jde o nejhorší případ střelby v historii USA, jehož pachatel měl podle dosavadního vyšetřování vazby na islámský terorismus.
Jak by mohl stát lépe bránit své občany proti podobným nebezpečím? Co si myslíte o požadavku republikánského prezidentského kandidáta Donalda Trumpa, zakázat do země vstup zahraničních muslimů?
Je nutné ten případ důkladně vyšetřit, neodložit ho ad acta, zjistit psychologický profil pachatele, jeho motivaci a tak dále. A netvrdit dopředu, že se jednalo o pomateného a osamělého střelce. Šílenec vraždí kohokoli, v případě Orlanda jsme svědky cílené vraždy předem definované skupiny lidí. Trumpův návrh považuji za nesmyslný, je to jen rétorická hra. Na druhou stranu, Spojené státy selektivní vízovou politiku uplatňují již nyní, takže to pro Američany asi nezní až tak cize.
Šimon Krbec
Jen o den později ubodal útočník ve městě Magnanville západně od Paříže policistu a poté v bytě zabil i jeho přítelkyni. Podle některých svědků křičel útočník během svého činu Alláhu akbar. Lze ve světle toho, co se opakovaně děje ve Francii, brát islám jinak než jako náboženství zla a násilí?
Samozřejmě, že lze. Islám jako náboženství není definován existencí tzv. Islámského státu. Náboženství má obecně silný potenciál k destruktivitě, protože je založeno na vytváření a obnovování kolektivní identity. Náboženství, obdobně jako nacionalismus, dává lidem pocit jednoty a soudržnosti s dalšími členy skupiny. Negativním důsledkem je, že se tato společná identita buduje v kontrastu k jiným skupinám. Odpověď na otázku, kdo jsme, spočívá v definici toho, kým nejsme.
Za určitých okolností toto hledání sebe sama přeroste v nenávistný až násilný postoj k těm, kdo do naší skupiny nepatří, tedy například vůči tzv. nevěřícím nebo gayům. Tento proces jasně vidíme v případě genocidní ideologie Islámského státu nebo v minulosti v případě nacismu. Ale to neznamená, že se náboženství i nacionalismus vždy uchylují k destruktivitě a násilí. V obou případech platí určité rozpětí od neradikální, umírněné formy až po formu extrémní a násilnou. Podstatné je, kde se například vyznavači islámu na této pomyslné stupnici nacházejí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník