Pokud to takhle půjde dál... Generál Šedivý má obavy z toho, co dělají Merkelová a Macron

13.02.2019 15:31 | Zprávy

ROZHOVOR „Německo je ekonomicky výkonnější, ale i přístup k řadě věcí a řešení problémů je přímočařejší,“ vysvětluje bývalý náčelník Generálního štábu Armády České republiky a pedagog Vysoké školy CEVRO Institut generál Jiří Šedivý. Podle něj je to vidět i na tom, jak se Německo vyrovnává s migrací. Na rozdíl od Francie to prý zvládá lépe. Generál Šedivý také tvrdí, že Německo nakonec zjistí, že Francie je pro něj spíše přítěží, protože jejich vztah je vztahem nerovnocenných partnerů.

Pokud to takhle půjde dál... Generál Šedivý má obavy z toho, co dělají Merkelová a Macron
Foto: Cevro Institut
Popisek: Generál Jiří Šedivý

Bezpečnostní informační služba otevřela diskusi kolem česko-ruské historie. Obsah dějepisu na školách je prý zastaralý a je silně cítit sovětským vlivem. Souhlasíte s tím? A jak upravit vzdělávání školáků?

Myslím, že z tohoto pohledu může Bezpečnostní informační služba těžko ovlivnit dopisem osnovy. Pozornost by tomu mělo věnovat Ministerstvo školství, ale v tomto případě by spíše mohli pracovat historici, kteří zhodnotí historii, již jsme ušli za určité období, aby mohli doporučit, jak změnit osnovy. Ale Bezpečnostní informační služba sice může mít právo to komentovat, ale není to normální. V tomto případě to nebylo nejvhodnější.

Když se nad tím zamyslíme, domníváte se, že způsob, jakým předáváme informace mladším generacím ve školách o historii země, je v pořádku? Učíme dějepis v souvislostech?

Musím se přiznat, že nejsem znalec osnov například základních škol, ale samozřejmě že odborníci musejí posoudit, co je důležité, aby děti z historie znaly. A logicky by mělo jít o informace s pohledem na celou historii. Tudíž se někdy zdá, že některému období je věnována relativně malá část učiva. Zkrátka tohle je věc, v níž mohou mít laici těžko nějaké přesnější, a řekněme, významnější závěry, protože říkám znovu: historici k tomu musejí říci, co se má učit. A samozřejmě i učitelé, tedy co je vlastně možné dostat do tříd za omezenou dobu, kdy se dějiny učí, anebo kdy se látka dějin dostává do učiva možná i v nějakých jiných předmětech. Ale jde o tak komplexní věc, že běžný občan nemůže dělat závěry, a to se týká i zpravodajských služeb.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Zuzana Koulová

Josef Bazala byl položen dotaz

Bečva

Dobrý den, rozumíte rozhodnutí soudu? Mně rozsudek hlava nebere. Přeci není normální, že soud řekne, ano stal se trestný čin, ale viníka nepotrestá. Jestli to je možné, není třeba změnit zákon?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Bolestivé. STAČILO! i se SOCDEM? Vidlák promluvil

4:40 Bolestivé. STAČILO! i se SOCDEM? Vidlák promluvil

VIDLÁKŮV TÝDEN Jak už ParlamentníListy.cz informovaly, koalice levicových stran STAČILO! se přetvoři…