Bezpečnostní informační služba otevřela diskusi kolem česko-ruské historie. Obsah dějepisu na školách je prý zastaralý a je silně cítit sovětským vlivem. Souhlasíte s tím? A jak upravit vzdělávání školáků?
Myslím, že z tohoto pohledu může Bezpečnostní informační služba těžko ovlivnit dopisem osnovy. Pozornost by tomu mělo věnovat Ministerstvo školství, ale v tomto případě by spíše mohli pracovat historici, kteří zhodnotí historii, již jsme ušli za určité období, aby mohli doporučit, jak změnit osnovy. Ale Bezpečnostní informační služba sice může mít právo to komentovat, ale není to normální. V tomto případě to nebylo nejvhodnější.
Když se nad tím zamyslíme, domníváte se, že způsob, jakým předáváme informace mladším generacím ve školách o historii země, je v pořádku? Učíme dějepis v souvislostech?
Musím se přiznat, že nejsem znalec osnov například základních škol, ale samozřejmě že odborníci musejí posoudit, co je důležité, aby děti z historie znaly. A logicky by mělo jít o informace s pohledem na celou historii. Tudíž se někdy zdá, že některému období je věnována relativně malá část učiva. Zkrátka tohle je věc, v níž mohou mít laici těžko nějaké přesnější, a řekněme, významnější závěry, protože říkám znovu: historici k tomu musejí říci, co se má učit. A samozřejmě i učitelé, tedy co je vlastně možné dostat do tříd za omezenou dobu, kdy se dějiny učí, anebo kdy se látka dějin dostává do učiva možná i v nějakých jiných předmětech. Ale jde o tak komplexní věc, že běžný občan nemůže dělat závěry, a to se týká i zpravodajských služeb.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Zuzana Koulová