Příští rok budeme projektovat osm vysokorychlostních tratí najednou, slibuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda

10.12.2021 11:06 | Komerční článek

Příprava vysokorychlostních tratí v právě končícím roce výrazně pokročila. Správa železnic vyhlásila několik tendrů na projektanty nových tratí. Některé úseky se již dokonce projektují tak, aby v roce 2025 mohla začít jejich výstavba. Stále ovšem existují regiony, ve kterých občané se stavbou nesouhlasí. Jak bude příprava největšího infrastrukturního projektu, který má podporu napříč politickým spektrem, pokračovat v příštím roce? Zeptali jsme se generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody.

Příští rok budeme projektovat osm vysokorychlostních tratí najednou, slibuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda
Foto: Archiv J. Svobody
Popisek: Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda

Co považujete za nejdůležitější milníky v přípravě vysokorychlostních tratí v tomto roce?

Bezpochyby je to zahájení projekčních prací na několika úsecích nových tratí. Aktuálně dodavatelé pracují na třech dokumentacích pro územní rozhodnutí. Jde o Krušnohorský tunel, který zajistí napojení české vysokorychlostní infrastruktury na západoevropskou, VRT Jižní Morava mezi Modřicemi a Šakvicemi a VRT Polabí mezi Prahou a Poříčany. Ještě nikdy nebyla příprava vysokorychlostních tratí takto daleko. Dokumentace jsou pro nás zásadním materiálem nejen z pohledu projektování tratí, ale jsou důležité také pro veřejnost. Identifikují totiž pozemky potřebné pro stavbu dráhy a zároveň v sobě nesou informace o způsobu ochrany obyvatel nebo životního prostředí.

Právě hluku, prašnosti během výstavby či ničení chráněných území se obávají lidé v okolí připravovaných železnic. Co děláte proto, abyste tyto obavy rozptýlili? Je to vůbec možné? Železnice je zkrátka zdrojem hlukové zátěže…

To bezesporu ano, ale záleží také na tom, jak k tomu přistupujete. My se snažíme být maximálně vstřícní, co se různých opatření týče. Proto s obcemi mluvíme předem, abychom negativní vlivy mohli řešit dříve, než to od nás očekává legislativa. Místní přece jen znají svou obec lépe než kterýkoliv projektant. Některé poznatky z projednání jsme proto již zapracovali do chystaných dokumentací. A nejde zdaleka jen o hluk. Obyvatele například zajímá zachování různých místních komunikací, které denně využívají v rámci svého podnikání nebo běžného pohybu po obci. To je něco, co projektanti ctí a pro zachování prostupnosti krajiny dělají maximum. Poznatky, které jsme nasbírali v regionech, zohledňujeme při své práci dnes a denně. Rozhodně neleží někde bez povšimnutí v šuplíku.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

Co přesně myslíte tou veřejnou službou?

Když budu déle jak půl roku bez práce, tvrdíte, že pak lidé budou muset nastoupit veřejnou službu. Nemyslíte, že to ale pro řadu nich může být nedůstojné, a že třeba řada z nich za to, že si nemůže najít práci ani nemůže? Netvrdím, že všichni, ale ono najít si slušnou práci není tak snadné a úřady p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Mám zprávy, které mohu ukázat.“ Rajchl žádá konec Rakušana. Jde o Šimůnkovou

17:41 „Mám zprávy, které mohu ukázat.“ Rajchl žádá konec Rakušana. Jde o Šimůnkovou

Lenka Šimůnková, která spáchala sebevraždu, není další obětí vraha Kozáka z filozofické fakulty, ale…