Ministerstvo dopravy ale poukazuje na fakt, že má ruce svázané nedávným rozhodnutím samotné vlády. Ta nečekala na analýzu poradců a rovnou politicky stanovila, že mýto se musí v budoucnu rozšířit minimálně o 850 kilometrů. Na zdánlivě jednoduché otázce, zda mýto rozšiřovat, či nikoliv, se ukazuje, že boj o velkou zakázku se už naplno rozhořel. „Snaha za každou cenu přihrát zakázku konkrétní privátní firmě bez ohledu na zájmy daňových poplatníků je do očí bijící,“ říká pro ParlamentníListy.cz generální ředitel firmy Kapsch Karel Feix.
Ministr dopravy Ťok a celé hnutí ANO v minulosti opakovaně odmítali rozšiřování mýta do regionů s tím, že půjde jen o další formu daně a že má zůstat na dálnicích. Proč najednou otočili a souhlasí s variantou rozšířit ho o 900 kilometrů silnic nižších tříd? Na to jsme se zeptali Karla Feixe.
„Dan Ťok je určitě v těžké pozici a musí mít mýta už plné zuby. Kuloární informace říkají, že lidé z ANO jednoduše vyměkli, že tuto otázku přenechali jako jakýsi ústupek sociálním demokratům a lidovcům, aby měli klid. Jestli mýtné vůbec nerozšiřovat, nebo přidat několik vybraných úseků silnic, či dokonce tisícovku kilometrů, se totiž jeví jako zdánlivě triviální otázka. Jenže tímto se podařilo elegantně vsunout do resortu ANO velkého trojského koně. Řekněte, jakou logiku má, že si ministerstvo najme odborného poradce, ale vláda nepočká na jeho analýzu a dopředu expertům sváže ruce? Pak je výsledkem tradiční kočkopes, který má jediný cíl – otevřít dveře zbytečnému obřímu tendru, v němž se vyhodí z okna miliardy korun daňových poplatníků,“ odpovídá Karel Feix.
Podle analýzy ale rozšíření mýta přinese miliardu z mýtných poplatků navíc, to není podle vás důležité?
Ale tu miliardu musí někdo zaplatit. To už nebudou tranzitující zahraniční kamióny jako na dálnicích, tady je zaplatí podnikatelé v regionech, a nakonec i spotřebitelé ve zvýšených cenách. Je zajímavé, že tento aspekt dopadů regionálního mýta na sociálně citlivé občany vládní strany moc nezajímá. Když si přečtete studii odborníků z Deloitte, vyplývá z ní jednoznačně, že ze všech variant je jedinou alespoň trochu ekonomicky rentabilní rozšíření na 474 kilometrů „jedniček“. Na to zástupci ministerstva ani vlády nedbali a rozhodli se, expertům navzdory, pro nevýhodnou variantu rozšíření. V současné rozjitřené atmosféře bych se nedivil, že se jich za rok nebo dva zeptají orgány činné v trestním řízení, co je k tomu vedlo. Zajímalo by mě, jak se ministerstvu s takovým zadáním podaří vyhlásit smysluplný tendr za situace, kdy nemohou jako dobrý hospodář opomenout, že už funkční mýtný systém mají.
Nechci komentovat každý zákulisní drb. Na druhou stranu podivný postup státu, kdy obejde dokonce i vlastní expertní analýzu, zavání snahou vyjít komusi vstříc za každou cenu. Řeknu to otevřeně, za pro stát nevýhodným nastavením rozsahu zpoplatnění může být snaha nahrát satelitnímu řešení. Mimochodem v Evropě se s tím už nesetkáváme, ale tady dál panuje doslova obsese kolem mýtných technologií. Když o tom mluvím na mezinárodních konferencích, nikdo nechápe, proč se tím vůbec ještě někdo zaobírá, když EU už dávno rozhodla, že členské státy mají pro zpoplatnění kamiónů používat buď mikrovlnnou, nebo satelitní technologii, samozřejmě tak, aby byly interoperabilní.
Proč tedy pořizovat nový mýtný systém, když jeden již stát vlastní?
Technologie je podružná, klíčové jsou potřeby konkrétního zákazníka, tedy co od mýta vlastně chce. Uvedu triviální příklad. Kvalitní automobilky vyrábějí nejrůznější typy vozidel. Když se chystáte koupit si auto a máte početnou rodinu, koupíte si kabriolet, SUV, nebo se rozhodnete pro velkoprostorové MPV? Nebo chcete s přítelkyní v létě brázdit Evropu s větrem ve vlasech, pořídíte si rodinný kombík, nebo spíš kabriolet? A teď co Česká republika? Ta si před časem koupila spolehlivé rodinné auto, které ji za deset let nikdy nezklamalo. Navíc si ho nechala kompletně zmodernizovat a obnovit tak, aby mohlo vozit rodinu další desetiletí. No a podle některých politiků by se tohle rodinné auto teď mělo sešrotovat, protože bude prima koupit si pro rodinu třeba tank. Je přece spravedlivé a neutrální nabídnout cokoliv od tanku přes traktor, SUV nebo sporťák. Tolik přirovnání. Je naivní, pokud si někdo myslí, že odstaví Kapsch z nějakého tendru – my jsme globální mýtný lídr. Pro vaši informaci po světě dodáváme mýto nejen mikrovlnné či satelitní, ale i hybridní nebo postavené na videotollingu či RFID technologii. Kapsch není proti výběrovému řízení, účastníme se jich v desítkách zemí světa. My jen upozorňujeme na tu „drobnost“, že stát už má funkční mýtný systém v majetku. Proč si ho chce za každou cenu pořizovat znovu?
Vy tedy mluvíte o nehospodárném jednání státu?
Proč nekřičí NKÚ a všichni ti hlídací psi, že se tu chystá kolosální nehospodárnost? Proč stát jednoduše nevyhlásí tendr na provozovatele svého stávajícího mýtného systému? Vždyť evropská konkurence mezi provozovateli je tvrdá a stát by v takovém tendru bezpochyby získal toho nejefektivnějšího a nejlepšího budoucího partnera. Dopravní branže i média v Česku doslova vzhlíží k rakouskému Asfinagu jako vzoru efektivního fungování, tak se podívejme k nim. V roce 2004 spustili mikrovlnné mýto na dálnicích. Protože více než deset let bezvadně funguje, rozhodli se nic neměnit a uspořádat soutěž na technického a bankovního provozního partnera. Oni si nenechali vnutit myšlenku, že musí postavit nové mýto jen proto, aby uspokojili tlaky komerčních firem.
A ještě jedna ne nepodstatná záležitost. Z nekonání státu při zavádění unijního nařízení EETS do českého mýta se stal velký mezinárodní problém, který vedl dokonce k zahájení řízení proti České republice. K otevření mýtného systému, k evropské interoperabilitě jsme měli přistoupit už v roce 2012. Doháníme zpoždění, proto na EETS pracujeme už od loňského září intenzivně tak, aby letos na konci léta bylo vše hotovo. Zavedení EETS dál zkvalitní český mýtný systém, ale rovněž umožní Ředitelství silnic a dálnic se dál emancipovat. EETS mimochodem stojí nějaké milióny, a pokud stát nebude svůj mýtný systém po roce 2020 dál využívat, tak to budou také vyhozené investice. Už při jednáních se státem o dodatcích, které umožnily provozovat mýto bez vypnutí i po roce 2016, jsme navrhovali, aby ŘSD v nejbližších letech razantněji vstoupilo do provozování mýta, aby se zbavilo té kritizované závislosti na jednom externím partnerovi. Pro tuzemské ŘSD by se nabízelo jednoduché řešení. Najali by si projektové manažery, kteří by pro stát řídili a soutěžili jednotlivé provozní činnosti, dejme tomu technického provozovatele, dodavatele bankovních služeb, distribuční síť pro palubní jednotky nebo kontrolní činnosti mýta.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pas