Poslední dobou se lidé brání v obchodech proti výzvám, aby si nasadili respirátor. Odkazují se na paragraf 328 trestního zákoníku, podle něhož je k tomu vyzvat nemohou. Takové právo prý mají pouze pracovníci hygieny. Je to tak, nebo nikoliv?
Je to, jak říkáte. Prodavačka opravdu není osobou pověřenou k tomu, aby mohla vyžadovat jakákoliv zdravotní opatření včetně nasazování roušky a respirátoru. Prodavačka má prodávat, ne kontrolovat dodržování zdravotních předpisů. Právo, které jí uložil ministr svým opatřením, je v rozporu se zákonem. Ona skutečně nemůže vyzývat nikoho k ničemu.
Česká inspekce v reakci na to ale tvrdí, že na to právo má: „Neboť sleduje legitimní cíl – ochranu dalších zákazníků a zaměstnanců provozovny před jejich nakažením nemocí COVID-19,“ uvedla ČOI ve své tiskové zprávě. Co vy na to?
Miluju Českou obchodní inspekci, že se povýšila do pozice Parlamentu České republiky, jen bych jim chtěl vzkázat, že nejsou Parlamentem České republiky, nemohou měnit zákony a ani je vykládat dle svých nápadů a momentálních idejí. Měnit zákony může skutečně pouze Parlament České republiky, nikoliv Česká obchodní inspekce. Jejich názory, že někdo někoho ohrožuje, je sice názor pěkný, ale za mě za prvé naprosto mylný a rozhodně v rozporu se zákonem. Oni na to prostě nemají právo. Pokud jim zákon nestanoví nebo nedá zmocnění, což by bylo opravdu absurdní a hloupé, kontrolovat dodržování hygienických opatření, mít ho nebudou. Příště můžeme tvrdit, že mohou kontrolovat, jestli nemáte špinavé nehty. To je úplně to samé.
Logicky každý může přinést jakoukoliv nákazu, nejen covidu. Teď to vypadá, že covid ovládl všechno a jiné nemoci nejsou, ale jsou i jiné nemoci. Z logiky prodavačka nemá právo kontrolovat, zda nemáte žloutenku, zda nemáte žaludeční chřipku a nemá právo ani kontrolovat, zda máte roušku nebo nemáte. Takže Česká obchodní inspekce - pokud by si přečetla tento článek – by se měla podívat do zákona a uvědomit si, že opravdu nejsou Parlamentem České republiky.
Čili odpovědí zákazníka stále může být: Vy nemáte právo mě k nasazení respirátoru vyzvat, protože nejste pracovník hygieny?
Samozřejmě.
Tím se dostáváme k problému číslo dvě, protože někteří zaměstnanci odmítají zákazníka obsloužit právě proto, že nemá respirátor nebo roušku. Prostě řekne: Já vás bez respirátoru odmítám obsloužit. Je to diskriminace, nebo nikoliv?
Je to porušování právního předpisu, prodavačka na to nemá právo. Je to stejné, jako kdybych řekl, že v restauraci, kterou spoluvlastním, odmítnu obsloužit Roma nebo černocha. Nemohu to udělat, nemám na to právo. Jednak to lze žalovat a bránit se právní cestou. Já osobně říkám, že nejlepší cestou je takový obchod potrestat tím, že už si tam nic nekoupím. Naprosto jednoduše, ať se tam klidně zblázní, ale pokud hodlají hrát neférovou hru, tak bych řekl: Já už u vás nakupovat nebudu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
COVID
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: Zuzana Koulová