V prvních dvou měsících letošního roku hospodařil stát s přebytkem ve výši 25,8 miliardy korun. Jak na tuto zprávu ministerstva financí s ohledem na faktory, které tento výsledek ovlivnily, pohlížíte?
Loni v únoru vykázal rozpočet přebytek 3,7 miliardy korun, tedy menší. Tedy teoreticky to vypadá jako zlepšení. Je ale nutné si říci, že výrazně lepší meziroční výsledek hospodaření státu mají na svědomí peníze z Evropské unie. Ty totiž byly na konci letošního února meziročně vyšší o 20,4 miliardy korun. Po očištění o peníze z EU by rozpočet v únoru vykázal schodek 0,3 miliardy korun. A to už není tak veselé. Nezapomeňme také na to, že na celý letošní rok je rozpočet schválen se schodkem 50 miliard korun. Přitom u státního rozpočtu kvůli kalendáři plateb vždy dochází ke zhoršení koncem roku. Ať sedí na ministerstvu financí kdokoliv, dál i v době ekonomického růstu plánujeme hospodařit na dluh. Je to marný, je to marný, je to marný.
Důchodový systém v Česku se loni poprvé po osmi letech dostal ze schodku, když na penze se vybralo o 0,9 miliardy korun víc, než se na ně vyplatilo. Z toho důvodu nepůsobí tak překvapivě rozhodnutí vlády, která schválila zvýšení základní výměry důchodů o 320 korun. Spolu s pravidelnou valorizací by nárůst činil 918 korun, lidé starší 85 let by dostali navíc tisíc korun měsíčně. Hospodářská komora tento návrh označila za společensky nezodpovědný, který hřeší na současný příznivý vývoj ekonomiky. Co si o něm myslíte vy?
Souhlasím s tím, že jednorázové navýšení důchodů hřeší na aktuální příznivý vývoj ekonomiky. Když předtím po osm let byl systém v deficitu, zjevně tu je nějaký systémový problém. A zjevně by dávalo větší smysl nejprve poplatit nasekané schodky, tedy dluhy.
Ministr zemědělství Jiří Milek se vrací k úvahám o zavedení minimálního povinného objemu českého zboží na pultech obchodních řetězců. Zatím není jasné, jaký limit by se měl dodržovat, není ani přesně definován pojem český výrobek, ale šéf resortu tenhle záměr spojuje s nutností oživit české chovy prasat. Jak tenhle plánovaný krok hodnotíte, ať už z hlediska tuzemského zemědělství nebo z pohledu spotřebitele?
A co takhle nutnost oživit pěstování lnu z předminulého století? A co třeba oživení pěstování hrachu v českých zemích a zavedení povinnosti mít tři dny v týdnu na talíři hrachovou kaši jako před dvěma sty lety? A co třeba nutnost oživit telegraf? Co je k čertu na chovu prasat za „nutnost“?
To všechno je neuvěřitelná hloupost. Jak vůbec poznat český výrobek nebo českou potravinu? Dnes už nelze říct, že potravina vyrobená v českém závodě obsahuje také české vstupy. Neplatí ani, že závod stojící na českém území je vlastněn českým kapitálem. Škodovka je sice v Mladé Boleslavi, ale Němci budou oprávněně tvrdit, že je jejich. Na druhou stranu každý z nás si může koupit třeba akcie Volkswagenu a pak tvrdit, že společnost Volkswagen je i jeho, tedy trochu i česká. Podle této logiky celý koncept národních potravin považuji za nesmysl.
Neznám důvod, proč by měly mít české výrobky v obchodech určité povinné zastoupení. Mně nejde o to, zda je výrobek český, ale o to, zda je kvalitní. Češi evidentně kvalitu chtějí: Podle studií 40 procent z nich alespoň občas kupuje biopotraviny. Netvrdím, že biopotravina musí být kvalitní či kvalitnější než ta nebio; ale snaha kupovat biopotraviny zjevně naznačuje, že značná část spotřebitelů o nákupech přemýšlí a za některé parametry je ochotna si připlatit. Existují i studie, které dokazují, že české potraviny patří na trhu k těm kvalitnějším. Na druhou stranu podle Státní zemědělské a potravinářské inspekce pět procent potravin obsahuje nadlimitní množství cizorodých látek, což je šílené číslo. Potud dává smysl, aby si zákazník vybíral české potraviny. Je ale zatracený rozdíl, zda si zákazník vybere českou potravinu sám, dobrovolně, nebo zda je k tomu manipulován státní mocí.
Podle čeho si vybíráte potraviny vy?
Když si já osobně mohu vybrat mezi potravinami, vybírám si ty české, které nemusely procestovat půl planety. Ne proto, že jsou české, ale že nejspíš nemusely cestou, při dopravě a skladování, tolik trpět. Zdá se mi poněkud zvrhlé, aby potraviny cestovaly přes půl světa, když to není nutné. Na druhou stranu když někdo bydlí v Hodoníně, proč by měl preferovat česká jablka z Polabí, když si může koupit slovenská? Podporovat za každou cenu česká jablka na úkor slovenských je nesmysl. Koneckonců jde to i proti myšlence jednotného evropského trhu. Tedy té nejlepší věci na celé evropské integraci.
Zuby nehty se tedy budeme držet Evropské unie, která omezuje naši národní suverenitu, ale to dobré, tedy společný trh, takhle sami dobrovolně zahodíme!
Zástupci europarlamentu a Evropské komise se dohodli na tom, že tranzitní doprava bude vyjmuta z budoucí podoby směrnice o vysílání pracovníků, což je česká pozice, o níž nedávno informoval ministr dopravy Dan Ťok. Je tato pro české dopravce dobrá zpráva, že nebudou muset svým zaměstnancům vyplácet západní mzdy, zároveň i náznakem, že občas mohou uspět při rozhodování „nepůvodní“ členské země a zdravý rozum, takže lámat hůl nad EU je možná předčasné?
Neřekla bych, že už máme vyhráno. Ale i tak to rozhodně dobrá zpráva pro české dopravce je. Zeptejte se libovolného majitele libovolné přepravní firmy, jak se mu v Evropské unii podniká – ta by kvůli cestování za hranice měla z evropské integrace profitovat nejvíc. Ale téměř 100 procent z nich vám odpoví, že kdyby věděli, jaké důsledky pro ně bude mít vstup do EU, nikdy by pro něj nehlasovali. Smůla pro nás všechny je, že silniční doprava je jedním z klíčových odvětví pro fungování české ekonomiky, ačkoliv by se to na první pohled nemuselo zdát.
Naše ekonomika totiž funguje na principu výroby pro vývoz, takže vyrobené zboží je následně potřeba někam dopravit. Takže pokud vyjdeme z posledních známých údajů, v přepravě a v oborech nějak souvisejících pracuje u nás 1,908 milionu lidí. Když to ještě vynásobíme průměrným počtem členů domácnosti, kteří jsou těmito lidmi více či méně živeni, dojdeme k impozantnímu zjištění, že vývoj v nákladní silniční dopravě nějakým způsobem ovlivňuje více než polovinu české populace (!), konkrétně 52 procent.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník