Topolánek s Nečasem rozdali přes 60 miliard. Dividendy tečou do ciziny. Pobídka pro BMW pomůže tam, kde je práce málo, říká ekonom Pícl

30.11.2018 18:50 | Zprávy

ROZHOVOR Ekonomický expert ČSSD Michal Pícl se vyjádřil na téma tučných ekonomických pobídek pro bavorskou automobilku BMW. "Nejde o investici do tzv. „montoven“, na které jsme byli zvyklí na přelomu devadesátých let, ale naopak do vývoje," upřesňuje stranický expert. Podle něj jsou v Česku regiony, kde je navzdory celorepublikově nízké nezaměstnanosti potřeba vytvořit více pracovních míst. Právě do jednoho z nich investiční pobídka pro BMW míří. Podle Pícla je rovněž nutné, aby se stát bránil proti cílenému dovozu levné pracovní síly z třetích zemí mimo EU.

Topolánek s Nečasem rozdali přes 60 miliard. Dividendy tečou do ciziny. Pobídka pro BMW pomůže tam, kde je práce málo, říká ekonom Pícl
Foto: repro Youtube
Popisek: Ekonomický expert ČSSD Michal Pícl

Vláda schválila investiční pobídky pro automobilku BMW v celkové výši 528 milionů korun. Bavorská automobilka na oplátku slibuje vytvořit 250 pracovních míst. Na první pohled jde o velmi nevýhodný obchod, kdy stát vznik jednoho pracovního místa zadotuje více než 2 miliony korun. Je v tom skryto ještě něco jiného?

Na první pohled se to tak skutečně může zdát. Pokud se ale podíváme na typ investice, kterou tu chce BMW realizovat, tak nejde o investici do tzv. „montoven“, na které jsme byli zvyklí na přelomu devadesátých let, ale naopak do vývoje. V systému poskytování pobídek jsme se tak snad konečně posunuli dále a v tomto případě jde tedy o investici do technologického centra s vývojem za 2,5 mld. Kč. Tzn., že bychom se díky tomu mohli začít posouvat ve výrobním řetězci do oblastí s vyšší přidanou hodnotou. Problémem České republiky totiž je, že zde věci ve velké míře nevymýšlíme, ani je finálně nekompletujeme. S tím je samozřejmě spojená vyšší přidaná hodnota a vyšší mzdy. My jsme si naháněním kdejakého zahraničního investora vytvořili hospodářství založené na výrobě meziproduktů, které tak výhodné pro ekonomiku ani pro lidi není. Tohle by měl být ale jiný případ a snad se konečně začneme posouvat dál.

Je v době, kdy na trhu práce panuje zoufalý nedostatek pracovních sil, rozumné vytvářet takto štědré investiční pobídky?

Celorepublikově určitě můžeme mluvit o historicky nejnižší nezaměstnanosti. Problémem ale jsou jednotlivé regiony. Například Sokolov, kam investice míří, má dlouhodobě nadprůměrný podíl nezaměstnaných osob. Čili určitě je zde ještě kde brát. Navíc si musíme uvědomit, že Karlovarský kraj je jedním ze tří strukturálně nejvíce postiženým krajů u nás. Tato investice mu může výrazně pomoci v rozvoji, protože to není jen o jedné testovací dráze, ale o celém řetězci, do kterého se mohou zapojit české firmy.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Marek Korejs

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pracovníci ČT mají „vedlejšáky“. Konečná má jasno, pro koho bokem ČT pracují

20:32 Pracovníci ČT mají „vedlejšáky“. Konečná má jasno, pro koho bokem ČT pracují

„Green Deal ještě neukázal svoje svaly,“ říká europoslankyně a předsedkyně KSČM Kateřina Konečná. Ml…