Trest smrti sítem pro muslimské imigranty. Senátor Michálek o uzavřenosti, výzvách k zabíjení i BIS

23.01.2015 19:07 | Zprávy

ROZHOVOR Nikoli druh vyznání, ale schvalování trestu smrti, jak k němu za odpadnutí od víry nebo za nevěru vyzývají některé pasáže koránu, by mělo být podle senátora Libora Michálka klíčovou otázkou při rozhodování o tom, koho z přistěhovalců do země přijmout. Sice to nezamezí tomu, že někdo zalže, ale stejně tak jsme vystaveni riziku atentátu, který provedl před třemi a půl lety Anders Breivik.

Trest smrti sítem pro muslimské imigranty. Senátor Michálek o uzavřenosti, výzvách k zabíjení i BIS
Foto: archiv senátora
Popisek: senátor Libor Michálek

Jsou podle vás protiislámské nálady, které momentálně rezonují v české společnosti, jen důsledkem tragických událostí v Paříži, nebo jste je zaznamenal už předtím?

Vnímám to tak, že protiislámské nálady vzrostly v souvislosti s událostmi v Paříži, nicméně už před těmi útoky se spousta lidí na mě obracela s tím, zda by nešlo omezit imigraci muslimů například ze Sýrie.

Váš nejnovější blog na Aktuálně.cz má název "Když si srovnáme hodnoty, nemusíme se islámu bát“. Jak byste toto své poselství co nejsrozumitelněji vysvětlil lidem, kteří na nejrůznějších fórech, ať už internetových diskuzích či protestních shromážděních, vyjadřují své obavy z islamizace Evropy, z terorismu muslimů, ale obecně z dění v arabských zemích?

Je třeba oddělit islám a jeho výklady. Některé jeho výklady rozhodně nevedou k mírumilovnosti. V koránu je spoustu pasáží, které vybízejí k zabíjení. Ať už je to odpadnutí od víry, nebo v případě nevěry. Není tedy sporu, že určité pasáže koránu jsou v rozporu s evropskými hodnotami. Na druhé straně je řada umírněných muslimů, kteří se neztotožňují s těmito radikálními výklady. Jde o to, jak najít cestu a neuzavírat se těm, kteří chtějí naše hodnoty přijmout, a současně jak snížit riziko, že se do země dostanou i ti, kteří radikální názory mít budou. A to je na hlubší debatu, jaké mechanismy volit. Podle ustanovení článku 16 Listiny práv a svobod máme respektovat svobodu vyznání. Zároveň se tam v odstavci 4 píše, že výkon těchto práv lze omezit, když bude ohrožovat naši bezpečnost.

Myslíte si, že tato hrozba je postačující a může něčemu zabránit?

Jsem si vědom, že legislativa má omezené možnosti. Můžeme, respektive musíme, potrestat muslima, který by zabil svou ženu kvůli přestupu na jinou víru. Nedovedeme ale identifikovat, kdy v té muslimské komunitě nedochází k této konverzi náboženství právě z důvodu strachu ze smrti. To znamená, že tu sice máme Listinu práv a svobod, ale mohou tu žít muslimové, kteří se fakticky nemusí cítit svobodní – třeba v rozhodování konvertovat na jiné náboženství – protože si jsou vědomi, že by je ten trest potkal dříve, než by naše justice byla schopna zasáhnout.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Ing. Petr Beitl byl položen dotaz

Benešík (KDU-ČSL): Slováci jsou na tom v zastoupení lidí v mezinárodní politice lépe než my

Můžete mi vysvětlit, jak je to možné? To jste jako politici tak neschopní protlačit na vysoká místa politiky, kteří by hájili zájmy Česka? Ono to dost vysvětluje, proč podle mě na mezinárodní scéně zájmy nás Čechů vlastně nikdo pořádně nehájí, a proč se stáváme stále více bezvýznamnou zemí.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Střely nebo letadla F-16? Podle Jaroslava Štefce by se Rusové měli obávat něčeho docela jiného

4:44 Střely nebo letadla F-16? Podle Jaroslava Štefce by se Rusové měli obávat něčeho docela jiného

Jsou všude kolem nás samí ruští špioni a bude Evropa o vánočních a novoročních svátcích čelit útokům…