Velmi aktuálním tématem je zrušení tendru na dostavbu jaderné elektrárny Temelín. Byl jste vždy velký zastánce dostavby, nevnímáte toto rozhodnutí jako ránu do zad?
Situace na trhu s elektrickou energií je úplně odlišná, než jaká byla v roce 2009, takže rozhodnutí o zastavení tendru z ekonomického hlediska rozumím. Ceny elektřiny od té doby poklesly více než o polovinu. Na druhou stranu věřím, že rozhodnutí o zastavení tendru neznamená definitivní konec plánů na dostavbu Temelína a společnost ČEZ se k otázce dostavby v budoucnosti vrátí. V této chvíli je ale naprosto klíčové, aby Česká republika začala pracovat na nové energetické koncepci, která bude odpovědná jak vůči státu, tak i jejím občanům. To, co se nyní děje na Ukrajině a v Rusku, by nás mělo varovat, abychom nebyli závislí na dodávkách energií, ale vydali se cestou soběstačnosti. Musíme minimalizovat veškerá rizika a diverzifikovat zdroje energií.
Do Jihočeského kraje v souvislosti s dostavbou Temelína plynuly nemalé peníze, co je obsahem dohody mezi krajem a společností ČEZ?
Jihočeský kraj má se společností ČEZ uzavřenou rámcovou smlouvu, ve které byla kraji garantována kompenzace v celkové výši čtyř miliard korun, která měla být vyplacena v horizontu 10 let, ČEZ ji začal plnit v roce 2009. Tato kompenzace byla přislíbena výměnou za to, že kraj nebude aktivně bránit výstavbě nových bloků elektrárny. Z této částky mělo 2,5 miliard korun směřovat na dopravní stavby – výstavbu dopravních sítí, obchvatů měst či protihlukových stěn. Zbylé peníze byly určeny na rozvoj kulturních a sportovních aktivit a společenského života v regionu.
Neobáváte se, že ČEZ nyní zastaví přísun peněz do kraje? Jak chcete jako hejtman tuto situaci řešit?
Naši smlouvu se společností ČEZ považuji za džentlmenskou dohodu, ale samozřejmě předpokládám, že se bude jednat o novém znění. Nepředpokládám, že by nadále platilo vše, co bylo dohodnuto, když dostavba nyní není na pořadu dne. Například neporoste provoz na silnicích či nebudou třeba zvýšené ubytovací kapacity. Ale na druhou stranu, Temelín v jižních Čechách zůstává a bude dále fungovat. Očekávám, že ČEZ se nadále bude chovat odpovědně a bude pokračovat v investicích do rozvoje kraje.
Hrozí, že změna smlouvy může zastavit některé běžící projekty?
Samozřejmě je pro nás zastavení tendru jistou komplikací, protože se již začalo například s výstavbou dopravních sítí nebo obchvatů obcí. Jejich dostavbu bude muset nyní převzít kraj a to znamená finanční náklady. A pak je tu samozřejmě dostavba dálnice D3.
Naznačujete, že zastavení tendru může negativně ovlivnit dostavbu D3?
Dostavba dálnice D3 byla jednou z podmínek, které si Jihočeský kraj pro podporu výstavby nových bloků Temelína vytyčil. Ale i přesto, že tendr je zastaven, očekávám, že D3 nadále zůstává jasnou prioritou. Dálnice D3 je potřeba, nehledě na to, zda Temelín bude či nebude dostavěn. To musí být jasné každému, kdo v posledních letech absolvoval cestu mezi Budějovicemi a Prahou. ŘSD musí urgentně vyřešit problémy s pozemky, dohodnout se s jejich majiteli a zabránit soudním sporům a hlavně už začít stavět. A to nejen proto, aby se konečně vyřešila špatná dopravní situace, ale také proto, aby nepropadly evropské peníze, které jsou na tuto výstavbu alokovány.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Luboš Xaver Veselý