Pardubické hudební jaro uzavřelo nejúspěšnější ročník ve své historii

12.05.2016 15:33 | Zprávy

Slavnostní závěrečný koncert udělal definitivní tečku za letošním ročníkem festivalu Pardubické hudební jaro. Festival nabídl svým návštěvníkům dvacet koncertů, operních a baletních představení. Hudební a divadelní sály i netradiční lokace často hlásily „vyprodáno“. Podle pořadatelů byl letošní ročník nejúspěšnějším v osmatřicetileté historii Pardubického hudebního jara.

Pardubické hudební jaro uzavřelo nejúspěšnější ročník ve své historii
Foto: Miloš Kolesár
Popisek: Pardubické hudební jaro

Letošní, 38. ročník festivalu Pardubické hudební jaro nabídl rozmanitý repertoár, ke klasické hudbě se přidala i méně tradiční představení. Festival během tří měsíců nabídl dvacet představení, což je nejvyšší číslo v historii. „Deset koncertů a vystoupení jsme připravili přímo v Pardubicích, dalších deset jich bylo externích v okolních městech. Všude byla rekordní návštěvnost, takže i z pohledu počtu diváků jsme v dlouhé historii festivalu nejúspěšnější. Velmi mě samozřejmě těší, že jsou koncertní sály, kostely a další prostory plné lidí, kteří si program užívají a kteří odcházejí nadšeni,“ zhodnotil letošní ročník umělecký ředitel a dramaturg festivalu Josef Krečmer.

Vysokou laťku nastavil již Slavnostní zahajovací koncert s PKF – Prague Philharmonia, dirigentem Markem Šedivým a klavíristou Ivem Kahánkem.

K nezapomenutelným zážitkům patřila i představení Michnova „Loutna česká“  v podání souboru Ensemble Inégal, Prokofjevův balet Romeo a Julie s baletním souborem Moravského divadla Olomouc a zahraničními sólisty, zejména představitelkou hlavní role, Japonkou Yui Kyotani, Carmen à la na Gypsy Devils se sólisty baletu Slovenského národního divadla a kapelou Ciganski diabli, Pavel Šporcl s pardubickým souborem Barocco sempre giovane či Štefan Margita a jeho hosté s Komorní filharmonií Pardubice. Neméně úspěšné byly komorní koncerty s českým violoncellistou Jiřím Bártou a britským klavíristou Piersem Lanem, koncert s japonským flétnistou Yoshimi Oshimou a českým varhaníkem a cembalistou Jaroslavem Tůmou. Diváky nadchl také koncert souboru Five Star Clarinet Quartet pod vedením Jiřího Hlaváče navazuje na projev legendárního souboru Barock Jazz Quintet a perličkou na konec byl netradiční Slavnostní závěrečný koncert, jehož stěžejním program byla světová premiéra skladby „Pivní oratorium“.  Její autor a současně dirigent koncertu, Jan Kučera, ji napsal ke kulatému výročí založení Pardubického pivovaru na texty od středověku po současnost, vztahující se k fenoménu piva v českých zemích.

„Už v loňském roce jsme připravili tematický koncert, který se týkal železnice a odkazu na Jana Pernera a řekli jsme si, že by to mohla být pěkná tradice. Proto letos vznikl koncert na téma piva a výročí pivovaru. Vzniklo Pivní oratorium, skladba složená z více než dvaceti částí od pijáckých a milostných písní až po úryvky z oper například Prodaná nevěsta nebo Čert a Káča, kde se motiv piva také objevuje. Připravil jsem také nové aranžmá lidových písní a na závěr jsme si je s diváky zazpívali,“ prozradil Jan Kučera, skladatel, dirigent a zároveň dramaturg závěrečného koncertu Pardubického hudebního jara.

Hostem závěrečného koncertu byl mimo jiné i pravidelný návštěvník festivalových představení, 1. náměstek hejtmana Pardubického kraje Roman Línek. „Nemohl jsem bohužel navštívit úplně všechna představení, ale vše co jsem stihl, bylo úžasné. Pardubické hudební jaro získalo širokoúhlý formát, jako představitel Pardubického krajem jsem rád, že zavítalo i do míst mimo Pardubice. Jsem přesvědčen, že udržet nebo dokonce posouvat laťku ještě výš bude v příštích letech velmi těžké, protože už teď je úroveň festivalu na „klobouk dolů“,“ okomentoval festival Roman Línek.

Festivalu Pardubické hudební jaro se v letošním roce podařilo uspět v projektu Pardubičtí tahouni a získat grant města Pardubice. „Snažili jsme se do projektu dát ty nejvýznamnější kulturní, společenské a sportovní akce a myslím, že ze strany kultury nebylo řeči, že by tam mělo být něco jiného než Pardubické hudební jaro,“ komentoval úspěch festivalu další z návštěvníků závěrečného koncertu, náměstek primátora Jan Řehounek. Na jeho slova navázal i další z náměstků, Jakub Rychtecký, který festivalu věnuje mnoho své energie. „Mrzí mě, že jsem nemohl být na úplně všech koncertech, ale zpětná reakce od lidí je velmi pozitivní. Jsem rád, že peníze uvolněné městem se projevily hned v prvním roce dvouletého programu a že se tak podařilo otevřít cestu i k dalším partnerům. Oceňuji, že program zavítal také do prostor divadla, zámku a dalších míst, protože jaro má být pestré. Na jaře vše kvete, jaro má do lidí vnášet pozitivní náladu a Pardubickému hudebnímu jaru se to podařilo,“ dodal Jakub Rychtecký.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Martin Exner byl položen dotaz

Zase to EURO

Žijete vůbec v realitě? Nemyslíte, že je teď přijetí Eura tak důležité? Důležitější než třeba to, jak špatně si vede naše ekonomika a jak mizerné jsou u nás mzdy? Že řada lidí žije od výplaty k výplatě a nemá šanci si něco našetřit? Jestli vám tak vadí poplatky bankách, když platíte v cizině kartou,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Olomouc: Tabulák zvelebuje prostor street artem

13:44 Olomouc: Tabulák zvelebuje prostor street artem

Za poslední rok a půl vzniklo na území Tabulového Vrchu pět nových maleb, které výrazně oživily veře…