Roudnice nad Labem: Podřipské obce nejsou spokojeny s trasou vysokorychlostní trati

10.08.2020 16:59 | Zprávy

Správa železnic starostům podřipských obcí v Roudnici nad Labem prezentovala záměr realizace vysokorychlostní vlakové trati spojující Prahu a Drážďany.

Roudnice nad Labem: Podřipské obce nejsou spokojeny s trasou vysokorychlostní trati
Foto: archív autora
Popisek: Roudnice nad Labem

Nespokojenost s dosavadními informacemi o novém železničním koridoru, reakcemi zpracovatelů projektu na požadavky obcí i potřeba vysvětlení a změn v jeho přípravách však trvá. Starosta František Padělek se záměrem vyvolání dalšího jednání oslovil Ústecký kraj a požádal o slyšení na půdě Parlamentu ČR.

Na pozvání starosty Františka Padělka se již na začátku června v Roudnici nad Labem setkali zástupci Správy železnic s představiteli obcí ORP, aby prezentovali záměr realizace vysokorychlostní vlakové trati (VRT) spojující Prahu a Drážďany.

Ve spolupráci s německým správcem infrastruktury DB Netz AG probíhá příprava nového železničního spojení mezi Drážďany a Prahou, které je součástí evropského Orient/East-Med koridoru. Na české straně se jedná o výstavbu zcela nové trati, na německém území z části o novostavbu a z části o modernizaci stávající trati z Heidenau do Drážďan. Nová trať má zkrátit cestovní dobu mezi Drážďany a Prahou z 2,5 na 1 hodinu, zvýší kapacitu pro osobní i nákladní dopravu a sníží hlukovou zátěž v sevřeném údolí Labe. Součástí projektu ale není jen atraktivní spojení Drážďan, Ústí nad Labem nebo Litoměřic s Prahou, ale také nová trať vedoucí ze středních Čech přes Louny do Mostu, která přinese konkurence schopné časy pro cestu vlakem mezi Prahou a Podkrušnohořím.

Projekt se, dle vyjádření Správy železnic, nachází ve fázi tzv. studie proveditelnosti. Po výběru varianty trasy přes Ústí nad Labem byly dále rozpracovány lokální alternativy jejího vedení s cílem minimalizovat dopady na zastavěná území a přírodně cenné lokality. Příkladem je i území mezi Litoměřicemi a Roudnicí nad Labem. Správa železnic předpokládala předložení výsledků studie v polovině roku 2020 ke schválení a výběru výsledné varianty Centrální komisi Ministerstva dopravy. Tímto krokem má být z lokálních alternativ vybráno vedení trasy nového železničního spojení, které bude nejvýhodnější z hlediska ekonomického, společenského a ekologického.

Aktuální varianta, která by měla být realizována na pravém břehu řeky Labe přes obce Chodouny, Polepy a Křešice, je však pro řadu dotčených obcí mezi Roudnicí nad Labem a Litoměřicemi takřka studenou sprchou a zásadní překážkou již probíhajícího i plánovaného rozvoje. „Obec Chodouny i obce Polepy a Křešice navržená trať přímo rozděluje, čímž jejich místní části odděluje od veškeré občanské vybavenosti a fatálně zasahuje do jediných možných rozvojových ploch,“ vysvětlila starostka Chodoun Marie Cimrová, která se stala předsedkyní spolku rozVRTaná krajina, z.s., založeným za účelem ochrany přírody, krajiny, vod a prosazování společného zájmu dotčených obcí.

Své stanovisko k navrhovaným variantám VRT obce zaslaly i roudnickým zastupitelům. Starosta města Roudnice nad Labem František Padělek na jejich iniciativu zareagoval snahou o vyvolání dalšího jednání.

„Dosavadní informace o projektu VRT, zejména reakce jeho zpracovatelů na požadavky obcí, jsou neuspokojivé. Jejich žádost o vysvětlení a změny v navrhovaném projektu proto stále trvá. Oslovil jsem tedy hejtmana a Radu Ústeckého kraje s žádostí o zorganizování jednání se zadavatelem. Očekávám, že se setkání pod patronací krajské politické reprezentace zúčastní i věcně příslušné odbory Krajského úřadu Ústeckého kraje a především zástupci všech dotčených obcí. Se stejným záměrem jsem s žádostí o slyšení na půdě Parlamentu ČR oslovil předsedy obou jeho komor. Prozatím však nemám zpětnou reakci,“ řekl starosta František Padělek.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Myslíte, že zvýšení trestů pro pašeráky stačí?

Podle mě jsou téměř nepostižitelní, protože se je málokdy podaří vůbec chytit. Ale když jste toto téma nakousla, tak jaké tresty jim hrozí teď a jaké navrhujete? A máte taky nějaký účinný plán, jak ochránit naše hranice? A co si vůbec myslíte, že teď bude, když Asadův režim padl? Je to dobře nebo ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Přerov: 41 661 korun se vybralo z prodeje charitativního punče, částka kopíruje počet obyvatel města

11:17 Přerov: 41 661 korun se vybralo z prodeje charitativního punče, částka kopíruje počet obyvatel města

Rekordní výtěžek - 41 661 korun – dostane spolek Alfa handicap z prodeje punče, který si ve středu 1…