Vážené poslankyně, vážení poslanci, vážený pane ministře,
je jasné, že elektronická evidence tržeb výrazně zlepšila přehled o podnikatelském prostředí. Já i mnoho dalších odborníků stále doufáme, že ke kroku úplného zrušení nedojde. Cituji z vyjádření Hospodářské komory: Pokračování EET na dobrovolné bázi by nepromarnilo vynaložené náklady podnikatelů na pořízení a udržování podkladních systémů a také veřejné výdaje na automatizovaný daňový informační systém, který provozuje veřejná správa.
Ráda bych se zastavila u tvrzení, že výrazně rostou bezhotovostní platby. Růst bezhotovostních plateb přišel jako reakce na konkrétní situaci, ano, i zavedením EET. Od roku 2016, kdy byl přijat tento zákon, došlo k významným společenským a ekonomickým změnám. Díky EET si obchodníci velmi rychle osvojili bezhotovostní platby a my jsme se tak opravdu mohli cítit jako v 21. století. Zrušení EET způsobí ústup obchodníků od bezhotovostních plateb a vrátíme se o 10 let zpět. Kdo říká opak, tak si lže do kapsy. Zrušením EET obchodník už jednoduše nebude mít motivaci provozovat bezhotovostní platby. Cituji ze závěrečné zprávy Zhodnocení dopadů regulace.
Smyslem evidence tržeb bylo zejména minimalizovat daňové úniky dané nevykazováním hotovostních tržeb, u kterých neexistuje digitální stopa. Toto riziko sice přetrvává, nicméně s ohledem na výše uvedené trendy a další opatření je výrazně nižší než v době vzniku evidence tržeb s tím, že s ohledem na předpokládané snižování významu hotovostních transakcí bude význam této formy evidence i nadále klesat. Takže my pouze předpokládáme, to je to důležité slovo - předpokládáme - a vůbec nezohledňujeme současnou ekonomickou a hospodářskou situaci. Stále čekám, že i v této souvislosti Ministerstvo financí zveřejní relevantní podklad, že zavedení EET nemělo takový ekonomický přínos, abychom měli možnost nezávisle ověřit toto stanovisko a podklady pro tento názor. V debatě se stále přetahujeme o jedinou pravdu a EET hodnotíme pouze z vlastního úhlu pohledu. Chybí mi celkové strategické informace, tak jak tomu bylo při zavádění této právní úpravy. Vláda se vlastně vůbec nezabývá požadavkem na zvýšení férovosti jak v podnikatelském prostředí, tak oblastí rychlosti a spolehlivosti výběru daní.
Kde je nezávislé posouzení analýzy nákladů, výnosů a fungování elektronické evidence tržeb a hlavně vyhodnocení rizik. U takto strategického rozhodnutí se přece nemůžeme opírat pouze o zveřejněné programové prohlášení, které nepočítá s opětovným zavedením povinnosti elektronicky evidovat tržba od ledna 2023. A jak - a znovu se ptám - a jak se vláda vypořádala s názorem, že zrušení EET reálně může znamenat přechod stovek milionů korun až miliard korun zpět do šedé zóny, kdy část podnikatelů tyto tržby nevykáže, neodvede za ně daně?
Ze strany vlády jde o zmaření rozsáhlé investice státu i soukromých subjektů. Stát investoval do EET téměř miliardu, což je řádově méně, než kolik EET ročně rozpočtu přinese. Soukromé subjekty investovaly v součtu ještě více. Plýtvání, které není podloženo fakty, ale pouhým politickým zadáním. Ukazuje se, jak nehospodárně vláda přistupuje k veřejným penězům, zatímco neustále vykládá lidem o zodpovědné rozpočtové politice.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.