Nákladové nádraží Žižkov se svými 33 hektary patří k nejrozsáhlejším transformačním územím v Praze. Svému původnímu účelu přestalo sloužit již před čtrnácti lety. O jeho budoucí podobě a využití se od té doby diskutuje. Domluva je složitá, neboť se o území dělí několik vlastníků. Stavebnímu rozvoji území kromě toho v současné době brání stavební uzávěra i podoba současného územního plánu.
„Mnoho kroků vedoucích k odstranění těchto překážek již bylo učiněno. Cílem studie je získat konkrétnější podmínky pro revitalizaci území. Nové využití hledá i funkcionalistická budova žižkovského nádraží v roce 2013 vyhlášená za kulturní památku. Sídlit by v ní mohly kulturní instituce v čele s Národním filmovým archivem, který hledá nové sídlo v širším centru Prahy. Uvažovalo se i o možnosti vybudovat v areálu nádraží společné expozice kamenosochařství Národního muzea a hlavního města Prahy,“ říká náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská.
Území bývalého nádraží skýtá velký potenciál pro vytvoření nové městské čtvrti, která by scelila dnes oddělené části města a nabídla prostory pro bydlení i pracovní příležitosti. K přeměně bývalých nádraží na nové čtvrti dochází v posledním desetiletí i v jiných evropských městech - zmínit lze třeba londýnské nádraží King's Cross, Europaallee v Curychu či Wiener Hauptbahnhof. V Praze se proměna nákladového nádraží v novou městskou čtvrť aktuálně chystá v území Smíchovského nádraží.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV