Dobrý den, dámy a pánové.
Já bych chtěl nejdřív k mé předřečníci, paní poslankyni Kocmanové říct, prostřednictvím paní předsedající, že s velkou částí jejího vystoupení souhlasím a že skutečně z mého pohledu ta smlouva, tak jak ji připravila minulá vláda, a ratifikovala ji minulá vláda, je skutečně nevyvážená z pohledu České republiky ve vztahu k Německu. To, že se tam zavazujeme k větším - nebo na nás jsou kladeny větší nároky díky té smlouvě, to samozřejmě může být částí toho, že to je směřováno právě k výstavbě jezu. Nicméně další věc, kterou bych chtěl říct, je ta, že tato smlouva ještě automaticky neznamená, že se bude jez stavět. Tato smlouva říká, že je třeba udržet splavnost řeky, ale na to existují i jiná řešení, než je jez. Na to existují provozní opatření, jiná technická opatření, která můžou skutečně zajistit splavnost.
Ty debaty, které vlastně probíhaly, a ony neprobíhají poslední dva roky, ony probíhají skutečně 10 a více let, možná ještě více let, dejme tomu 10 let to nějakým způsobem sleduji, za tu dobu se skutečně, a to musím ocenit, změnil i charakter toho připravovaného jezu na takzvaný děčínský stupeň. Není to už tak megalomanské, jak to bylo v těch původních záměrech, nicméně pořád tady platí, že je třeba se podívat na to, zda skutečně je třeba stavět děčínský stupeň, zda neexistují jiná opatření, která umožní právě splavnost Labe. A samozřejmě, co se týká splavnosti, tak na tom se asi shodujeme všichni, že splavnost je záležitost, kterou chceme. Kterou chceme samozřejmě jak pro tu nákladní dopravu, ale já bych tady zmínil jeden aspekt, který je pro náš region, to znamená pro Ústecký kraj, naprosto klíčový, a to je rozvoj takové té regionální dopravy a rekreační dopravy.
To je věc, která skutečně přinese tomu regionu více prospěchu než občasný převoz nějakého nadrozměrného nákladu, i když samozřejmě ho nezpochybňuji, je to také důležitý jiný způsob, jak dostat nadměrné náklady k nám do republiky, jiné způsoby jsou velmi náročné a velmi, velmi komplikované, takže ten přínos pro tu nadrozměrnou dopravu také oceňuji. Nicméně důležitější pro mě je právě ten přínos té rekreační plavby, respektive té regionální dopravy jako takové, tam skutečně ta řeka může doslova ožít, můžou ožít ty regiony, můžou mít z toho výrazný přínos jak v oblasti cestovního ruchu, tak u dalších podnikatelských aktivit. Takže z toho pohledu je splavnění Labe skutečně pozitivní záležitost. Znovu upozorňuji, splavnění Labe nerovná se výstavba děčínského stupně.
Další věc, kterou bych chtěl zmínit, je, že schválení této smlouvy, ratifikace této smlouvy, ke které dojde, a je tady na tom i shoda, ještě neznamená to, že by ta budoucí výstavba děčínského stupně se neobešla bez povolovacích a schvalovacích procesů, všech těch procesů, které jsou naprosto nezbytné. Chci připomenout, že právě na těch schvalovacích procesech si vylámala zuby předchozí vláda, kdy osm let se snažila postavit děčínský jez a vlastně začala a skončila na jednotném - respektive skončila na takzvané EIA, což je, což je schválení podle životního prostředí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.