"Já sám jsem přesvědčen, že volební účast nepřesáhne úroveň 60 procent," tvrdí sociolog Lukáš Linek působící v Sociologickém ústavu Akademie věd. Píše o tom zpravodajský server České televize. Ani to, že se jedná o předčasné volby, prý více lidí k urnám nepřitáhne. "Nynější volby nemají žádný mobilizační moment," říká sociolog.
Podle Linka chybí voličům pozitivní motivace jít hlasovat. Vytrácí se pozitivní vazba k nějaké straně, přesvědčení, že je ta strana důvěryhodná a má dobrý program, a také přesvědčení, že se hlasováním dá něco změnit.
Klesající volební účast jde prý vysvětlit i menším počtem uzavřených manželství a vyšší rozvodovostí. "Na základě mých modelů lze říct, že dvě procenta z poklesu volební účasti lze přisoudit rozpadu rodin. Chybí pak někdo, kdo rodinného příslušníka k volbám mobilizuje," soudí odborník. Sledovat lze podle něj také menší vliv odborů a církve.
ANO by bez kampaně bylo na nule
Naopak účast na hlasování mohou podle Linka posílit volební kampaně jednotlivých stran. "Kdyby neexistovala volební kampaň hnutí ANO, tak by bylo na nule. Kampaň evidentně něco způsobila, minimálně to, že přibližně jedna osmina voličů o nich uvažuje a chce pro ně hlasovat," říká sociolog o straně, kterou označil za "marketingový produkt" české politiky.
Linek v pořadu Otázky Václava Moravce uvedl, že nová politická uskupení jsou atraktivní především pro mladé voliče. Podobně tomu prý bylo u Věcí veřejných. "VV rekrutovaly voliče z mladých skupin, které zatím nemají tolik zkušeností a nemají zcela vytvořeny politické názory a hodnoty," uvedl sociolog.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: adr