Radim Jančura, majitel brněnské dopravní společnosti Student Agency a RegioJet, vede válku s českými hejtmany poté, co neuspěl se svou nabídkou na provozování regionální vlakové dopravy.
Kraje podepsaly dlouhodobé smlouvy s Českými drahami a Jančura si chce na postup krajů stěžovat v Bruselu u Evropské komise. Podle jeho názoru používají České dráhy zastaralá a nekvalitní vozidla oproti kvalitním vozům od společnosti RegioJet.
Jančura vyzval také občany, aby se obrátili na své hejtmany, nenechali se okrádat a napsali jim svůj názor na celou kauzu. Více čtěte ZDE
Expert: Jančurovy vagóny plné lidí
Na to reagoval ve své velmi podrobné srovnávací studii, kterou mají ParlamentníListy.cz k dispozici, bývalý ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Miroslav Zikmund, který je expertem na kolejovou dopravu. Toho zarazila vysoká kapacita míst k sezení nabízených u vozidel společnosti RegioJet ve vztahu k délce souprav. Porovnal tedy uživatelskou kvalitu kolejových vozidel nabízených společností RegioJet s jinými vozidly používanými u nás i v dalších evropských zemích.
"'Vysoká kvalita' vozidel společnosti RegioJet v řadě parametrů nedosahuje ani toho, co tramvaje v české MHD," tvrdí Zikmund s tím, že široká škála informací o vozidlech DESIRO, poskytovaná společností RegioJet, může u veřejnosti vyvolávat chybný dojem o kvalitě vlaků.
"Pokud by měl být počet sedících v nabízených soupravách DESIRO přepraven v pohodlí vozů se standardními roztečemi „čtyřkolých" kojí i sedaček vozidel ČD, musela by mít souprava vždy alespoň o jeden vůz více, což je spojeno nejen s vyšší pořizovací cenou, ale též s vyššími provozními náklady," uvádí Zikmund.
Zikmundovy údaje nejsou správné
ParlamentníListy.cz zároveň oslovily i výrobce a provozovatele vlaků, kteří ovšem tvrzení experta odmítli. Vozidla RegioJet jsou prý nejen komfortní, ale i vysoce kapacitní.
"My ten dojem nejen vytváříme, my trváme na tom, že ta vozidla taková skutečně jsou. Když jsme soupravy RegioJet společně s firmou Siemens navrhovali, shodli jsme se na tom, že opravdu dosahují v otázce komfortu úrovně běžné ve vozech ICE. I v rámci EU jde o nadprůměrné hodnoty," řekl ParlamentnímListům.cz obchodní ředitel železniční dopravy společnosti Student Agency Jiří Schmidt, který má RegioJety na starosti.
Schmidt je přesvědčen o tom, že Zikmund ve svém tvrzení vychází z varianty vozidel, vystavených ne mezinárodním veletrhu v Berlíně. "Ano, tato vozidla mají skutečně menší rozteče, protože jsou navrženy pro příměstskou dopravu v Porýní, což je ale úplně jiná varianta, než jsme objednali my. K hodnotám našich vozů se pan Zikmund dostat nemohl, neboť tato čísla jsme nikde nezveřejňovali, jde o obchodní tajemství," dodal Schmidt.
Jeho tvrzení podpořil i ředitel divize Mobility společnosti Siemens Jan Maj, která vlakové soupravy pro StudentAgency vyrábí. "Tyto soupravy patří k nejmodernějším na světě, vozidlo je navrženo tak, že umožňuje navýšit kapacitu cestujících bez omezení komfortu. Jsme schopni navrhnout i takové řešení, které odpovídá standardům vlaků ICE.
Právě tuto variantu uspořádání sedadel po nás RegioJet požadoval," uvedl Maj. ParlamentnímListům.cz poskytl i konkrétní hodnoty kritizovaných roztečí, které podléhají obchodnímu tajemství společnosti RegioJet, nicméně při srovnání s hodnotami standartu ICE jej dokonce převyšují.
Foto: regiojet.cz
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Petr Mašek, dvo