Vedení kraje se i na četné stížnosti občanů, starostů i policistů rozhodlo, že „spravedlnost“ vezme do svých rukou a bude přetížené kamiony nemilosrdně trestat.
„Od prvního září vstoupila v platnost novela zákona o pozemních komunikacích, která to krajům umožňuje. Na jihu Čech už proto nakoupili váhy, těmi se budou kamiony vážit,“ uvedl pro ParlamentniListy.cz hejtman Jiří Zimola (ČSSD), který tak spolu s kolegy z vedení kraje vyšel vstříc nespokojeným lidem i starostům měst a obcí, kteří právě přetížené silnice kritizují.
Kraj i obce pak platí rekonstrukce silnic, po kterých následně jezdí přetížené nákladní soupravy, které komunikace ničí.
„S policií vytipujeme úseky a místa, kde by mohlo mobilní vážení probíhat. Rozhodně máme zájem chránit naše silnice, tedy silnice II. a III. třídy. Avšak máme pověření i na silnice I. třídy, nikoli na rychlostních komunikacích a dálnicích,“ uvedl hejtman Zimola s tím, že vážení kamionů není pro takzvané komandování řidičů, ale má zabránit ničení vozovek.
Dosavadní měření z poslední doby ukazují, že přetížených kamionů jezdí na jihu Čech zhruba polovina. V loňském roce udělil krajský úřad dopravcům kvůli přetížení vozidel pokuty ve výši cca 1,2 miliónu korun.
„Přetížené přitom bylo téměř každé třetí vozidlo,“ uvedl vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství jihočeského krajského úřadu Jiří Klása a dodal, že se také nově výrazně zvyšují i finanční postihy hříšníků.
Zatímco dosud se výše sankce, udělená krajským úřadem, pohybovala v rozmezí od 15 do 20 tisíc korun, nyní novela stanoví, že za každou započatou tunu navíc zaplatí provozovatel vozidla 7000 korun. Současně s pokutou musí provozovatel vozidla počítat s tím, že bude muset zaplatit ještě navíc paušální částku 6 000 korun, jako úhradu nákladů spojených s vážením.
Problém je ale někdy i na straně státu, který není schopen zajistit rekonstrukci důležitých tahů a kvůli tomu se ničí okolní silnice. Takovým příkladem je třeba rekonstrukce jednoho z největších mostů v ČR, Evropě i na světě – Žďákovského mostu. Ten je už třetím rokem uzavřený pro nákladní dopravu nad 8 tun. Letos měla začít rekonstrukce za 300 milionů, ale jak se ukázalo, nezačne. Přesune se nejdříve do příštího roku. Důvodem je odvolání firem ve výběrovém řízení na provedení prací k Antimonopolnímu úřadu.
Přitom veškerá těžká doprava musí jezdit po okolních komunikacích a přes obce mosty, které nejsou na takový provoz stavěny.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kraus