Boj o Hrad začíná nabírat na síle. V Olomouci, ale také ve Valašském Meziříčí se totiž nyní objevily billboardy zřejmě namířené proti kandidatuře Jana Fischera na Hrad, jelikož odkazují k jeho členství v KSČ před rokem 1989. Kdo za nimi stojí, není jasné. Chybí zde jakékoliv vodítko, jež by mohlo identifikovat autora této "propagace". Možné však je, že ačkoliv se na první pohled zdá, že jde o protikampaň, Fischerovi tyto billboardy mohou nakonec i pomoci k jeho zvolení prezidentem republiky.
Komunisté mohou brát slova na plakátu jako fakt
„Na první pohled jde zcela jednoznačně o antikampaň. To znamená něco, co má Jana Fischera poškozovat nebo zostuzovat. Na druhé straně, pokud se na billboard podíváme pořádně, tak si dokážu představit, že existuje určitá cílová skupina, kterou tento prezidentský kandidát bude oslovovat pozitivně, a to cílová skupina voličů komunistů. A pokud vezmeme v úvahu, že KSČM volí pravidelně něco kolem půl milionu lidí a alespoň část z nich vyznává názor, který je konformní s tím, co tam je napsáno, tak těm ten billboard nebude připadat ani vtipný, ani groteskní, ale mohou ho brát jako fakt,“ uvedl pro ParlamentníListy.cz mediální poradce a sociolog Vojtěch Bednář vyučující na Univerzitě Palackého v Olomouci.
Je za tím kalkul, který mu má pomoci?
Podle něj tak může tato pravděpodobná snaha Fischerovi uškodit vést i k jeho zvolení hlavou státu. „Jakkoliv to zní zvráceně, tak by mu to mohlo jistým způsobem i pomoct. Je ale strašně těžké určit, zda jde skutečně pouze o antikampaň, kterou si někdo zaplatil, aby poukázal na nedostatek Fischera, tedy jeho členství v KSČ. Může za tím být i nějaký kalkul, který mu má pomoci. Samozřejmě neříkám, že to je činnost jeho vlastní volební kampaně. To asi dost těžko. Ale popravdě řečeno, pokud se nad tím člověk zamyslí, tak to k podobným věcem může vést,“ doplnil Bednář.
Skutečný zadavatel vyjde dříve či později najevo
A jak to vidí lidé z volebního štábu Jana Fischera? „Prezidentská kampaň má být více než kterákoli jiná o programu, respektující pravidla fair-play. Pokud se někdo rozhodne vést kampaň, která je nejen neetická, ale porušuje i platné zákony, svědčí to jen o něm samém. Předpokládáme, že skutečný zadavatel vyjde dříve či později najevo,“ uvedla mluvčí kampaně Jana Fischera Jana Víšková.
Redakce oslovila i některé reklamní agentury, kterým mohou inkriminované reklamní plochy pro billboardy potenciálně patřit. Jejich zástupci však ParlamentnímListům sdělili pouze to, že si u nich nikdo takovouto "propagaci" Jana Fischera neobjednal.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Petr Kupka