ČD Cargo vzniklo jako dceřiná společnost Českých drah v roce 2007. Zabývá se primárně přepravou zboží a jedná se o nejziskovější podnik státního vlakového dopravce. ČD Cargo za poslední roky přináší do pokladny zisky v řádu stovek milionů. Podle oficiálních informací v roce 2018 realizovala společnost zisk před zdaněním dle mezinárodních účetních standardů (IFRS) ve výši 935 milionů korun. Za první pololetí roku 2019 potom zisk před zdaněním ve výši 481 milionů korun. ČD Cargo od roku 2016 vede v pozici předsedy představenstva Ivan Bednárik. Zřejmě díky hospodářským výsledkům a celkové spokojenosti byla minulý rok v září vedení prodloužena smlouva na dalších pět let.
Právě proti současnému vedení a celkově proti ČD Cargo se v médiích vede boj.
Za mediálními útoky zřejmě stojí skupina Rail Invest, do které spadá také společnost Ostravské opravny a strojírny (OOS). Podle dat, která jsou na internetu k dispozici, postupně od nástupu nového vedení ČD Cargo docházelo k snižování množství zakázek společnosti OOS. Mezi lety 2006 a 2016 dostalo OOS od státu zakázky v hodnotě zhruba 5,6 miliardy korun. Největším plátcem bylo zmíněné ČD Cargo. V roce 2019 se však objem zakázek snížil na částku, která převýšila sto milionů korun.
ČD Cargo tehdy údajně nebylo spokojeno s odvedenou prací ostravské firmy, a proto spolupráci postupně utlumovalo. OOS již v minulém roce tyto informace popírala. V tuto chvíli nicméně spolu obě společnosti vedou soudní spory.
V předminulém týdnu se začaly v médiích objevovat informace, za kterými podle ČD Cargo stojí právě Rail Invest: „V rámci konkurenčního boje a ve snaze účelově očernit vedení ČD Cargo teď právní zástupce Rail Invest napadá smlouvu ČD Cargo s konkurenční firmou SMK, mimo jiné u Drážního úřadu,” uvedlo ve své tiskové zprávě jako reakci na publikované materiály ČD Cargo.
Materiály se zaměřily na spolupráci slovenské společnosti SMK a státního podniku, ten před dvěma lety řešil, co udělat se zhruba pěti sty železničními vagóny, které mohlo kvůli jejich špatnému stavu čekat i sešrotování. ČD Cargo se nakonec rozhodlo vozy rekonstruovat. Firmě SMK byly v rámci kontraktu vozy nejprve odprodány za cenu stanovenou znaleckým posudkem. Vagóny poté SMK na vlastní náklady modernizovala, a poté je začala zpětně pronajímat do Carga. Státní dopravce tak údajně získal přepravní kapacitu za podstatně nižší cenu, než by mohla nastat na klasickém trhu. Publikované materiály hovoří o ceně za pronájem ve výši 900 milionů korun. Informace o tom, za kolik slovenská SMK provádí modernizaci na vlastní náklady, však chybí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tomáš A. Nový