BESIP: Cyklistická sezona startuje. A s tím i osvětové kampaně

25.03.2023 10:21 | Tisková zpráva

Jaro a zlepšující se počasí přirozeně nahrává pobytu venku. Většina cyklistů již buď vyjela nebo v nejbližší době vyjede na první větší cyklo vyjížďky. Je proto dobré si připomenout, co vás může při jízdě na kole potkat za nástrahy a co jsou nejčastější příčiny nehod, jejichž účastníky jsou právě cyklisté. Ti totiž v dopravní nehodě figurují vždy jako ten zranitelnější účastník, kterému hrozí vážnější následky. Během loňského roku na našich silnicích zemřelo 42 cyklistů, 276 jich bylo těžce zraněno a dalších 3 409 jich bylo zraněno lehce. I proto plánuje Besip pokračovat v kampani Dám respekt, která odstartovala v loňském roce, v tom letošním pak naváže preventivními akcemi pro cyklisty přímo v terénu. Společný projekt iniciativy Dám respekt a Besip si klade za cíl zlepšit vzájemný vztah mezi cyklisty a motoristy.

BESIP: Cyklistická sezona startuje. A s tím i osvětové kampaně
Foto: Archiv
Popisek: BESIP - nové logo

„Naše aktivity směřují k tomu, aby na silnicích ubylo agresivity a posílila se ohleduplnost, slušnost a vzájemný respekt. Nejen motoristé, ale i cyklisté by měli znát pravidla, význam značení a rizikové situace. Právě na to se zaměřuje letošní terénní část kampaně Dám respekt,“ říká k projektu ministr dopravy Martin Kupka.

Besip a Centrum dopravního výzkumu vytvořili analýzu, mapující střety cyklistů a motoristů za posledních 10 let. Za toto období došlo na našich silnicích k více než 22 tisícům nehod, při kterých došlo právě ke střetu cyklisty a motoristy. Z analýzy vyplývá, že nejzávažnějšími nehodami cyklistů a motoristů jsou střety v křižovatkách, náraz vozidla do cyklisty zezadu či přejetí auta či cyklisty do protisměru. Nejčastěji za to může nedání přednosti jedním z účastníků, nesprávný způsob jízdy a nevěnování se řízení. „Zavinění střetu cyklisty a vozidla je z 58 % na straně řidiče vozidla a z 39 % na straně cyklisty (zbylá procenta tvoří nehody, u kterých nešlo jednoznačně identifikovat viníka dané nehody), je potřeba tak edukovat obě skupiny, které se spolu na silnici potkávají,“ zdůrazňuje Tomáš Neřold, vedoucí Besip.

Nehody na křižovatkách drží smutné prvenství

Mezi nejtragičtější střety vozidel s cyklisty patří nehody na křižovatkách, kdy k cyklistovi odbočujícímu vlevo přijíždí vozidlo z levé strany. V polovině případů dochází k lehkému zranění, ale ve třetině případů končí vzájemný střet smrtelným zraněním cyklisty. Problematické jsou i střety na křižovatkách, kterými cyklista projíždí v přímém směru a motorista vůči němu přijíždí zprava, případně zleva. Ve městech, při nižších rychlostech, končí tyto střety většinou s lehkým zraněním. Mimo město, kde k těmto střetům dochází častěji ve vyšších rychlostech, utrpí cyklista mnohem častěji těžké či smrtelné následky. Bez ohledu na přednost v jízdě jednotlivých účastníků proto vždy navažte oční kontakt s druhým účastníkem, aby bylo jisté, že se vzájemně vidíte a víte o sobě! 

Základem je být vidět

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Róbert Šlachta byl položen dotaz

Spojíte se s SPD?

Půjdete do voleb společně? A co po volbách, umíte si s SPD představit koalici? Ještě by mě zajímalo, kdo za vás bude vlastně kandidovat? Nikoho jiného než vás neznám.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora představila v Bruselu své energetické priority

13:33 Hospodářská komora představila v Bruselu své energetické priority

České firmy čelí vyšším cenám energií, než existují v sousedních státech, což výrazně ovlivňuje jeji…