ČT: 173 969 otázek. AZ-kvíz baví i vzdělává již 20 let

03.01.2017 7:36 | Zprávy

Nejdéle vysílaná vědomostní soutěž České televize AZ-kvíz slaví 20. narozeniny. První díl viděli diváci na televizních obrazovkách 2. ledna 1997, od té doby jich brněnské studio natočilo přes čtyři tisíce.

ČT: 173 969 otázek. AZ-kvíz baví i vzdělává již 20 let
Foto: Hans Štembera
Popisek: Česká televize, ilustrační foto

4 089 dílů, přes 170 tisíc otázek z nejrůznějších oborů, nejvyšší výhra 27 tisíc korun a průměrná sledovanost za posledních dvacet let: 427 tisíc diváků. „AZ-kvíz je skutečnou televizní legendou, která ve své kategorii nemá konkurenci,“ říká ředitel brněnského studia České televize, které AZ kvíz vyrábí, Jan Souček a doplňuje: „Nenajdeme jiný pořad, který by si tolik let denně udržoval zhruba půlmilionovou sledovanost.“ Historicky nejsledovanějším vydáním AZ-kvízu se stal díl vysílaný 27. 1. 1998, tehdy jej viděl 1 milion 9 tisíc dospělých. Nadprůměrně se na pořad dívají ženy, diváci starší 55 let a středoškolsky nebo vysokoškolsky vzdělaní diváci.

AZ-kvíz v minulosti několikrát upravil pravidla hry, organizaci soutěže a vyměnil dekoraci. Základ soutěže ale zůstává stejný – správně zodpovědět otázky a propojit jimi tři strany hracího pole. AZ-kvízem prošlo za dobu jeho vysílání přes deset tisíc soutěžících, účastníky se stávají lidé mnoha profesí a všech věkových skupin. O vítězi zpravidla nerozhoduje vzdělání, ale všeobecný rozhled. „Ženy například mnohdy bravurně ovládají květiny a rostliny vůbec, v čemž muži obvykle tápou,“ říká Pavel Kocman, který s týmem spolupracovníků do pořadu dodává otázky. „Muži zase většinou disponují dobrými zeměpisnými znalostmi, v čemž jsou ženy podle mé zkušenosti slabší. Ale to vůbec neznamená, že se neobjeví žena, která exceluje geografickými údaji nebo muž sypoucí z rukávu názvy všemožných rostlin,“ upřesňuje Kocman.

Dvacetiletou historii AZ-kvízu provází i moderátorská dvojice Eva Machourková a Aleš Zbořil. V roce 2004 pořad rozšířil AZ-kvíz Junior a v roce 2012 přibyl i AZ-kvíz speciál, ve kterém se utkali nejlepší soutěžící, pětinásobní finalisté. Naposledy se pořad v jiném kabátě představil loni v září, kdy se začal vysílat z nové dekorace.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Budoucnost

Dobrý den, reaguji na váš dotaz ve vašem článku, kde se ptáte, jak vidíme naši budoucnost. Upřímně, já moc růžově ne. Zajímalo by mě, co proto, aby byla růžová navrhujete ta vaše strana? Upřímně moc nevím, co jste vůbec zač. Jen vím, že jste proti green dealu a migraci. Děkuji Zamlíková

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Praha připravila pro občany novoroční dárek v podobě výhodných vstupů do zoo

20:16 MHMP: Praha připravila pro občany novoroční dárek v podobě výhodných vstupů do zoo

Hlavní město opět nebude pořádat na Nový rok ohňostroj nebo videomapping, ale nabídne veřejnosti mož…