Možná si neuvědomujeme, že náš život je prakticky denně ohrožen při pohybu v dopravním prostředí a nelze se zcela vyhnout situacím, které vyžadují uvážlivé rozhodnutí. V roce 2024 vyjeli hasiči v české republice k 23 665 dopravním nehodám. Jde tak o druhý nejčastější druh událostí, ke kterým hasiči v loňském roce vyjížděli.
Jak se zachovat při dopravní nehodě?
- zjistit, jaký je rozsah nehody (počet zraněných osob, nebezpečí požáru atd.)
- zavolat na tísňovou linku
- dbát své bezpečnosti a bezpečnosti druhých (pohybovat se mezi svodidly)
- poskytnout první pomoc
- po příjezdu složek IZS se řídit jejich pokyny
- jako svědek setrvat na místě události
Při některých dopravních nehodách však hrozí další nebezpečí, a to v podobě vozidel, přepravujících nebezpečné látky. Takováto vozidla by vždy měla být označena varovnou tabulí s Kemlerovým kódem, udávající číslo nebezpečné látky, která je ve vozidle přepravována. V takovém případě se k vozidlu za žádných okolností nepřibližujeme a tuto skutečnost bychom měli také nahlásit operátorovi tísňové linky. Zároveň zůstáváme na závětrné straně, abychom nebyli ohroženi případnými výpary přepravující látky.
Kemlerův kód slouží pro rychlé zjištění přibližných vlastností (chování) látky a je umístěn v horní polovině tabulky. Dolní polovina tabulky obsahuje podrobnější kód, určující přesně přepravovanou látku. V případě zásahu u dopravní nehody tedy hasiči díky hornímu číslu na první pohled vidí, jaké chování lze od látky očekávat, a díky dolnímu číslu mohou ze seznamu ve svém voze nebo na dispečinku zjistit přesný název látky.
Součástí dopravního provozu však jsou nejen samotní řidiči, ale také cyklisté či chodci.
Jak mohou předcházet rizikům chodci?
Máte strach z rostoucích volebních výsledků AfD?Anketa
Pro chodce je především určen chodník, ale ten není k dispozici vždy a všude. V tomto případě chodec volí levou stranu vozovky. Pro chodce platí také dopravní značky např. „zákaz vstupu chodců“ či „dálnice“. Bezpečnost účastníků silničního provozu velmi výrazně zvyšuje zásada „VIDĚT A BÝT VIDĚN“. Chodci, ale i cyklisté ji však velmi často podceňují. Přitom postačí na batoh, tašku nebo oděv připevnit reflexní prvek.
- chodit po levé krajnici,
- nejvýše dva chodci za sebou,
- při snížené viditelnosti chodit vždy po jednom chodci za sebou,
- dbát na to BÝT VIDĚN,
- sledovat provoz kolem sebe všemi smysly, netelefonovat, neposlouchat hudbu,
Pro skupinu chodců např. školní skupiny nebo průvod platí stejné pravidlo jako pro řidiče, tedy pohybovat se po pravé straně a být bezpečně označen.
Jak mohou rizikům předcházet cyklisté?
Také cyklisté se stávají velice často oběťmi dopravních nehod, často nerespektují reflexní prvky nebo zásady bezpečného pohybu na silnicích nebo nejsou vybaveni patřičnými ochrannými prostředky jako je např. helma. Cyklisté by měli jezdit zásadně za sebou nikoli vedle sebe, nebo vest za jízdy druhé jízdní kolo či vozík. Riziko se zvyšuje také nedostatečným sledováním provozu kolem něj nebo podceňování tzv. mrtvých úhlů. Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty nebo stezka pro cyklisty, je povinen ji cyklista využít.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva