O zvyšování mezd a financování dopravy má zítra předsedkyně Rady Asociace krajů jednat s premiérem

06.04.2017 20:49 | Zprávy

Hejtmani ve všech krajích pečlivě sledují stávku řidičů linkových autobusů.

O zvyšování mezd a financování dopravy má zítra předsedkyně Rady Asociace krajů jednat s premiérem
Foto: Asociace krajů ČR
Popisek: Asociace krajů ČR

Podle dostupných informací se ve větším týká Jihomoravského a Olomouckého kraje. Částečně kraje Pardubického, okrajově Zlínského a připojit se měli i řidiči autobusů městské hromadné dopravy v České Lípě. Bohužel až večer před stávkou vláda uvolnila na mzdy řidičů 420 milionů korun. Je to sice výrazně méně peněz, než kolik regiony požadovaly, ale konečně se alespoň částečně plní dřívější sliby. Až tento týden mají začít kontroly dopravců, po kterých kraje rovněž dlouhodobě volaly. A až na tento pátek – po stávce - dal premiér termín schůzky s vedením Asociace krajů, i když o ni předsedkyně opakovaně žádala. Jednání se má konat od 13:00 h v Poslanecké sněmovně.  

„Nejen, že nařízení vlády o zvýšení mezd řidičů je od začátku velmi nešťastné, zaráží mě také „spolupráce“ státu. Premiér nám dříve slíbil finance. Pak se řadu měsíců nic nedělo a nakonec se má – až po včerejším večerním jednání vlády – na návrh Bohuslava Sobotky krajům uvolnit nižší částka než kraje požadovaly,“ říká předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová a dodává: „Má jít o 420 milionů jako účelové prostředky na mzdy řidičů autobusů. Požadovali jsme však miliardu na dopravu nezávisle na formě. Nejlepší by samozřejmě byly finance na opravy krajských komunikací, protože tam je jasný systém, jak se peníze rozdělují mezi kraje. U mezd systém není, metodika z MPSV ke zvyšování byla pozdě a slíbené kontroly dopravců měly inspektoráty práce začít realizovat až tento týden. Přesto, že jsme řadu měsíců upozorňovali, že nemáme nástroje, jak zaručit, že peníze půjdou skutečně na mzdy řidičů. Kraje totiž mají smlouvy uzavřené s dopravci, a to na základě dřívějších tendrů.“

Nařízení vlády o zvýšení mezd řidičů podle Vildumetzové udělalo z krajů oběti politikaření, při kterých stát příliš neřešil dopad na lidi. Přesto kraje učinily maximum proto, aby vládní předpis splnily a stávka dopravních odborů se veřejnosti dotkla co nejméně. Uskutečnit by se mělo i tento týden domluvené a dávno před tím požadované jednání s premiérem Bohuslavem Sobotkou. Jana Vildumetzová k němu říká: „Krajům jde o systémové řešení dopravy, ale také o jasná pravidla pro zvyšování mezd. Nechceme se do podobné situace jako u řidičů autobusů dostat znovu, musíme tomu předcházet. Bohužel máme důvodné obavy z dalších vládních nařízení, které mají zvýšit mzdy sociálních a kulturních pracovníků. I ta mají do systémového řešení daleko. Nejen o nich chci mluvit s Bohuslavem Sobotkou a také o financování dopravy, konkrétně o opravách komunikací. Pro plánování rekonstrukcí je totiž naprosto klíčové vědět s dostatečným předstihem, s jakou částkou mohou kraje počítat v tom kterém roce. Nyní je to tak, že se to dozvídají pozdě a ještě se situace během roku mění.“

Zvýšení mezd řidičů autobusů se týká i měst a obcí. Vládní nařízení jim sice peníze na mzdy nepřidalo, dá se ale čekat, že rovněž budou chtít výplaty zvýšit nebo přejit k dopravcům, kteří obsluhují kraje. Ptají se, proč by měli mít jiné podmínky a rozdílnou odměnu za stejně náročnou práci. 

Chronologie aktivit Asociace krajů ČR v souvislosti se zvýšením mezd řidičů linkových autobusů

17. ledna 2017 - jednání zástupců Rady Asociace krajů ČR (AK) pod vedením místopředsedy Jiřího Zimoly s premiérem Bohuslavem Sobotkou. Příslib, že se vláda bude na financování mezd řidičů podílet a Státní úřad inspekce práce (SÚIP), která spadá pod Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV), bude kontrolovat dopravce, zda peníze dají řidičům.

25. ledna 2017 - jednání Rady AK v Čeladné za účasti ministra dopravy. Závěr: kraje budou požadovat více peněz na opravu krajských komunikací a kompenzaci nákladů souvisejících se mzdami řidičů. Finance by totiž chyběly jinde.

14. února 2017 - přijetí Rady AK u prezidenta Miloše Zemana. Debatuje se i o zvýšení mezd řidičů autobusů.

20. února 2017 - jednání Rady AK pod vedením předsedkyně Jany Vildumetzové s vládou Bohuslava Sobotky. Před ním interní dohoda AK, že hejtmani budou jako kompenzaci zvýšených nákladů krajů se mzdami řidičů požadovat 4 miliardy na opravy silnic II. a III. tříd. Projednávání materiálu Ministerstva dopravy však vláda přerušuje.

22. února 2017 - Na stabilizaci složité situace se zvýšením mezd řidičů se musí podílet vláda. Rada AK se na tom shoduje s předsednictvem Svazu měst a obcí ČR. Píší společný dopis premiérovi Bohuslavu Sobotkovi a dalším předsedům koaličních stran s výzvou, aby situaci neprodleně řešili.

22. února 2017 - O mzdách řidičů autobusů jedná předsedkyně Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová s předsedou Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem. Dohoda, že AK připraví tabulku s přehledem aktuální situace se zvýšením mezd řidičů v jednotlivých krajích, kterou pošle Luboši Pomajbíkovi.

22. února 2017 - Pracovní večeře Rady AK s předsedou Poslanecké sněmovny Janem Hamáčkem. Mluví se i o zvýšení mezd řidičů. Hamáček rozumí obtížnosti situace, do které se kraje ne vlastní vinou dostaly.

26. února 2017 - Tabulku s přehledem aktuální situace se zvýšením mezd řidičů autobusů posílá předsedkyně Rady AK předsedovi dopravních odborů.

27. února 2017 - Vláda na opravy krajských komunikací schvaluje tři miliardy korun. Tedy o miliardu méně, než požadovaly kraje. Regiony jsou rozčarovány, nerozumí tomu, proč vláda nepřistoupila na navržený kompromis, s kterým souhlasil i ministr dopravy.

15. března 2017 - Jednání Rady AK s předsedou Senátu Milanem Štechem. Hlavní téma: zvýšení mezd řidičů. Podle Milana Štěcha řešení musí zajistit dohoda mezi dopravci a jejich zaměstnanci. Předseda horní komory Parlamentu nemá informace o tom, že by dopravci kvůli navyšování mezd řidičů krachovali.

17. března 2017 - Rada AK se shoduje, že bude po vládě požadovat jednu miliardu korun na zvýšení mezd řidičů autobusů. Na formě posílení krajských rozpočtů nezáleží. O financování chtějí představitelé krajů jednat s kabinetem Bohuslava Sobotky. Aktuálně panují obavy také z chystaného zvýšení mezd zaměstnanců v kultuře či sociálních pracovníků.

21. března 2017 - Předsedkyně Rady AK píše dopis premiérovi Bohuslavu Sobotkovi, v němž hejtmani na dopravu opakovaně požadují jednu miliardu korun. Může jít o účelovou dotaci na mzdy řidičů nebo finance prostřednictvím programu Státního fondu dopravní infrastruktury na opravy silnic 2. a 3. tříd, které spravují kraje.

29. března 2017 - Dopravní odbory oznamují termín celorepublikové stávky řidičů autobusů. Má se konat 6. dubna. Kraje mají smlouvy uzavřené s dopravci, nikoliv s řidiči. Upozorňují tak, že dopravci musí i v den stávky zajistit, aby se lidé dostali do práce. Jinak by porušili platné dohody.

31. března 2017 - O stávce řidičů autobusů jedná dopravní komise Rady AK.

31. března 2017 - Na e-mail ředitele AK adresovaný premiérovi Bohuslavu Sobotkovi se žádostí o schůzku ve věci stávky řidičů, kabinet předsedy vlády navrhuje termín jednání v pátek 7. dubna 2017. Tedy den po stávce řidičů.

3. dubna 2017 - Předsedkyně Rady AK jedná o stávce řidičů autobusů s prezidentem Svazu průmyslu a dopravy Jaroslavem Hanákem. Shodují se, že stávka není rozumná. Většina krajů a firem totiž nařízení vlády plní. A to i přes to, že kabinet Bohuslava Sobotky nesplnil to, co slíbil. Na zvýšení mezd řidičů autobusů nedal krajům ani korunu a nedošlo ani k dříve avizovaným kontrolám dopravců prostřednictvím inspektorátů práce, které v minulosti avizovalo ministerstvo práce a sociálních věcí. AK posílá další dopis premiérovi B. Sobotkovi se žádostí o spolupráci při řešení složité situace.

4. dubna 2017 - Podle aktuálních informací od stávky upouští dopravci ve Zlínském kraji. Stávkovat se má v kraji Ústeckém, Jihočeském a Jihomoravském.

5. dubna 2017 – Po řadě jednání se stávka má ve větším uskutečnit pouze v Jihomoravském kraji. Lokálně pak v Olomouckém, Pardubickém, Zlínském a Ústeckém. Vláda večer rozhoduje, že na mzdy řidičů krajům pošle 420 milionů korun, a to jako účelové peníze.

O Asociaci krajů

Asociace krajů České republiky je otevřenou zájmovou nestranickou a nevládní organizací, která byla založena na základě zákonů České republiky. Členy Asociace krajů jsou všechny regiony České republiky, včetně hlavního města Prahy, která je ze zákona současně obcí i regionem. Asociace je názorovou platformou, která si klade za prvořadý cíl hájit a prosazovat společné zájmy krajů. Základním a společným zájmem krajů je péče o všestranný rozvoj území a o potřeby občanů v něm žijících. Více na www.asociacekraju.cz.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

plk. Ing. Zdeněk Nytra byl položen dotaz

změna kurzu

Dobrý den, chápu vás dobře, že vy nemáte problém s tím, když ODS ústy jejího předsedy dává nereálné sliby? V čem se ale pak lišíte od populistů, kterých je v parlamentu dost? Co se stalo s kdysi pragmatickou stranou, která hájila zájmy živnostníků a byla i racionální a často oprávněně kritická k EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český rozhlas provedl změny v distribuci tří regionálních stanic v digitálních sítích DAB+ vysílačů

22:08 Český rozhlas provedl změny v distribuci tří regionálních stanic v digitálních sítích DAB+ vysílačů

Český rozhlas společně se společnostmi RTI cz, s.r.o., a TELEKO digital, a.s., provedl ve čtvrtek 19…