Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony z 29. července 2015 byl předán Poslanecké sněmovně k projednání v měsíci srpnu 2015.
Dokument navrhuje změnu tří zákonů:
-
zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a dvou změnových zákonů
-
zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě,
-
zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání.
V tomto rozsahu, tedy jen se dvěma změnovými zákony, prošel vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 22/1997 Sb., prvním čtením 20. října 2015 na 33. schůzi Poslanecké sněmovny a byl přikázán k projednání výborům.
Usnesení hospodářského výboru Poslanecké sněmovny (HV PS) ze dne 11. listopadu 2015, které je přílohou zápisu ze schůze HV PS konané 10. a 11. listopadu 2015, doporučuje Poslanecké sněmovně přijetí pozměňovacího návrhu k navrhované novele zákona č. 22/1997 Sb., kterým se ruší v § 196 stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.), druhý odstavec:
„(2) Pokud tento zákon nebo jiný právní předpis vydaný k jeho provedení stanoví povinnost postupovat podle technické normy (ČSN, ČSN EN), musí být tato technická norma bezplatně veřejně přístupná.“
Pozměňovací návrh byl rozeslán poslancům 13. listopadu 2015. Vládní návrh zákona, kterým se novelizuje zákon č. 22/1997 Sb., prošel druhým čtením 10. prosince 2015 včetně pozměňovacího návrhu; byl přijat poslanci bez rozpravy a bez připomínek.
Pozměňovací návrh, který je „přílepkem“, dodatečně vloženým do vládního návrhu zákona, nesouvisí věcně se žádným ze tří zákonů, jichž se dotýká vládní návrh zákona na novelu zákona č. 22/1997 Sb. Podle zápisu ze schůze hospodářského výboru (11. a 12. 11. 2015) a z jednání 36. schůze Poslanecké sněmovny (10. 12. 2015) nebyl obsah a smysl pozměňovacího návrhu předkladatelem (MPO ČR) vysvětlen a odůvodněn a nebyla o něm vedena žádná rozprava na půdě Poslanecké sněmovny.
Pozměňovací návrh, týkající se stavebního zákona, nebyl projednán a diskutován s odbornou veřejností, zastupovanou nevládními organizacemi, ani s představiteli místních samospráv.
Stavební zákon je významným důležitým kodexem pro oblast navrhování, provádění, udržování a užívání staveb. Je předpisem veřejnou práva a jeho prvořadým posláním je ochrana veřejných zájmů. Při ochraně veřejných zájmů plní nezastupitelnou úlohu stavební technické normy. Na technické normy se odvolávají vedle základních předpisů stavebního práva (stavební zákon a jeho prováděcí předpisy) také právní předpisy týkající se vodních staveb, dopravních staveb, požární ochrany staveb, energetické náročnosti budov a další. Potřeba znalosti technických norem se již netýká jen projektantů a zhotovitelů staveb, stavebních úřadů a dotčených orgánů veřejné správy. Stále více povinností ukládají právní předpisy stavebníkům, správcům a vlastníkům staveb a jednotek. Jestliže jsou na jedné straně veřejně bezplatně on-line přístupné Sbírky zákonů (a správně se uvažuje s rozšířením tohoto přístupu na plné platné znění právních předpisů, tj. se zpracováním všech novel), je žádoucí, aby podobný přístup se praktikoval i v případě technických norem. Tedy veřejný bezplatný on-line přístup ke čtení norem a prodej tištěných norem.
Pro změnu ustanovení stavebního zákona a potřebnou odbornou diskuzi je dostatečný prostor v rámci současně připravované novely stavebního zákona.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva