Před 90 lety vyjela nejslavnější prvorepubliková lokomotiva ČSD „mikádo“

27.05.2016 15:48 | Zprávy

Spolykat dvě tuny uhlí za hodinu, vytvořit za stejnou dobu páru ze skoro 100 kilogramů vody, utáhnout na rovině 500 tun těžký rychlík rychlostí až 110 km/h a do stoupání 10 promile rychlík o 400 tunách rychlostí alespoň 60 km/h. To dokázala naše nekrásnější a nejsilnější meziválečná rychlíková lokomotiva. Pro její neobvykle kratičký litinový komín s korunou se jí začalo říkat „mikádo“, stejně jako krátkému módnímu dámskému účesu z 20. let minulého století.

Před 90 lety vyjela nejslavnější prvorepubliková lokomotiva ČSD „mikádo“
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Tehdejší Československé státní dráhy (ČSD) si v polovině 20. let objednaly v plzeňských Škodových závodech novou třínápravovou a trojčitou rychlíkovou lokomotivu. Měla nahradit starší stroje z dob monarchie a první poválečnou konstrukci parních lokomotiv v expresní dopravě. Starší stroje totiž přestávaly stačit rostoucím nárokům na rychlou dopravu v mladé Československé republice.  

Pod vedením škodováckého šéfkonstruktéra Oskara Dolchema, který přišel z německy hovořících zemí, vznikla jedna z nejkrásnějších parních lokomotiv na světě. Byla u ní využita řada zcela nových postupů a technologií, například rám byl poprvé ve střední Evropě odlit z vanadiové oceli. Kotel by ve své době největší, jakým u nás parní lokomotiva disponovala.

První „mikádo“ bylo ČSD předáno 27. května 1926 a dalších pět následovalo během června stejného roku. Při převzetí ale bylo zjištěno, že lokomotiva je těžší, než bylo v původních požadavcích. Nápravový tlak byl 17 místo původně požadovaných 16 tun a lokomotiva proto dostala označení 387.0. Kvůli vyšší hmotnosti ale lokomotiva nesměla na většinu tratí včetně hlavních koridorů, jejichž únosnost byla tehdy pouze 16 tun na nápravu. První šestice lokomotiv proto z počátku tahala pouze osobní vlaky mezi Prahou a Plzní. Na původně plánovanou trať Praha – Přerov se „mikáda“ podívala až v roce 1929, po nezbytných stavebních úpravách. Ty umožnily provoz nejen těžší lokomotivy, ale také vyšší rychlost vlaků. „Mikádo“ mohlo s rychlíky uhánět až „devadesátkou“, místo dosavadní běžné „osmdesátky“. Na některých místech však zůstala rychlostní omezení na pouhých 30 km/h.

Moderní lokomotivy se osvědčily. Zatímco starší řada 375.0 potřebovala pro zvládnutí tratě mezi Prahou a Přerovem s 8 až 9 vozovým rychlíkem s hmotností okolo 350 tun skoro 5 hodin, „mikádo“ zvládlo stejnou trasu s rychlíkem o 12 vozech a hmotnosti kolem 500 tun o přibližně 20 minut rychleji. Na trati Praha – Břeclav dokázaly oproti starším lokomotivám 375.0 uspořit až 20 % paliva a 25 % maziva.

„Mikáda“ byla natolik úspěšná, že ČSD postupně v několika sériích do roku 1937 nakoupily celkem 43 lokomotiv, které byly rozmístěny do dep v Praze, Přerově, Bratislavě, Břeclavi nebo v Brně. Jednotlivé série byly zdokonalovány. Lokomotivy dostaly například charakteristické kouřové plechy a mohly dosahovat i vyšší rychlost až 120 km/h. Ve 30. letech dostávaly také neobvyklý zelený nátěr, který si s nimi většina lidí spojuje dodnes i díky zachované muzejní lokomotivě řady 387.043 ve sbírkách Národního technického muzea.

„Mikáda“ ve 30. letech opanovala nejdůležitější železniční tratě Československa. Jezdily z Prahy přes Přerov až do Bohumína, z Prahy do Bratislavy, z Prahy do Chebu a do Děčína. Během války jezdila s rychlíky až do Drážďan nebo do Vídně a Slovenské železnice je během války vystavovaly na vlaky Bratislava – Žilina – Spišská Nová Ves, ale už koncem 40. let je začaly z prestižních výkonů vytlačovat modernější, rychlejší a ještě výkonnější lokomotivy „albatros“ řady 498.0. „Mikáda“ se tak začala přesouvat na další tratě a do jiných dep, například do Děčína. Z čela prestižních dálkových expresů se přesunula na obyčejné rychlíky, osobní vlaky a nakonec i na lehčí rychlé nákladní vlaky. Oficiálně byl provoz „mikád“ ukončen v roce 1974.             

Základní parametry

  • Maximální rychlost: 110 km/h
  • Výkon: cca 1 540 kW
  • Uspořádání náprav: 2´C1´
  • Hmotnost: 93 tun, z toho adhezní 52 tun
  • Hmotnost na nápravu: 17 tun
  • Přetlak páry: 13 barů
  • Válce: 3× průměr 525 mm, zdvih 680 mm
  • Výhřevná plocha kotle: 260 m2, později 234 m2
  • Plocha přehřívače: 93 m2, později 64 m2
  • Průměr dvojkolí: 1950 mm

S „mikády“ byly spojeny nejčastěji tendry o obsahu 12 muhlí a 23 až 30 mvody.

Před 90 lety vyjela nejslavnější prvorepubliková lokomotiva ČSD „mikádo“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Co říkáte na to, s čím aktuálně vláda přichází?

Dobrý den, i když jste byla myslím zvolena za vládní strany, teď si nejsem jistý za kterou, přesto si myslím, že jste objektivní. Zajímal by mě tak váš názor jednak na to, že chce vláda trestat jakousi činnost pro cizí moc, upřímně nechápu ani co přesně je tím myšleno? A pak, že chce zbavit dvojího ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR postavily nádrž u Letovic

22:31 Lesy ČR postavily nádrž u Letovic

Novou vodní nádrž postavily Lesy České republiky za bezmála čtyři miliony korun u Letovic v Jihomora…