Sdružení českých spotřebitelů: Koncepce zapojení spotřebitelů do technické normalizace

16.10.2017 15:49 | Zprávy

V sídle Sdružení českých spotřebitelů (SČS) proběhl při příležitosti Světového dne norem den otevřených dveří a kulatý stůl Sdružení českých spotřebitelů a Kabinetu pro standardizaci k popularizaci technických norem v České republice.

Sdružení českých spotřebitelů: Koncepce zapojení spotřebitelů do technické normalizace
Foto: konzument.cz
Popisek: Sdružení českých spotřebitelů - logo

Hosty kulatého stolu, kterého se zúčastnila i média, byli a své příspěvky přednesli i zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a společnosti Operátor ICT. Akce ukázala, že role technických norem je v české společnosti často podhodnocena a že zde při popularizaci využívání a aplikaci standardů existuje i velký potenciál pro spolupráci mezi firmami, státem a nevládními organizacemi. Z pohledu českých spotřebitelů nejen jako občanů a konzumentů běžně dostupného zboží, ale poslední dobou i uživatelů sofistikovaných a nově zaváděných služeb v oblasti informačních a komunikačních technologií, které souvisí s masivním rozvojem vybraných typů průmyslu, je toto velmi dobrá zpráva.

Dbát na naplnění norem neznamená dbát jen na kvalitu a bezpečnost tradičních průmyslových výrobků, ale pro jednotlivé účastníky na trhu je to i otázka jejich předvídatelnosti, efektivity a komunikace se zákazníky. „ Pokud si uvědomíme, že vnitřní trh EU byl vytvořen do značné míry právě na základě harmonizace standardů a že se tak stalo na základě konsensu a dohody všech zúčastněných stran, vidíme, jaký přínos technická normalizace pro náš život měla a i dnes nadále má ,“ podotkla zástupkyně ředitele Odboru evropských záležitostí a vnitřního trhu Ministerstva průmyslu a obchodu paní Mgr. Jitka Savin a doplnila: „Pro stát a regulátory je oblast norem velmi důležitá, vyvážit všechna rizika, která jsou s regulací spojena, není vůbec jednoduché, a normy jsou nástrojem, jak toho lze, byť třeba zdlouhavěji, i když se i na evropské úrovni často volá po rychlých řešeních, dosáhnout.“ Je ale zapotřebí, aby účastníci trhu a především spotřebitelé sami o existenci norem věděli. A podobně je potřeba apelovat na normalizační orgány, aby spotřebitele a další dotčené strany zapojovaly tak, aby standardy zůstaly otevřeny i jejich potřebám a aby nedocházelo k pokřivení trhu nebo k omezení kreativity a poklesu inovací díky tomu, že technické normy budou předjímat jen předem dané řešení.

„Zapojení spotřebitelů jako uživatelů smart služeb a řešení z našeho pohledu velmi vítáme,“ prohlásila koordinátorka projektové kanceláře SmartCity pro vědu, výzkum a inovace Ing. Iva Seigertschmidová ze společnosti Operátor ICT, a.s. „ Jsme ve fázi, kdy řadu technologií ověřujeme a naše neutralita je zatím stále namístě. I jednotlivá města či městské části jako zadavatelé zakázek stojí před otázkou, jaké požadavky zvolit, a proto zapojení koncových uživatelů a občanů je cenné a pro úspěch jednotlivých řešení, ať už jde o kvalitu života v oblasti dopravy, odpadů, energie či turistických služeb, i prospěšné.“ Uživateli norem se tak ve stále větší míře stávají i zpracovatelé velkého objemu dat, a integrátoři těchto dat tak, aby byly nejen vstupy, ale i jejich výstupy vzájemně porovnatelné a aby data mohla být sbírána podle předem definovaných schémat a ve svém důsledku konečným a budoucím uživatelům sloužit mnohem efektivnějším způsobem.

„Příkladů, kde normy slouží spotřebitelům, lze najít celou řadu, ať už se budeme bavit o vyspělých technologiích či jiných oblastech, neměli bychom zapomínat ani na malá města a zcela běžné spotřebitele, “ uvedl předseda Správní rady Sdružení českých spotřebitelů a ředitel Kabinetu pro standardizaci Ing. Libor Dupal, který ocenil přístup mezinárodních normalizačních orgánů a zejména ISO, které pro spotřebitele zřídilo samostatnou pracovní skupinu ISO COPOL CO. „ Ať už máme problém s otevřením obalu, ať už po rovnáváme potraviny, chystáme se na dobrodružnou cestu s cestovní kanceláří, anebo i když posíláme naše děti sportovat na hřiště či si hrát, máme normy, které náš život ovlivňují a které mají původ v této mezinárodní organizaci pro technickou normalizaci. “ Pokud o nich bude me vědět, pokud jejich naplnění budeme požadovat, anebo pokud se dokonce do jejich přípravy zapojíme , tak můžeme přispět podstatně i ke kultivaci trhu, ocenit ty firmy, které jednotlivé standardy deklarují a naplňují, a kvalitu zboží povýšit i na kvalitu prostředí, ve kterém žijeme.

Sdružení českých spotřebitelů (SČS) při příležitosti Světového dne norem vydalo také dvojjazyčnou publikaci k přijaté Koncepci pro zapojení českých spotřebitelů do technické normalizace 2017 - 2021, kterou jsme příznačně nazvali Krok ke standardizaci pro 21. století - ... nejen slovy! Tato publikace je k dispozici ZDE a těšíme se společně i na naplňování přijaté koncepce samotné, kterou lze najít ZDE.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Myslíte, že zvýšení trestů pro pašeráky stačí?

Podle mě jsou téměř nepostižitelní, protože se je málokdy podaří vůbec chytit. Ale když jste toto téma nakousla, tak jaké tresty jim hrozí teď a jaké navrhujete? A máte taky nějaký účinný plán, jak ochránit naše hranice? A co si vůbec myslíte, že teď bude, když Asadův režim padl? Je to dobře nebo ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český rozhlas provedl změny v distribuci tří regionálních stanic v digitálních sítích DAB+ vysílačů

22:08 Český rozhlas provedl změny v distribuci tří regionálních stanic v digitálních sítích DAB+ vysílačů

Český rozhlas společně se společnostmi RTI cz, s.r.o., a TELEKO digital, a.s., provedl ve čtvrtek 19…