Hosty kulatého stolu, kterého se zúčastnila i média, byli a své příspěvky přednesli i zástupci Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a společnosti Operátor ICT. Akce ukázala, že role technických norem je v české společnosti často podhodnocena a že zde při popularizaci využívání a aplikaci standardů existuje i velký potenciál pro spolupráci mezi firmami, státem a nevládními organizacemi. Z pohledu českých spotřebitelů nejen jako občanů a konzumentů běžně dostupného zboží, ale poslední dobou i uživatelů sofistikovaných a nově zaváděných služeb v oblasti informačních a komunikačních technologií, které souvisí s masivním rozvojem vybraných typů průmyslu, je toto velmi dobrá zpráva.
Dbát na naplnění norem neznamená dbát jen na kvalitu a bezpečnost tradičních průmyslových výrobků, ale pro jednotlivé účastníky na trhu je to i otázka jejich předvídatelnosti, efektivity a komunikace se zákazníky. „ Pokud si uvědomíme, že vnitřní trh EU byl vytvořen do značné míry právě na základě harmonizace standardů a že se tak stalo na základě konsensu a dohody všech zúčastněných stran, vidíme, jaký přínos technická normalizace pro náš život měla a i dnes nadále má ,“ podotkla zástupkyně ředitele Odboru evropských záležitostí a vnitřního trhu Ministerstva průmyslu a obchodu paní Mgr. Jitka Savin a doplnila: „Pro stát a regulátory je oblast norem velmi důležitá, vyvážit všechna rizika, která jsou s regulací spojena, není vůbec jednoduché, a normy jsou nástrojem, jak toho lze, byť třeba zdlouhavěji, i když se i na evropské úrovni často volá po rychlých řešeních, dosáhnout.“ Je ale zapotřebí, aby účastníci trhu a především spotřebitelé sami o existenci norem věděli. A podobně je potřeba apelovat na normalizační orgány, aby spotřebitele a další dotčené strany zapojovaly tak, aby standardy zůstaly otevřeny i jejich potřebám a aby nedocházelo k pokřivení trhu nebo k omezení kreativity a poklesu inovací díky tomu, že technické normy budou předjímat jen předem dané řešení.
„Zapojení spotřebitelů jako uživatelů smart služeb a řešení z našeho pohledu velmi vítáme,“ prohlásila koordinátorka projektové kanceláře SmartCity pro vědu, výzkum a inovace Ing. Iva Seigertschmidová ze společnosti Operátor ICT, a.s. „ Jsme ve fázi, kdy řadu technologií ověřujeme a naše neutralita je zatím stále namístě. I jednotlivá města či městské části jako zadavatelé zakázek stojí před otázkou, jaké požadavky zvolit, a proto zapojení koncových uživatelů a občanů je cenné a pro úspěch jednotlivých řešení, ať už jde o kvalitu života v oblasti dopravy, odpadů, energie či turistických služeb, i prospěšné.“ Uživateli norem se tak ve stále větší míře stávají i zpracovatelé velkého objemu dat, a integrátoři těchto dat tak, aby byly nejen vstupy, ale i jejich výstupy vzájemně porovnatelné a aby data mohla být sbírána podle předem definovaných schémat a ve svém důsledku konečným a budoucím uživatelům sloužit mnohem efektivnějším způsobem.
„Příkladů, kde normy slouží spotřebitelům, lze najít celou řadu, ať už se budeme bavit o vyspělých technologiích či jiných oblastech, neměli bychom zapomínat ani na malá města a zcela běžné spotřebitele, “ uvedl předseda Správní rady Sdružení českých spotřebitelů a ředitel Kabinetu pro standardizaci Ing. Libor Dupal, který ocenil přístup mezinárodních normalizačních orgánů a zejména ISO, které pro spotřebitele zřídilo samostatnou pracovní skupinu ISO COPOL CO. „ Ať už máme problém s otevřením obalu, ať už po rovnáváme potraviny, chystáme se na dobrodružnou cestu s cestovní kanceláří, anebo i když posíláme naše děti sportovat na hřiště či si hrát, máme normy, které náš život ovlivňují a které mají původ v této mezinárodní organizaci pro technickou normalizaci. “ Pokud o nich bude me vědět, pokud jejich naplnění budeme požadovat, anebo pokud se dokonce do jejich přípravy zapojíme , tak můžeme přispět podstatně i ke kultivaci trhu, ocenit ty firmy, které jednotlivé standardy deklarují a naplňují, a kvalitu zboží povýšit i na kvalitu prostředí, ve kterém žijeme.
Sdružení českých spotřebitelů (SČS) při příležitosti Světového dne norem vydalo také dvojjazyčnou publikaci k přijaté Koncepci pro zapojení českých spotřebitelů do technické normalizace 2017 - 2021, kterou jsme příznačně nazvali Krok ke standardizaci pro 21. století - ... nejen slovy! Tato publikace je k dispozici ZDE a těšíme se společně i na naplňování přijaté koncepce samotné, kterou lze najít ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva