V důsledku přijatých opatření proti šíření onemocnění covid-19 došlo ke zrušení značného množství kulturních akcí naplánovaných na jarní a letní měsíce letošního roku. Pořadatelé tak nabízeli držitelům vstupenek, aby si je ponechali a uplatnili je na náhradní akce. V mnoha případech zákazníci s takovým postupem nesouhlasili a požadovali vrácení zaplaceného vstupného. Nedávno však byla schválena nová právní úprava, která umožnuje pořadatelům kulturních akcí s předpokládaným termínem konání do 31. října 2020, aby místo vrácení peněz nabídli zákazníkům poukazy na jiné akce. Pokud se pořadatel rozhodne vystavovat poukazy, nemůže zákazník žádat okamžité vrácení vstupného.
„Zákazníci, kteří si zakoupili vstupenky na kulturní akce, které se měly konat do 31. října 2020, mohou pořadatele těchto akcí požádat až do 31. března 2021 o vydání poukazu na jinou kulturní akci. Uplatnit poukaz pak mohou na akce s termínem konání do 31. října 2021. Pokud toho nevyužijí, májí následně nárok na vrácení peněz, a to do 14 dnů od skončení ochranné doby. Tou se rozumí doba, která počíná běžet dnem oznámení pořadatele o zrušení kulturní akce prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků a končí dnem 31. října 2021,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Vystavené poukazy jsou platné po dobu trvání ochranné doby a musejí být minimálně v hodnotě uhrazeného vstupného. Poukazy mají být vydány v listinné podobě, případně mohou být vydány elektronicky, pokud byla původní smlouva uzavřena stejnou formou a zákazník s tím souhlasí.
V případě nečinnosti pořadatele zákon umožňuje i dřívější skončení ochranné doby. K tomu může dojít tehdy, když pořadatel nevydá zákazníkovi poukaz do jednoho měsíce od požádání či nenabídne zákazníkovi vstupenky na náhradní akci do šesti měsíců od vydání poukazu. V případě nečinnosti pořadatele tak ochranná doba skončí dříve a pořadatel bude povinen vrátit zákazníkovi peníze do 14 dnů od jejího skončení.
„Zvláště zranitelné skupiny zákazníků mohou poukaz odmítnout a požádat pořadatele o vrácení uhrazeného vstupného. Mezi tyto skupiny patří zdravotně postižení lidé, nezaměstnaní, těhotné ženy, rodiče na mateřské nebo rodičovské dovolené, lidé starší 65 let a samoživitelky nebo samoživitelé,“ doplňuje Hekšová.
Pořadatelé kulturních akcí mají podle zákona také povinnost informovat své zákazníky jasným a srozumitelným způsobem o jejich právech týkajících se zrušení kulturní akce.
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva