Ministr dopravy požaduje další peníze. Úspory v resortu nestačí

11.09.2011 15:48 | Zprávy

Ministerstvo dopravy chce na více než stovce dopravních staveb v hodnotě bezmála 200 miliard korun v následujících osmi až deseti letech ušetřit 26 miliard korun. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to dnes řekl ministr dopravy Pavel Dobeš.

Ministr dopravy požaduje další peníze. Úspory v resortu nestačí

Úsporná opatření se podle Dobeše mají týkat 111 dopravních staveb v celkové hodnotě 195 miliard korun (bez DPH). "Očekáváme ze strany Ředitelství silnic a dálnic, že jsme schopni mezi deseti až 13 procenty v průběhu těch následujících osmi až deseti let ušetřit, což je víceméně ušetřená částka ve výši 26 miliard korun," uvedl Dobeš.

Zbytečně moc dálničních sjezdů

Ušetřené peníze podle Dobeše ale nezůstanou nevyužity. "Budeme se snažit, že tam kde je ušetříme a budeme motivovat kraj nebo stavební společnost, tak tam je samozřejmě necháme na další stavby," dodal ministr. Ministerstvo dopravy chce zároveň zavést oponentní posudky k projektům dopravních staveb. Projektanti totiž nyní mají zisk z celkové částky projektu, takže jsou podle Dobeše motivováni k tomu, aby projekty byly co nejrobustnější. "Pevně doufám, že od 1. ledna 2012 oponentní posudky budou," podotkl ministr.

Související: Pavel Dobeš: Kalouskův rozpočet není veselé čtení

V některých projektech dopravních staveb je podle Dobeše intenzita dopravy nastavena na dalších 50 let, samotná stavba má přitom garanční lhůtu 30 let. "Po těch třiceti letech stejně nedosáhne intenzity, na kterou je vystavěna. To je naprosto zbytečné. Řada staveb má naprosto neuvěřitelné množství sjezdů. Zbytečně, jenom kvůli tomu, aby jednotlivé obce nebo kraje vydaly územní rozhodnutí nebo stavební povolení," upozornil.

Uskromnit se mohou jiní

Vláda ve čtvrtek přerušila jednání o rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) pro příští rok. Ministerstvo dopravy požadovalo zvýšení prostředků ze státního rozpočtu pro tento fond na 49 miliard korun. Rozpočet SFDI totiž podle Dobeše nestačí k naplnění plánu dopravní výstavby. V červnu schválené rozpočtové rámce fondu pro rok 2012 stanovily státní příspěvek 37 miliard korun, stejný limit předpokládají i pro následující roky. Pro zachování výstavby všech plánovaných staveb požaduje ministerstvo navýšení rozpočtu SFDI alespoň o 8,8 miliardy Kč.

K věci: Ministr P. Dobeš: Kalousek nedodržel dohodu, teď máme přijít o 10 mld. 

Chybějící peníze lze podle Dobeše získat například z všeobecné pokladní správy, kapitoly státního dluhu či z rozpočtů ministerstev. "My jsme tyto návrhy přednesli, ale v tuto chvíli i ze strany pana ministra financí (Miroslava Kalouska) jednoznačně zaznělo, že to musíme rozhodnout jako kolektivní orgán na vládě. Pevně doufám, že po jednání s panem premiérem (Petrem Nečasem) najdeme shodu na tom, že dopravní infrastruktura je důležitým prioritním bodem," řekl dnes Dobeš.

Zastavení dopravních staveb kvůli nedostatku peněz by se podle něj prodražilo, protože rozestavěné projekty je nutné zakonzervovat. Cena staveb by se navíc kvůli odložení zvýšila podle indexu stavebních prací a inflace. Dobeš odhadl, že prodražení by se mohlo ročně pohybovat kolem dvou až tří procent z hodnoty projektů.

Chceme víc, jinak přijdeme o peníze z EU

Proti původním střednědobým rozpočtovým plánům má stát příští rok poslat SFDI o deset miliard korun méně. Ministerstvo dopravy varovalo, že kvůli tomu se významně zúží plán dopravní výstavby. Česko tak zároveň nedokáže plně vyčerpat peníze na spolufinancování staveb z unijního operačního programu Doprava určené pro léta 2007 až 2013. Už dříve ministerstvo uvedlo, že snížený rozpočet SFDI pro příští rok mimo jiné neumožní zahájit dostavbu dálnice D11 do Hradce Králové, zpomalí stavbu dálnice D47 z Bohumína ke státní hranici s Polskem a povede k pozastavení prací na brněnském silničním okruhu.

Dále čtěte:

Ministr P. Dobeš: Škrty v infrastruktuře nic neušetří. Naopak se nám prodraží

Poklesem rozpočtu SFDI bude také postiženo čerpání evropských peněz na projektové přípravy náhradních staveb a nedostatek financí znemožní přípravu staveb pro následující programovací období unijních dotací 2014 až 2020, varovalo ministerstvo. Problémy s využitím evropského spolufinancování dopravních staveb se tak podle úřadu přenesou i do nového dotačního období. V plánovaném rozpočtu na příští léta podle Dobeše budou rovněž chybět peníze na výstavbu komunikací, které si Ředitelství silnic a dálnic v minulosti objednalo a jejichž celková hodnota je 29 miliard korun. Nebude také možné zvýšit finance na údržbu komunikací, uvedl již dříve Dobeš.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk, mp

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo vnitra: Listina základních práv a svobod nebo zákon o zániku ČSFR. Česko má nové archivní kulturní památky

22:08 Ministerstvo vnitra: Listina základních práv a svobod nebo zákon o zániku ČSFR. Česko má nové archivní kulturní památky

Seznam mimořádně významných archiválií České republiky se rozšířil o pět nových archivních kulturníc…