„Všimněte si, že ta 12letá dívka se necítí být ohrožená, když jde napadnout učitele. Ona to plánuje stejně, jako kdyby plánovala úkladnou vraždu. Přizvala si publikum. A měla pocit naprosté beztrestnosti. Děti začínají mít ve škole pocit, že jsou ve škole nepotrestatelní,“ poznamenal k případu Klimeš, kdy si všímá i toho, jak celému činu přihlíží parta dalších dětí. „Aniž by si uvědomovali, že se mohou takto dostat k mnohem závažnějším trestným činům,“ uvedl.
„Asi 22letí kluci v Bílině 15 let zpátky připravovali úkladnou vraždu. Naplánovali si tehdy, že zabijí dívku a podařilo se jim to. Tady pozor – děti začínají mít pocit, že se ji nemůže nic stát. A v podstatě mají pravdu, bílinská základka ji nemůže vyloučit, děti chrání zákony. Musí se trestat ti, kteří netrestají. Jestliže mám kolem pasivní účastníky, houf dětí, musíme trestat ten houf za to, že nechránili učitele. A musíme trestat rodiče těch dětí, že jim opravdu důrazně nedomluví. Máme tady přihlížející většinu, která řekla, že se jenom dívali. My ale čekáme, že se dítě zvedne a řekne ostatním, že se to nedělá,“ dodal Klimeš.
Kotík pak vyjádřil nesouhlas s Klimešem. „Šikana učitele v našem programu neexistuje. Učitel je profesionál. Má být vzdělán ze svého studia, jak řídit vztahy. A pokud se ty vztahy vymknou kontrole, měl by to rozpoznat a zasáhnout, případně žádat o podporu další specialisty,“ poznamenal Kotík s tím, že kdo nastavuje pravidla, je ten učitel.
„Ty děti se musí sociální chování ve škole naučit. Sociální kompetence dětí se nějak vyvíjejí. Je důležité, aby škola učila právě to, jak vlastně ty děti jsou schopné se domluvit. Je to legální cíl vzdělávání, co školy mají dělat. Spousta škol se na to však nezaměřuje. Je důležité to, že na to učitelé nejsou ani příliš připravováni,“ podotkl dále Kotík s tím, že učitelé si pak vytvářejí sami svůj pedagogický styl, který je mnohdy kontraproduktivní k tomu, aby vytvářel dané vztahy.
„Nepopiratelným faktem je, že za posledních deset let roste šikana, útoky dětí směrem k učitelům. Posouváme se ze slovních útoků k útokům fyzickým. Obdobné je to i mezi dětmi,“ sdělila Valachová k problematice a vzpomněla na případ, který řešila jako ministryně, kdy jedna z učitelek průmyslové škole zemřela. Důvodem byla šikana ze strany žáků. „Učitel je velmi náročné povolání, kdy jeden dospělý je mezi houfem dětí. A často se učitel musí spolehnout jen na sebe," dodala.
Kotík k této škole řekl, že učitelské povolání již zde není osamělé. „Pomohli by si tam,“ sdělil, co vše se na daném vzdělávacím zařízení učinilo. Zároveň také uvedl, že pro něj je stále problematické hovořit o šikaně učitele. „To je stejné, jako kdyby se hovořilo o šikaně nadřízeného ve firmě. Nezdravé projevy vůči učitelům jsou důsledkem toho, že nefungují procesy ve škole,“ zmínil Kotík.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef