O nekvalitních a předražených českých dálnicích toho bylo napsáno již mnoho. Zdá se však, že se blýská na lepší časy. Pověřený ředitel Ředitelství silnic a dálnic René Poruba požaduje desetiletou záruku provozu na plánovanou rekonstrukci dálnice D1. Stavební firmy se na zakázku těší, neboť jde o projekty za 4 miliardy korun, mají ale obavy z možných tvrdých požadavků ŘSD. Informuje o tom dnešní MF Dnes.
„Skončila doba, kdy byly zakázky výhodné hlavně pro stavební firmy,“ upozornil pověřený šéf ŘSD René Poruba. ŘSD navíc nepovolí ve smlouvě ani navýšení ceny, nepočítá se ani s rezervami na možné vícepráce.
Je to řezničina, stěžuje si stavař
Zakázka na opravu D1 je záměrně rozdělena, aby se do soutěží mohlo přihlásit co více firem, ale na druhé straně musí zájemci splnit taková kritéria, která z tendru předem vyloučí malé garážové firmy. Podle Poruby to ale v žádném případě není tak, že by tendry byly šité na míru čtyřem či pěti největším stavařským firmám. O vítězi zakázky rozhodne cena, která tvoří 90 procent rozhodujících kritérií. Zbývajících 10 procent pak činí záruka stavby nad deset let. Právě tato záruka však budí hněv u některých stavařů.
„Je to chování řeznických psů. Nevím, k čemu se pak dělala novela zákona o veřejných zakázkách, kde je záruka 60 měsíců. Stát by měl své zákony respektovat,“ kritizuje krok šéf Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Některé firmy s tím však problém nemají. „Je to požadavek, který určuje investor a my se mu musíme přizpůsobit,“ uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková.
Letos v létě by měli začít přípravné práce na opravu prvního úseku dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Celá rekonstrukce by pak měla skončit v roce 2018. Oprava každého z úseků by měla trvat asi dva roky.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp