Ťok také argumentoval tím, že tento postup mu umožňuje zákon. Upozornil, že na celém Ministerstvu dopravy je jenom pět odborníků na mýto a s ohledem na znění zákona o státní službě se situace rychle řešit nedá.
Místopředseda poslaneckého klubu TOP 09 František Laudát ale tvrdil, že není možné někomu z volné ruky zadat zakázku na poradenskou činnost. Ťok si za svým rozhodnutím ale stojí. Argumentuje tím, že když se včas nepodaří vybrat provozovatele mýtného systému, hrozí, že nevybereme 25 milionů korun denně. „A někdo mě bude cvičit z toho, že je to věc naprostého selhání, smlouva za 52 milionů na tři roky,“ prohlásil Ťok.
Jsem první ministr, který hájí zájmy státu. A jsem za to fackován
Teorie o tom, že je stále spojen se svým bývalým zaměstnavatelem, označil za natolik absurdní, že prý není třeba se k nim vracet. Narážel tak na fakt, že před svým nástupem na Ministerstvo dopravy byl ředitelem české pobočky firmy Skanska. „Jsem první ministr, který hájí zájmy státu, a dostávám za to zleva zprava,“ posteskl si.
Laudáta také zajímalo, jak bude Ťok postupovat v případě, že zakázku pro Deloitte zruší ÚOHS. „Mně by to bylo velmi líto, podle mě zákonné důvody pro zrušení nejsou,“ reagoval Ťok a zopakoval, že za největší hrozbu považuje to, že by stát přišel o příjmy z mýtného.
Laudát by převod nádraží raději ještě pozdržel
Diskutovalo se i o chystaném převodu nádraží z majetku ČD do majetku SŽDC. Laudát poukázal na to, že existují rozpory v tom, jaká je skutečná hodnota převáděného majetku. Měly by proto být zajištěny takové posudky o ceně, aby nebyly zpochybnitelné. „Radši bych ten převod ještě pozdržel, aby pak nemusela zasahovat policie,“ poznamenal poslanec.
Ťok uvedl, že převod nádraží bude dokončením transformace ČD. Uvedl, že ministerstvo chce od začátku férovou cenu. „Cena tři miliardy je cena, již odsouhlasila EU a která nepředstavuje veřejnou podporu,“ řekl s tím, že tato cena je nižší než účetní. Na tom ale není nic špatného. Uvedl také, že nebude nikoho nutit, aby v rozporu se svým svědomím hlasoval pro prodej. „Tak udělám pátý a šestý posudek. Ale nebudeme jich dělat desítky,“ uvedl ministr dopravy.
Vysvětlil, že převod nádraží na SŽDC je nutný, aby tato firma mohla na opravy nádraží získat peníze z Evropy. Převod také umožní rovný přístup k nádražím pro všechny konkurenty na drahách. Nemyslí si, že tato transakce skončí u soudu. Na cenu prý existují posudky, v celé věci by nehledal žádný problém. „Kdo ho bude chtít najít, najde ho. Ale není tu,“ dodal.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam